FinanciënCrowdfunding

Zo heeft het duurzame tandpastamerk Smyle al 86.000 tubes bespaard

Smyle-ondernemers Roger Nefkens, Dennis Kamst en Almar Fernhout.
Leestijd 2 minuten
Lees verder onder de advertentie

Onze dagelijkse poetsroutine veroorzaakt een gigantische berg plastic. Zo produceert de mensheid ieder jaar 20 miljard tandpastatubes, waarvan anderhalf miljard tubes in oceanen en stortplaatsen terecht komt. De rest van de tubes worden verbrand, omdat de tubes door hun samenstelling en tandpastaresten niet gerecycled kunnen worden. Om vervuiling tegen te gaan en een bijdrage te leveren aan een betere wereld, zijn ondernemers Almar Fernhout, Dennis Kamst en Roger Nefkens Smyle begonnen.

,,Van de verpakking tot aan het bewaarflesje van de tabletten, alles is herbruikbaar en hervulbaar. We produceren 100 procent plasticvrije tandpasta van natuurlijke ingrediënten. We laten de tabletten daarbij onafhankelijk testen door de Academie Voor Tandheelkunde in Amsterdam'', aldus Nefkens.

We willen iedereen de mogelijkheid bieden mee te denken over nieuwe plannen, zoals de nieuwe smaken die we willen ontwikkelen

Dennis Kamst, Smyle

Impact vergroten en uitbreiden naar buitenland

Eind dit jaar willen de oprichters van Smyle 1 miljoen tandpasta tubes bespaard hebben. Om deze impact te kunnen maken heeft Smyle twee ton aan groeikapitaal opgehaald via crowdfundingplatform CrowdAboutNow. Met dit bedrag willen ze verder groeien in Nederland en uitbreiden naar het buitenland.

Lees verder onder de advertentie

Daarnaast wordt het geld gebruikt voor de biologische certificering van de ingrediënten in de tandpasta en de ontwikkeling van nieuwe versies en smaken van de tabletten. Zo is er vanuit hun klantenkring onder andere veel vraag naar een sensitive variant en een product dat geschikt is voor kinderen.

Lees ook: Startup VeggiHap heeft primeur met circulaire groentepasta

Investering via crowdfunding

De ondernemers achter Smyle zien de communicatie met hun achterban als een belangrijk onderdeel van hun bedrijfsvoering. ,,Om zo veel mogelijk mensen te betrekken bij onze missie, hebben we ervoor gekozen om via crowdfunding nieuwe investeringen op te halen. We willen iedereen de mogelijkheid bieden mee te denken over nieuwe plannen, zoals de nieuwe smaken die we willen ontwikkelen.''

Lees verder onder de advertentie

,,Door samen te bouwen aan Smyle weten we zeker dat er ook daadwerkelijk draagvlak is voor onze ideeën. We zijn ontzettend trots dat we binnen zo een korte tijd zoveel investeerders hebben kunnen enthousiasmeren voor onze plannen'', legt Kamst uit.