Groei

Woman-Led Scaler Award naar craftingmarktplaats Creative Fabrica

Creative Fabrica. Roemie Hillenaar en Anca Stefan, in het midden, tijden de uitreiking van de Woman-Led Scaler Award. Foto: Alexander Santos Lima.
Roemie Hillenaar en Anca Stefan, in het midden, tijden de uitreiking van de Woman-Led Scaler Award. Foto: Alexander Santos Lima.
Leestijd 6 minuten

Crafting. Wellicht niet iets waar de meeste Nederlanders dagelijks mee in de weer zijn, maar in veel andere landen – vooral in de Verenigde Staten – is het mateloos populair. Van breien en haken tot borduren, kalligrafie, stempelen, kaarten maken en nog véél meer. Naar schatting zestig miljoen Amerikanen zijn met enige regelmaat aan het craften. En ook in landen als Engeland en Australië kunnen ze er wat van.

Om inspiratie op te doen, ontwerpen te verhandelen, nieuwe patronen te vinden of onderling te praten over wat ze hebben gemaakt eindigen steeds meer hobbyisten op Creative Fabrica, een online marktplaats voor crafters. De drijvende kracht achter het platform zijn Roemie Hillenaar en zijn van oorsprong Roemeense vrouw Anca Stefan.

Lees ook: Van luxe fine dining naar warme bistro: waarom chef Rolph Hensens een nieuwe koers vaart

,,Het is eigenlijk allemaal begonnen op het Leidseplein in Amsterdam, daar hebben Anca en ik leren kennen. Gewoon in de kroeg, zoals zovelen van ons hun partner ontmoeten. We hadden een klik en kregen al snel het plan om samen een tijd in het buitenland te gaan wonen. Anca komt uit Roemenië, waar het leven net even goedkoper is dan hier in Nederland en na wat onderzoek hadden we berekend dat we met ons spaargeld daar wel een maand of zes zouden kunnen wonen.”

,,Maar we hadden blijkbaar een miscalculatie gemaakt, want na 2,5 maand was het geld op,” vult Anca aan. ,,We hadden geld nodig en zijn toen onze eigen design en development studio begonnen. Dat liep zo goed dat we binnen korte tijd twaalf man in dienst hadden. Maar toch voelde het, voor ons, niet helemaal juist.”

Crafters als bijvangst

Na een korte uitstap als late founders bij een meubel design agency waar een online platform omheen gebouwd was, kwamen Roemie en Anca op het idee om zelf een design agency met een marktplaatsmodel te starten. In eerste instantie met het idee om de markt voor grafisch ontwerpers te bedienen, maar vanaf dag 1 ontdekten ze dat ook steeds meer crafters het platform wisten te vinden. Een hobby, waar velen best serieus geld aan uitgeven. Die ‘bijvangst’ groeide uit tot de core business van het bedrijf, waarna het vooral in de Verenigde Staten heel hard is gegaan.

Onze focus ligt vooral op Amerika. De grootste craftretailer daar heeft wel zestig miljoen unieke kopers per maand

,,Als we terugkijken op de begintijd, wisten we eigenlijk niets van de wereld van crafting af,” aldus Roemie. ,,We hadden de focus op de potentiële doelgroep van professionele designers, maar leerden gaandeweg dat bijvoorbeeld de grootste craftretailer in Amerika wel zestig miljoen unieke kopers per maand heeft.”

,,Hoewel we in Nederland gevestigd zijn ligt onze focus op de VS en Engeland,” stelt Anca. ,,Niet alleen omdat die markt groter is, maar omdat het ook een stuk simpeler is om je klanten te bereiken. Je kunt wat meer ‘bullish’ zijn, elke dag een mail versturen vinden ze daar bijvoorbeeld geen enkel probleem. Het zijn bovendien ook leuke klanten, die allemaal een hobby hebben en bij ons komen vanuit een gezamenlijke passie. Dat is echt mooi om te zien.”


Anca en Roemie zijn een twee-eenheid

Het succes van Creative Fabrica zit hem volgens Anca en Roemie vooral in het feit dat ze crafting heel erg vanuit de breedte benaderen en daarna pas echt de diepte ingaan. Waar andere hobbysites zich vooral focussen op één hobby en daar vol voor gaan, biedt Creative Fabrica voor elk wat wils aan. Of je nu liever met haken in de weer bent of origami vouwt, en of je nou een enthousiaste beginner bent of het al je hele leven doet. Met Roemie, die de focus op het product legt, en Anca, die zich vooral toelegt op het technische aspect, vormt het stel een perfecte twee-eenheid. Maar is het niet pittig, een zaak runnen met je levenspartner?

Wij zien het als stel runnen van ons bedrijf als een hele grote plus, omdat we 100 procent dezelfde belangen hebben

,,Wij zien het gezamenlijk runnen van ons bedrijf juist als een hele grote plus,” zegt Anca. ,,Ja, het is een 24/7 ding, dus je neemt je werk mee naar huis, maar wij vinden dat juíst fijn.” ,,In het begin moet je wel wat kalibreren, want je weet dat alles door elkaar heen gaat lopen,” vult Roemie aan. ,,Speelt er iets op persoonlijk vlak dan loop je het risico dat het overslaat naar de zakelijke kant.”

,,We hebben daar de voorbije veertien jaar gelukkig een mooie balans in kunnen vinden,” zegt Anca. ,,Voor ons werkt het omdat we 100 procent hetzelfde doel hebben. Je ziet vaak dat het kan botsen tussen co-founders, maar omdat wij dezelfde belangen hebben, dezelfde thuissituatie hebben en dus altijd weten wat er bij de ander speelt werkt het voor ons juist heel goed.” Roemie: ,,Bovendien is het ook handig. Stel, er speelt iets en je moet ’s avonds om tien uur nog wat doen, dan snapt de ander dat. Dat is wel enorm prettig.”

Woman-led Scaler award

Op Creative Fabrica komen niet alleen hobbyisten bij elkaar, maar verkopen ontwerpers ook hun patronen en designs aan anderen. Doordat alle producten puur digitaal zijn en er geen sales cycle is kan het bedrijf de business met een bescheiden groep werknemers runnen. Op kantoor in Amsterdam werken nu zo’n honderd mensen en daarnaast zijn nog een veertigtal freelancers in dienst die samen een miljoenenpubliek bedienen. De verhouding tussen mannen en vrouwen is daarbij met 60/40 in het voordeel van de vrouwen, al is dat nooit een bewuste keuze geweest.

Het team stuwt het bedrijf voort naar verdere hoogten en nadat vorig jaar bij een investeringsronde 61 miljoen dollar is opgehaald kan het bedrijf de komende jaren doorbouwen aan het grootste craftingplatform ter wereld. Recent is Creative Fabrica opgenomen in de lijst van de Top 250 groeibedrijven van Nederland van nlgroeit en won het bedrijf de Women-led Scaler award voor de grootste groeier met een vrouw – mede – aan het roer.

Creative Fabrica heeft 10 miljoen items in het aanbod

,,Hoewel we toevallig in de craftingmarkt terecht zijn gekomen, hebben we er een heel fijn thuis weten te bouwen,” zegt Roemie. ,,Niet alleen voor de miljoenen crafters die ons weten te vinden, maar ook voor onszelf.” ,,Richting de toekomst kunnen we ons focussen op verdere groei, steeds meer in de breedte, waarbij we ook steeds meer enthousiaste crafters aan ons willen binden,” stelt Anca. ,,Met nu al bijna tien miljoen items aan unieke inventory is er voor ieder wat wils.”

Roemie: ,,Dat we nu ook zijn opgenomen in de lijst van Nederlandse groeibedrijven én de Women-led Scaler award hebben gewonnen is een beloning voor wat we doen. In Nederland is de bedrijfscultuur zeker aan de top nog steeds vooral mannelijk, best een beetje oubollig. En zeker aan de tech-kant. Het winnen van de award is een mooie erkenning voor Anca en voor ons team.”

Lees ook: Oma’s Soep gaat maaltijden thuis bezorgen: ‘We willen meer impact maken’

Bekijk hier de voorwaarden.