Na een korte tijd gewerkt te hebben als politieagent, stortte Mark Bos (35) zich net als zijn vader en opa op het ondernemen. Hij stond ruim tien jaar aan het hoofd van MotorKledingCenter, later bekend als MKC Moto.
Jarenlang was MKC Moto één van de snelst groeiende bedrijven van ons land en won het meerdere prijzen. Maar inmiddels moet het bedrijf het doen zonder Bos, die het in 2020 verkocht en besloot zijn contract bij MKC Moto op te zeggen in de zomer van 2022.
Lees ook: Mark Bos: ‘Na jarenlang ondernemen aan rand van afgrond werd het tijd voor wat nieuws’
De dertiger nam een sabbatical, maar in die tijd wilde hij absoluut niet stilzitten. De herfst stond in het teken van een wereldreis. Met zijn partner en zoontje ging hij de wereld rond. ,,We begonnen in Indonesië en vlogen vervolgens naar Australië waar we een camper huurden”, vertelde Bos daar vorig jaar over aan het AD. Vervolgens vloog het drietal via Fiji en Hawaii naar zowel Noord-, Midden- en Zuid-Amerika.
Signpres Group richt zich op presentatie en reclame
,,We hebben het heel erg naar ons zin gehad op die reis. We zijn blij dat we dat hebben gedaan en kijken er nog vaak op terug. Maar na een tijd niks doen begon het echt weer te jeuken”, blikt Bos nu terug in de krant. ,,Daarom ben ik blij dat ik het afgelopen jaar weer ben begonnen met een nieuwe uitdaging. Na gesprekken met tientallen mensen heb ik in augustus vorig jaar samen met investeringsmaatschappij Findyour Equity Partners het bedrijf Signpres Group opgericht. Hoe gaaf is het als je van zo’n ervaren club kunt leren hoe je bedrijven overneemt? Een kans die ik niet kon laten liggen.”
,,Met Signpres Group nemen we bedrijven over die zich specialiseren in presentatieartikelen en binnen- en buitenreclame”, vertelt hij vanuit het kantoor van een van die overgenomen bedrijven: Mcart, gevestigd in Alblasserdam (ZH).
Werknemers en klanten ook nu het belangrijkst voor Mark Bos
De specialiteit van Mcart is om een merk visueel te maken in ruimtes. Ook in het eigen kantoor is dat zichtbaar gelukt. De muren zijn voorzien van kleurrijk geprint behang en overal staan decoraties gemaakt van gerecycled vilt. Aan sommige wanden is een fotodoek gespannen met daarachter een lichtsysteem. Naast kantoren zijn er meerdere ruimtes met machines en printers zo groot als auto’s.
In de retail koop je een bestaand product voor een vaste prijs en verkoop je het door aan de consument. Hier is de margeopbouw heel anders
Mark Bos
,,Interieursigning is natuurlijk heel iets anders dan motorkleding”, zegt Bos. ,,Nu werken we dagelijks aan grote projecten die iedere keer weer uniek zijn. In de retail koop je een bestaand product voor een vaste prijs en verkoop je het weer door aan de consument. Hier is de margeopbouw heel anders omdat er zo veel bewerking aan te pas komt. Maar twee dingen aan ondernemen blijven altijd hetzelfde: de werknemers en de klanten zijn het belangrijkst.”
Overname Europel Breda
Mcart pimpt vooral de interieurs van grote bedrijven, hotels, scholen en overheidsinstellingen. ,,Er wordt meer en meer aandacht besteed aan de inrichting van een gebouw”, legt de Alphenaar uit. ,,Bedrijven willen dat het gebouw iets uitstraalt en herkenbaar bij het merk past. Als er dan een klant over de vloer komt, maakt dat meer indruk dan een saai kantoor.”
,,Ook voor de werknemers is het fijner om te werken in een inspirerende omgeving. We zijn ook veel bezig met hergebruik en recycling, waardoor de klimaatimpact van een herinrichting geminimaliseerd wordt. Daar zien steeds meer bedrijven het belang van in.”
We zijn ook veel bezig met hergebruik en recycling, waardoor de klimaatimpact van een herinrichting geminimaliseerd wordt
Naast Mcart heeft de investeringsmaatschappij ook het Bredase Europel overgenomen. ,,Dat bedrijf levert presentatieproducten voor de horeca en het bedrijfsleven”, legt Bos uit. ,,Denk daarbij bijvoorbeeld aan deurbordjes en kliklijsten, maar ook menukaarthouders. In oktober vertrek ik voor 10 dagen naar China om verschillende beurzen en fabrieken te bezoeken op zoek naar nieuwe producten.”
Investeringsfonds regio Alphen voor lokale bedrijven
Vorig jaar verklaarde Bos dat het grote doel was om met Signpres Group de grootste te worden in onder meer binnen- en buitenreclame. Dat doel is voor nu iets naar de achtergrond verschoven. ,,We willen liever de beste zijn in niches dan de grootste”, vertelt hij.
Lees ook: Ineens was daar Ashish (19), die The Read Shop in Oudewater heropent: ‘In vier dagen beklonken’
,,Het avontuur bevalt me heel goed”, concludeert de ondernemer. ,,Ik leer veel en ben momenteel met verschillende partijen in gesprek over mogelijke toekomstige overnames. Het zou gaaf zijn als ik ooit zelf in regio Alphen een investeringsfonds kan oprichten om daarmee lokaal in bedrijven te investeren.”