FinanciënBedrijfsoverdracht

Deze bekende merken verdwenen in 2021

 
Foto: ANP.
 
Geschreven door:
Leestijd 5 minuten

De supermarkten van Deen waren een begrip in Noord-Holland en 'Geen dag zonder Deen' was een gevleugelde uitspraak. Toch kwam dit jaar na 88 jaar een einde aan het familiebedrijf. Deen is nog maar één van de vele bekende merken die dit jaar zijn Waterloo vond.

Lees verder onder de advertentie

Richard Otto en Robbert van Loon, auteurs van het boek Verdwenen Merken en de site VerdwenenMerken.nl kijken naar de verhalen áchter deze merken. Want merken verdwijnen lang niet altijd door overnames of faillissementen, maar ook door spannende intriges en persoonlijke vetes. Ze hebben daarom als missie om de mooiste Nederlandse merken niet uit ons collectief geheugen te laten verdwijnen. Dit is hun selectie van de mooiste Vaderlandse verdwijnmerken en verhalen voor 2021.

Spyker verdwijnt van het toneel, of toch niet

Het merk dat tijdens haar bestaan ongetwijfeld de minste, maar wel meest begeerlijke producten heeft verkocht uit deze hele lijst. Spyker Cars was een Nederlandse fabrikant van exclusieve sportwagens met het prachtige motto "nulla tenaci invia est via". De vertaling uit Latijn; "voor volhouders is geen weg onbegaanbaar". Volhouders had het merk ook nodig, want schuldeisers zitten al geruime tijd achter ondernemer Victor Muller (zie foto hierboven) aan. Hij zette zich jaren in om het merk overeind te houden, ondanks dat het al ruim 10 jaar geen auto meer heeft geproduceerd.

Ondanks dat de Spyker NV dit jaar failliet is verklaard heeft Muller al vaker bewezen dat Spyker niet zomaar wordt opgegeven. Of het merk definitief verdwijnt of in andere vorm terugkeert zal de komende jaren moeten blijken, maar voor nu voorzien wij dat we Spyker meer in de geschiedenis terugzien dan in de toekomst.

Lees verder onder de advertentie
Foto: ANP.

Lees ook: Thijs Verheul verkocht zijn bedrijf: 'Iedereen denkt dat ondernemen hartstikke leuk is, maar dat is het niet'

Relatieplanet legde het loodje

In tijden van afstand houden en sociale bubbels schiet het daten er wel een beetje bij in. Zo merkte ook Relatieplanet.nl, ooit nog het grootste datingplatform van Nederland met in 2005 nog 1,1 miljoen accounts. Het waren echter niet enkel de coronabeperkingen die het merk de das om hebben gedaan dit jaar.

Lees verder onder de advertentie

Het merk ondervond al jaren hevige concurrentie van populaire, vaak ook gratis, apps als Inner Circle, Tinder en Happn. En al wordt de Nederlandse datingmarkt op tientallen miljoenen euro’s ingeschat, voor Relatieplanet werd het stukje van die taart te klein. De liefde tussen merk en gebruikers leek al een tijdje over en de gebruikersaantallen waren in 2019 al gedaald tot nog slechts 75.000. Op 1 juli zijn alle profielen gewist en ging de site offline.

DEEN Supermarkten

Een ouderwets familiebedrijf dat werd ingehaald door de tijd. Na 88 jaar kwam de familie begin dit jaar tot de conclusie dat het merk de komende jaren (te) fors zou moeten investeren om de keten future-proof te maken. Zo liep het bijvoorbeeld op online en logistiek gebied achter op andere supermarktmerken. Deze investering zag de familie niet zitten en dus werden de winkels te koop gezet.

Met Albert Heijn, Vomar Voordeelmarkt én DekaMarkt kwam er een bont gezelschap kopers op af. Van de tachtig DEEN-winkels zijn er 38 omgebouwd tot Albert Heijn, 23 tot Vomar en 19 tot DekaMarkt. Eind november sloot de laatste DEEN-vestiging in Heemskerk en gaat de voormalige slogan ‘geen dag zonder Deen’ definitief niet meer op.

Lees verder onder de advertentie
Foto: ANP.

Lees ook: Na 88 jaar verdwijnt supermarkt Deen uit straatbeeld; ombouw winkels begonnen

KRAS Reizen haalt net niet eeuw

Na twee jaren vol reisbeperkingen zal het geen verassing zijn dat ook in de reisbranche de eerste merken er uitgevlogen zijn. Het in 1922 door Johan Kras opgerichte reisbureau KRAS Reizen is zo’n merk. Al in 1999 werd het merk overgenomen door de Duitse reisgigant TUI overgenomen, maar zij lieten de sterke merknaam KRAS toch nog 99 jaar oud worden.

Lees verder onder de advertentie

Dit jaar vond TUI het echter nodig om zich in de toekomst alleen nog te richten op de eigen merknaam, om zo kosten te verlagen en de eigen efficiëntie te verhogen. KRAS bood de laatste jaren met name internationale groepsreizen, maar in een ver verleden was het nog bekend als lijnvervoerder die militairen van de landmacht naar de bases in West-Duitsland en Brabantse arbeiders naar de Rotterdamse havens bracht.

Route Mobiel haalt de eindstreep niet

Het merk van oprichter Michiel Muller dat vanaf 2004 als doel had om marktleider ANWB in de wielen te rijden, is begin dit jaar na 15 jaar uitgeraasd. Route Mobiel bood dezelfde diensten als de welbekende Wegenwacht, maar dan een stuk goedkoper. Om dat rendabel te houden koos het merk voor een constructie waarbij het niet (meer) met eigen voertuigen en monteurs de weg op ging, maar gebruikmaakte van een netwerk van bestaande autobergings- en garagebedrijven. Bij pech onderweg werd je auto dan naar een garagebedrijf in de buurt gesleept om daar gerepareerd te worden, terwijl ANWB-monteurs juist zoveel mogelijk ter plaatse proberen op te lossen.

Al vanaf de allereerste marketingcampagne koos Route Mobiel de frontale aanval op de ANWB. Een tegenreactie kon dan ook niet uitblijven. Zo bestempelde zij Route Mobiel niet veel meer te zijn dan een wegsleepservice. Het kwam tevens tot een rechtszaak tussen de twee, omdat de huisstijl en kleurstelling van Route Mobie wel érg veel weg had van de ANWB.

Lees verder onder de advertentie

Route Mobiel stelde daarentegen weer dat ANWB allerlei verborgen kosten had. Zo zat je standaard ‘vast’ aan een abonnement op ANWB-blad Kampioen. Een magazine dat volgens Route Mobiel ‘niemand’ zou lezen en je dus onnodig op kosten jaagde. Na jaren vol branie en strijd is Route Mobiel nu stilletjes ondergebracht en weggesaneerd door de (nieuwe) eigenaar Nationale Nederlanden.

Foto: ANP.

Benieuwd naar meer verdwenen merken? Hier lees je de top 11 verdwenen merken van 2021.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Sleutel tot Succes: hoe Michiel Muller met Picnic stad voor stad blijft veroveren