Nieuws Cryptocurrency
Fintech-startup Fourthline zet in op minder ID-fraude en veiligere crypto-markt
De Nederlandse fintech Fourthline heeft zich in korte tijd bewezen als een van de snelst groeiende zogenaamde Know Your Customer-experts in Europa. Het bedrijf liet een record van 170 procent omzetgroei zien in 2021. Onderliggende oorzaak is de forse toename in vraag naar end-to-end KYC-oplossingen bij gevestigde financiële instellingen.

Het afgelopen jaar was er een toename van 18 procent in het aantal pogingen tot identiteitsfraude. Foto: Shutterstock
Nu financiële transacties meer dan ooit online plaatsvinden, is de behoefte aan geavanceerde technologie en experts om online fraude aan te pakken en financiële criminelen buiten de deur te houden, groter dan ooit. Met het toevoegen van Nationale-Nederlanden aan het klantportfolio, wordt de groei van Fourthline stevig doorgezet. De KYC-expert neemt de ID-verificatie van alle nieuwe klanten voor sparen en beleggen producten van Nationale-Nederlanden voor haar rekening.
Krik Gunning, mede-oprichter en ceo van Fourthline: ,,De groei van het afgelopen jaar onderstreept het belang van onze missie om te bouwen aan een veiliger financieel ecosysteem. We kijken ernaar uit in 2022 een nog grotere impact te maken door te groeien met bestaande en nieuwe klanten, innovatieve producten te lanceren en onze internationale partnerships uit te breiden.”
Lees ook: Ondernemen in NFT's: levert het wat op?
Samenwerking met unicorns, financiële instellingen en overheidsinstanties
Doordat Fourthline alle technologie met eigen experts ontwikkelt en zelf een gereguleerde financiële instelling is, kan de fintech naar eigen zeggen een breed scala aan klanten bedienen. Van het e-commerceplatform Wish en de mobiele bank Vivid Money, tot FlatexDEGIRO en Nationale-Nederlanden.
Ook sloeg Fourthline het afgelopen jaar de handen ineen met publieke autoriteiten zoals de Franse Nationale Politie Europol. Zo werkte het bedrijf onder andere mee in de strijd tegen complexe, grensoverschrijdende, financiële criminaliteit.
''De groei van het afgelopen jaar onderstreept het belang van onze missie om te bouwen aan een veiliger financieel ecosysteem''
Toename van 18 procent in pogingen tot identiteitsfraude met geavanceerde technieken
Dat KYC-software steeds harder nodig is blijkt uit data van Fourthline; het afgelopen jaar was er een toename van 18 procent in het aantal pogingen tot identiteitsfraude met geavanceerde technieken zoals het gebruik van deep fakes en siliconen maskers. Als meest voorkomende vorm van identiteitsfraude ziet Fourthline het overnemen van een account door middel van social engineering. Naar verwachting neemt dit in 2022 verder toe.
Hiermee wordt het belang van doorlopende KYC-checks op hoog niveau, die verder gaan dan een eerste check bij de aanmelding, steeds groter. Fourthline ontwikkelt daarom nieuwe technologie die real-time alerts afgeeft wanneer er veranderingen worden gespot in de risicostatus van een klant. Op deze manier kunnen geldezels die zich in de eerste instantie als legitieme klant hebben aangemeld, tijdig opgespoord worden wanneer ze op een later moment (al dan niet gedwongen) transacties doen.
Lees ook: Adyen: Stijging in fraude bij ondernemers verwacht op korte termijn
Criminelen weten de crypto-markt steeds beter te vinden
Deze risico’s worden ook steeds relevanter voor crypto-partijen. Sinds transacties op de cryptomarkt in 2021 populairder en mainstream zijn geworden, weten ook criminelen deze markt steeds beter te vinden. Hiermee groeit de druk vanuit toezichthouders om de risico’s die dit met zich meebrengt nauwlettend in de gaten te houden. Fourthline helpt spelers op de cryptomarkt, zoals Xapo, met op maat gemaakte technologie om deze risico's op een zo laagdrempelig mogelijke manier te beperken en verwacht hierin flink te groeien in het nieuwe jaar.