Financiën

Consument claimt vaker schade bedrijven: geld niet enige motivatie

Bron: Shutterstock.
Leestijd 2 minuten
Lees verder onder de advertentie

ConsumentenClaim ondervroeg meer dan 1300 aangesloten deelnemers naar hun gedrag. Stef Smit, directeur van Consumentenclaim: ,,De consument laat zijn stem meer horen dan vroeger. Er is een toenemende claimbereidheid. Dat zien wij tevens aan de stijging van het aantal deelnemers per claim."

,,De mogelijkheden om je gelijk te halen zijn veel groter dan tien jaar geleden. Dat komt met name door een betere Europese wetgeving op het gebied van consumentenrecht. Er zijn veel consumenten die niet weten dat je met een collectieve claim je recht kunt halen. En dat de drempel om mee te doen heel laag is."

Misstanden voorkomen

44 procent van de respondenten aan het onderzoek doet mee aan een claim om een financiële tegemoetkoming te behalen. Een aanzienlijk gedeelte (38 procent) van de respondenten doet mee uit rechtvaardigheid; ze willen toekomstige misstanden voorkomen. Ze voelen zich niet gehoord door bedrijven en krijgen als consument niet de service die ze verdienen.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Stef Smit (MKB-Claim): 'Heeft jouw bedrijf te veel betaald voor een vrachtwagen?'

Groter bewustzijn door social media

50 procent van de respondenten vindt dat zij zich door de toenemende aandacht in social media, meer bewust zijn van onrecht door bedrijven. De ondervraagden geven aan hierdoor te worden aangespoord mee te doen. Dit betekent dat sociale media een belangrijke rol spelen als katalysator voor de bewustwording van consumenten.

Banken, energie, overheid in top 3 op claimlijst

90 procent van de respondenten wil in de toekomst weer meedoen aan een claim. Hieruit blijkt dat de claimtrend van consumenten zich doorzet. De top 3 sectoren waarvoor consumenten willen meedoen aan een collectieve actie zijn: 1. banken, 2. energie en 3. overheid.

Lees verder onder de advertentie