CDA’er Pieter Omtzigt stelt dinsdag in de Tweede Kamer mondelinge vragen aan staatssecretaris Wiebes (Financiën) over de problemen die veel Nederlanders volgens hem ondervinden bij de jaarlijkse belastingaangifte.BetalenVoor 1 april moet die jaarlijkse aangifte voor de inkomstenbelasting een feit zijn, willen mensen voor 1 juli zeker weten of zij geld terugkrijgen of moeten betalen. Sinds 1 maart kan online aangifte worden gedaan, via Mijn Belastingdienst of met de app Aangifte 2015.UitnodigingAcht miljoen Nederlanders hebben daartoe een uitnodiging ontvangen. De online-aangifte lijkt ertoe te leiden dat meer mensen daarvoor een externe deskundige in de arm nemen. Zo schat Gerbert-Jan Hendriksen, algemeen directeur van Hendriksen Accountants en Adviseurs, al ‘een paar honderd’ extra aanvragen te hebben ontvangen van particulieren.Aftrekposten„Mensen willen toch zekerheid dat de aangifte goed is ingevuld en geen aftrekposten worden vergeten. Daarnaast moeten ze wennen aan de nieuwe digitale werkwijze.” Het online doen van aangifte verliep de eerste dagen van deze maand allerminst vlekkeloos. CDA-Kamerlid Omtzigt verzamelt de klachten: „Mensen kunnen vaak niet inloggen, zo leert de praktijk. Dat is vooral vervelend voor wie samen met een adviseur aangifte wil doen: ze zitten klaar maar kunnen niets. En als de aangifte al bezig is, worden mensen vaak ergens halverwege uit het systeem gegooid.”Digitale wachttijdenOok hekelt de volksvertegenwoordiger uit Enschede het feit dat de downloadbare aangifte is verdwenen. „Bij veel mensen was die mogelijkheid populair.” Daarnaast kunnen maximaal 42.000 mensen tegelijk zijn ingelogd bij de Belastingdienst. Die beperking leidt met name in het weekeinde tot lange digitale wachttijden.De mogelijkheid op papier aangifte te doen bestaat overigens nog steeds. Daarvoor is wel een telefoontje naar de Belastingdienst nodig.
Foto: ANP