Wat de verkoop betekent voor de bijna duizend medewerkers van de twee distributiecentra en het hoofdkantoor van DEEN is nog onduidelijk. Wel is afgesproken dat er wordt gestreefd naar zo veel mogelijk baanbehoud.
Forse financiële inspanningen nodig
Om te overleven zag DEEN in dat er de komende jaren flink geïnvesteerd moest worden in e-commerce en logistiek. De familie achter het bedrijf besloot daarop de winkelketen in de verkoop te zetten. Hoeveel er betaald is, kan de keten niet meedelen.
Leendert van Eck, sinds 2016 CEO van het bedrijf, vindt de beslissing een logische stap. ,,We hebben een mooi bedrijf opgebouwd en dankzij het harde werk van onze medewerkers en onze loyale klantenkring kunnen we terugkijken op prachtige jaren. Om toekomstbestendig te zijn, zijn forse financiële inspanningen nodig, maar de familie heeft een andere keuze gemaakt", meldt hij op zijn eigen website.
Unieke uitbreidingskans en positieversterking
De kopers zien de overname als een uitbreidingskans. Albert Heijn-CEO Marit van Egmond spreekt over "een belangrijke strategische stap en een unieke verrijking van het winkelaanbod in Noord-Holland". Vomar ziet het als een unieke mogelijkheid om zijn positie in de markt te versterken en DekaMarkt wijst op de vele gelijkenissen tussen winkels van Deen en DekaMarkt, "zoals de focus op versproducten".
De transactie zou in de tweede helft van 2021 afgerond moeten zijn, na afstemming met de vakbonden en advies van de betrokken ondernemingsraden.
Lees ook: Supers en webwinkels stuwen detailhandel naar ongekende hoogte
Marktaandeel van maar 2 procent in Nederland
DEEN ontstond in 1933 in Hoorn als kruidenierswinkel en opende twintig jaar later een zelfbedieningswinkel, destijds een nieuw concept. Inmiddels is de derde generatie van de familie Deen actief in het bedrijf dat nog altijd met name actief is in Noord-Holland. Verder heeft de keten supermarkten in Flevoland, Gelderland, Overijssel en Utrecht.
Behalve de fysieke filialen verkoopt DEEN ook online boodschappen en bloemen. De keten heeft een landelijk marktaandeel van ruim 2 procent en had in 2019 een jaaromzet van meer dan 800 miljoen euro.