Groei

Hoe Lotte (26) een half miljoen mensen bereikt op LinkedIn: ‘Ik haal er 100 procent van mijn business uit’

Lotte de Man groeide hard op LinkedIn en verdient daar nu haar brood mee. Suzan Alberts
Suzan Alberts
Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

Wie net van school komt, heeft nog niet zoveel in te brengen. Toch? Dat was wel hoe Lotte de Man dat ervaarde toen ze net ging werken. ,,Na mijn studie communicatie werkte ik als strateeg bij een marketingbureau. Als ik bij een klant een strategie kwam pitchen, dachten ze vaak dat ik de stagiaire was. Daar wilde ik vanaf.”

Autoriteit claimen op LinkedIn

En dus ging ze op zoek naar een manier om autoriteit te claimen, zodat anderen haar wel als expert zouden zien. ,,LinkedIn leek me hier met haar zakelijke karakter het uitgelezen kanaal voor. Dat het ook een saai platform was, was in mijn ogen juist een kans”, vertelt de jonge ondernemer.

Vijf jaar geleden was LinkedIn vooral een uithangbord voor vacatures, borstklopperij en dankbaarheid naar opdrachtgevers. ,,Ik wilde dat anders doen. Ik ging het gebruiken zoals ik offline ook zou netwerken: waarde delen en vragen stellen. En toen begon het te groeien.”

Lees verder onder de advertentie

Ik had geen doel toen ik begon, alles was oprecht en waardegedreven. Dat sloeg aan. Mensen waren dat niet gewend

Lotte de Man

Dat ging niet over één nacht ijs. En ook niet over twee. ,,Het had zo’n acht maanden nodig waarin ik wekelijks soms meerdere keren postte”, legt ze uit. Nadat een post over vooroordelen viraal ging, ging het ineens hard. ,,Dat was ook het punt waarop ik merkte dat er meer kansen lagen dan enkel autoriteit claimen. Je kunt er zoveel mensen bereiken.” Ze besloot een strategie te creëren die de basis legde voor waar ze nu staat.

Van bereik naar leads

En dat loont. Inmiddels heeft de jonge ondernemer ruim 27.000 volgers op LinkedIn, bereikt ze maandelijks een half miljoen mensen en heeft ze haar baan opgezegd om anderen te helpen zichtbaar te zijn via LinkedIn. Met één-op-één-trajecten, in company-trainingen en sprekersklussen timmert ze aan haar eigen weg en die van anderen.

De Man werkt vooral met zzp’ers en mkb-bedrijven die haar inhuren voor advies. ,,Of ik nu één op één met iemand werk, spreek op een event of een training geef, het komt erop neer dat ik anderen help zichzelf neer te zetten als merk, voornamelijk op LinkedIn.” Ze ondersteunt bij een sterke positionering, het opbouwen van zichtbaarheid en engagement en uiteindelijk bij het omzetten van het opgebouwde bereik naar leads.

Lees verder onder de advertentie

Als ik toen niet had gedacht: ik ga een bericht op LinkedIn plaatsen, was ik hier nu niet geweest

Hoe dat gaat? Voor de wind. ,,Ik heb de afgelopen jaren zoveel tijd gestopt in mezelf als merk, waardoor ik m’n aanbod nu niet hoef te pushen. Mensen komen naar mij toe. M’n 30 minuten salescalls zijn altijd volgeboekt.”

25 uur per maand

Er hard aan trekken, dat hoeft ze dus niet. ,,Ik werk nu zo’n 25 uur per maand voor klanten en verdien daar tussen de 13.000 en 16.000 euro mee. Met een sprekersklus van een half uur verdien ik bijvoorbeeld 1.500 euro”, vertelt ze openhartig. Makkelijk verdiend? Deels. ,,Er gaat jarenlange investering aan vooraf.”

Overigens zit ze niet stil in de tussentijd. Zo werkt ze aan een cursus over personal branding die ze, naar eigen zeggen, nooit had kunnen verkopen zonder het bereik dat ze heeft opgebouwd. Haar credo? ,,Ga doen, maak fouten, maar stop met het maken van plannen die nooit het daglicht gaan zien.”

Lees verder onder de advertentie

Geld is geen drijfveer

,,Mijn financiële doel voor mijn eerste jaar als ondernemer is een omzet van 150.000 euro. Toen ik dat bedacht leek dat groot, maar het blijkt goed haalbaar. Als ik het niet haal, ben ik overigens nog steeds trots. Geld is niet mijn drijfveer.”

Wat dat wel is? ,,Ik wil vooral vrijheid ervaren. Ik kwam in aanraking met de kwetsbaarheid van het leven en besefte me dat ik zoveel uur aan het werk ben. Daar wilde ik vanaf. Ik wil vooral herinneringen maken met mensen om me heen. Die momenten zijn belangrijker dan welk werkend uurtje dan ook.”
Tekst gaat verder onder de foto.

LinkedIn-expert Lotte de Man tijdens een van haar presentaties. Kaylee Sunfield
Kaylee Sunfield
Lees verder onder de advertentie

3 tips van De Man om autoriteit te claimen op LinkedIn

Consistentie
,,Je kunt op papier een tof merk neerzetten, maar als je na drie maanden stopt omdat je geen resultaat ziet, heb je er niks aan. Blijf consistent posten, meerdere keren per week.”

Echtheid
,,Deel je kwetsbaarheden. Dat je op je bek gaat, je doelen niet haalt, dat soort zaken; het maakt je menselijk, roept emoties op en dat verbindt.”

Durf te experimenteren
,,Veel mensen zijn bang om te posten, omdat ze denken dat het hun reputatie kan kraken. Maar een post die op het randje is, haalt niet je volledige merk onderuit. LinkedIn is een speeltuin. Experimenteer, ontdek wat werkt en borduur daarop voort.”

Lees verder onder de advertentie