In een wereld waar duurzaamheid steeds belangrijker wordt, is de opkomst van Zustaina een inspirerend verhaal van passie en toewijding aan een groenere toekomst. Manon van Leeuwen, de bevlogen oprichter van de startup, heeft haar persoonlijke ervaringen, liefde voor de natuur en het tragische verlies van haar zus, omgezet in een ambitieuze onderneming met een duidelijke missie: mensen enthousiast maken voor duurzaamheid.
,, Om te dealen met dat grote verdriet, ontwikkelde ik een passie voor duurzame producten”, vertelt Manon in De Ondernemer Live. ,,Het werd bijna een obsessie. Ik ging alles proberen. Shampoo bars, vegan wijn. Ik merkte dat ik daar heel happy van werd.”
Tienduizend boxen per jaar
Manons toewijding aan duurzaamheid werd een levensmissie wat uitmondde in een zakelijk concept. ,,Al snel ging ging ook de auto de deur uit en kocht ik een OV-jaarkaart. Al mijn vriendinnen vonden het geweldig, maar vooral veel gedoe allemaal. Dus toen begon ik met de ZustainaBox, een membership waarmee ik vrouwen, zeg maar de Linda-lezeres, maandelijks ging verrassen met vijf tot zeven duurzame producten.”
Ze zag de boxen al in de schappen van Albert Heijn liggen, maar corona gooide roet in het eten. De verkoop zakte in. ,,Iedereen zegde zijn lidmaatschap op. We hadden juist een stijgende lijn te pakken. Net toen ik alles wilde verkopen, kreeg ik een telefoontje van een bedrijf. Of ik thuiswerkboxen kon samenstellen, want het moest duurzaam. Dat was de eerste thuiswerkbox. Dat werden borrelboxen. Dat werden vervolgens tienduizenden boxen per jaar.”
De Pitch
Wil jij groeien? Dan gaan we dat regelen. Dat doen we met onze nieuwe kijkradiorubriek De Pitch. Elke week kan een ondernemer tijdens de uitzending van De Ondernemer Live zijn of haar plan pitchen aan toekomstige investeerders. Er is één regel: je hebt één minuut. Meer weten of je opgeven? Hier lees je meer.
Crowdfunding voor nog meer impact
De producten in ZustainaBox zijn zorgvuldig geselecteerd en vertellen elk een uniek verhaal. Van veganistische lekkernijen tot eco-vriendelijke schoonmaakmiddelen. Elk item draagt bij aan een groenere levensstijl. ,,Je moet van duurzaam leven een feest maken,” benadrukt Manon. ,,En dat doen wij nu ook met Zustaina Benefit, het platform waar medewerkers kunnen sparen voor duurzame incentives.”
Manon ziet een enorme toename bij bedrijven voor de vraag naar deze pakketten. ,, Er is een verschuiving in de manier waarop mensen denken over duurzaamheid en de rol die het speelt in hun dagelijks leven.” Met de steun van investeerders wil Manon haar missie met ZustainaBox daarom verder kunnen uitdragen en een nog grotere impact realiseren. Ze is een crowdfunding gestart. ,,Je kunt vanaf 100 euro meedoen,” aldus Manon. ,,En vanaf vandaag staan we ook echt live.”
Stip op de horizon? ,,Nou, wat wij gezegd hebben: in 2030 - dat is een mooi jaar hè, het jaar van de klimaattransitie - dan hebben wij 1 miljoen mensen geïnspireerd om vaker duurzame keuzes te maken. En dat is niet zo ingewikkeld, want we zitten al bijna op de 100.000.”
Zustaina helpen met hun groene missie? Hier vind je alle info over de crowdfunding.
Bekijk in bovenstaande video het volledige gesprek met Manon van Leeuwen bij De Ondernemer Live, waarin zij uitgebreid vertelt over de missie en ambities van Zustaina.