Nieuws Financiën

Hoe Plus zijn voordeel uit kleinschaligheid haalt

Supermarktketen Plus heeft de omzet en winst in 2015 flink zien stijgen. Vandaag worden de jaarcijfers bekend gemaakt. Wekelijks doen zo'n 2,5 miljoen klanten hun boodschappen in een van de 262 Plus-winkels, meldt het AD.

Annemieke van Dongen 15 maart 2016

Plus supermarkt omzet

Daarmee wist de grootste van de kleinere supermarkten zijn marktaandeel uit te breiden tot 6,2 procent. In omvang is de coöperatie van zelfstandige supermarktondernemers in Nederland de nummer vijf, na AH, Jumbo, Lidl en Aldi. ,,Het aantal klanten is ten opzichte van vorig jaar met zo'n 100.000 per week gegroeid, ze geven meer uit en ze zijn loyaler geworden,'' zegt directeur Jan Brouwer.

Het feit dat Plus er in 2015 in is geslaagd het imago van dure supermarkt van zich af te schudden, vervult Brouwer ook met trots. ,,We hebben meer prijsacties gedaan. Hoe succesvoller je bent, hoe liever leveranciers willen meewerken aan acties die hun producten onder de aandacht brengen.''

Voordelen

Als gevolg van die kortingen bij leveranciers, de omzetstijging en besparingen op de logistiek steeg de winst van Plus afgelopen jaar met 5,2 procent tot 59,1 miljoen euro. Groter worden heeft dus voordelen, maar klein zijn ook. Door zijn omvang slaagt Plus er sneller dan de 'grote jongens' in om zijn assortiment te verduurzamen. Zo zijn alle bananen, koffie en thee van het huismerk al jarenlang fairtrade en zijn de eieren bij Plus op z'n minst van vrije-uitloopkippen. Dat maakt de groene keuze voor de consument makkelijker, zegt Brouwer. ,,Als duurzaam de standaard is, hoef je niet te twijfelen over een minder duurzaam maar goedkoper alternatief. Doordat onze volumes beperkt zijn, kunnen onze leveranciers die omschakeling makkelijker aan.''

Met de onlineomzet van Plus wil het daarentegen niet zo vlotten. Boodschappen bij de klant thuisbezorgen, voegde vorig jaar slechts 2 procent toe aan de totale omzet van 2,2 miljard euro. Brouwer kent het probleem: ,,Voor ons is dat, net als voor iedereen, een verlieslatende activiteit. Geen enkel bedrijf kan winst maken met het thuisbezorgen van boodschappen.'' Toch peinst Brouwer er niet over om de onlineactiviteiten te laten vallen. ,,Soms moet je dingen doen die niet direct bijdragen aan je winst, maar wel je merk versterken,'' zegt hij.

Ombouwoperatie

Plus is bezig met een grote ombouwoperatie van al zijn supers. Die moet volgend jaar zijn afgerond. De winkels worden ruimer opgezet en krijgen een ambachtelijkere uitstraling: meer hout, aardse kleuren en aandacht voor lokale producten.

Een restaurant waar klanten wat kunnen eten, zoals in de Foodmarkten van Jumbo, hoort daar niet bij. ,,De komende 5 jaar beginnen wij geen uitgebreide horeca-experimenten. Aan een restaurant moet je een flink deel van de winkelvloer opofferen,'' verklaart Brouwer zijn terughoudendheid. ,,Bovendien lijken supermarkten en horeca weliswaar naar elkaar toe te groeien, maar het zijn toch nog altijd twee compleet verschillende belevingen. Wel zullen we in de toekomst meer tegemoet gaan komen aan de groeiende vraag naar versbereide kant-en-klaar maaltijden.''

Plus heeft geen plannen voor een eigen maaltijdbox, zoals HelloFresh en de Allerhande Box. ,,Dat concept is te dwingend en weinig flexibel. We houden het bij menusuggesties online en in de supermarkt.''