Die is groot, weet Gijsbert Koren van Douw&Koren. Dat is landelijk het voornaamste adviesbureau op dit gebied en het staat ook de provincie Zeeland bij. Crowdfunding is geen wondermiddel, zegt hij. ,,Het lukt zeker niet bij alle projecten. Het is geen kwestie van op een knop drukken en er komt geld uit."
Hoe komt het dat crowdfunding zo populair is?
,,Banken financieren steeds minder. Tegelijkertijd zijn er inmiddels de technische mogelijkheden om zelf geld op te halen. Dankzij online communicatie zoals sociale media is het heel goed mogelijk om zo'n actie te organiseren."
Wat is het belangrijkste verschil met een gewone geldinzamelingsactie?
,,Bij crowdfunding ga je binnen je netwerk op zoek naar geld voor je eigen project en iedereen kan er uiteindelijk aan meedoen. De ondernemer of projecteigenaar moet een duidelijke en interessante tegenprestatie bieden en er is een helder doelbedrag, met een deadline. De spelregel is: als op die datum het doelbedrag niet is gehaald, gaat het project niet door en krijgen deelnemers hun geld terug."
Hoe doet Zeeland het op dit gebied?
,,Afgelopen jaar is met het ADRZ een enorm project gecrowdfund. Vooral daardoor had Zeeland landelijk een behoorlijk groot aandeel: 12,5 miljoen euro. Het voorbeeld van het ziekenhuis zal andere ondernemers in de provincie zeker inspireren om op kleinere schaal ook zoiets te doen."
Is dit in alle gevallen een goede manier van financieren?
,,Crowdfunding is geen oplossing voor iedereen die geld zoekt of een gat in de begroting heeft. Als je een goed plan hebt met een bescheiden financieringsbehoefte en je netwerk gaat erachter staan, dan is het een interessante vorm. Dat geldt zeker ook voor maatschappelijke en culturele projecten."
Wordt crowdfunding ook wel eens ingezet met minder oprechte bedoelingen?
,,Er wordt relatief weinig misbruik van gemaakt, omdat crowdfunding zo sociaal is. Je ziet precies wat het plan is en je kunt op de voet volgen hoe het ermee staat. De ondernemer begint ook bij de mensen die dicht bij hem staan. Als die meedoen, geeft dat vertrouwen voor de mensen die wat verder weg staan. Als er geen duidelijk, concreet plan is, prikken mensen daar heel snel doorheen. Investeerders stappen niet in vage plannen en doen pas mee als anderen meedoen."
Hoe zorg je ervoor dat je crowdfundingsactie succesvol wordt?
,,Begin altijd in je eigen netwerk. Ga er niet van uit dat mensen vanuit het niets in je gaan investeren. En maak investeerders enthousiast voor je project, betrek ze erbij, zodat zij zich mede-ondernemer gaan voelen."
Feiten- Per project werd afgelopen jaar gemiddeld 35.000 euro bijeengebracht.- In Zeeland leverde crowdfunding vorig jaar 12,5 miljoen euro op, inclusief 10,6 miljoen euro voor het ADRZ.- In 2015 werd landelijk in totaal 128 miljoen euro via crowdfunding opgehaald. In 2014 was dat nog de helft:63 miljoen euro.- In 2015 werden landelijk meer dan 3500 projecten gecrowdfund.