Sinds de oprichting in 2019 zet het palmolievrije The Flower Farm zich in om de ontbossing van tropisch regenwoud door de aanleg van palmolieplantages te stoppen. En met succes: zo zijn er in vier jaar al meer dan 27 miljoen palmolievrije producten verkocht. Daarbij ging het vooral om kuipjes margarine (21 miljoen).
Lees ook: Mojo Maté gaat met bio-cafeïnedrankjes AH in: ‘Je moet een glimlach krijgen als je er naar kijkt’
„Terwijl de internationale margarinemarket in zijn geheel krimpt, nam het marktaandeel van The Flower Farm in dit segment juist toe met twaalf procent”, aldus Marcel van Wing, oprichter van The Flower Farm. „Steeds meer consumenten zijn zich bewust van de kwetsbaarheid van onze aarde en het regenwoud en maken daarom bewust de overstap naar palmolievrij. Vijf jaar geleden was het ondenkbaar, inmiddels wordt het langzaamaan de norm.”
Vijf jaar geleden was het ondenkbaar, inmiddels wordt het langzaamaan de norm
Marcel van Wing Oprichter The Flower Farm
Pindakaas en pasta
In 2022 verkocht The Flower Farm ongeveer 7,7 miljoen kuipjes palmolievrije margarine voor op brood. Van de plantaardige bakvariant (koken, bakken, braden zonder palmolie’ en ‘bakken zonder palmolie’) gingen er het afgelopen jaar bijna 2 miljoen over de toonbank. Sinds oktober 2023 kunnen consumenten daarnaast kiezen voor twee soorten pindakaas (met én zonder stukjes noot), duopasta en chocoladepasta zonder palmolie. Ook werd de hazelnootpasta, met verbeterde receptuur opnieuw geïntroduceerd in zo’n achthonderd filialen van de Albert Heijn. Het streven is om in de loop van dit jaar uit te breiden naar andere supermarktbedrijven.
Behalve in Nederland is The Flower Farm ook actief in België (via supermarktketen Delhaize) en Engeland (via supermarktketen Sainsbury’s).