Een filmpje van influencer Roxy Dekker die tijdens Lowlands uitgleed ging onlangs viraal op TikTok. Blokker speelde daar slim op in. Nog geen dag later verscheen een parodie op die bekende video. Dekker die uitglijdt en vervolgens verspringt het beeld naar de antislipmatten die bij Blokker te koop zijn. Het gebbetje leverde hen maar liefst 300.000 views op en veel gratis reclame.
Lees ook: De ondernemerslessen van Derrick Neleman: 10 jaar pionieren in de biologische wijnwereld
Achter die virale video zit Molecule Social. Een Haags bedrijf van oprichter Robert Tammens (38) dat geen doorsnee reclamebureau meer is, maar meegaat met de tijd. Dus niet de focus op advertenties in kranten, magazines en billboards, maar slimme, doordachte en vooral korte video’s voor op sociale media. Hiermee wordt een nieuwe generatie bereikt.
Tammers zag meteen potentie in TikTok
Jarenlang werkte Tammens gewoon in loondienst. Tien jaar lang was hij talentscout en marketeer bij Spinnin’ Records. Voor zijn werk reisde hij vaak naar het buitenland, Ibiza vooral. Een vaste plek, noemt hij het. ,,Maar na tien jaar loondienst ging het knagen”, vertelt hij in het AD. ,,Ik had altijd een eigen visie en veel ideeën.”
Hij besluit het roer om te gooien en start een muziekbedrijf. Tammens, woonachting in Pijnacker, koppelt producers en songwriters aan elkaar en verkoopt de liedjes die volgen uit die samenwerkingen. Maar ook dit geeft hem geen voldoening. ,,Ik werd ouder, luisterde meer naar podcasts dan muziek. En al die festivals had ik ook wel gezien.”
We groeien steeds meer uit onze voegen
Robbert Tammens
Op het moment dat TikTok groot werd, zag hij gelijk potentie. ,,Het was anders dan andere sociale media, vernieuwend.” Tammens besluit een account te beginnen over Ibiza, waar hij nog altijd veel komt. ,,Destijds was dat hobbymatig. Maar het groeide zo snel dat ik er een businessmodel in zag. Zonder bedrijfsplan begon ik met Molecule Social.”
Geen last van krapte arbeidsmarkt
Tammens vertelt het aan een tafel in een ruimte op de begane grond van zijn kantoor in Den Haag. ,,Deze ruimte hebben we er sinds kort bij. We groeien steeds meer uit onze voegen”, vertelt hij. Na drie jaar Molecule Social heeft Tammens nu zestien medewerkers in dienst, tal van bekende klanten en staat de volgende (van wie hij de naam nog niet mag noemen) alweer te trappelen om samen te werken.
Van krapte op de arbeidsmarkt heeft hij geen last. Tammens krijgt zelfs berichten binnen van jongeren die graag bij hem willen werken. Vandaag is het echter rustig in het kantoor. Bijna al het personeel is naar een filmlocatie om een nieuwe video voor Blokker op te nemen. Dat werk gebeurt echter ook weleens gewoon aan de Parkstraat. Dat is overduidelijk als je door de ruimte loopt. Er liggen bij binnenkomst om de hoek twee grote mascottes van het stofzuigermerk Henry. En een ruimte is als studio ingericht.
Meer volgers dan KLM en Uber
Tsja, dit had deze dertiger drie jaar geleden ook totaal niet verwacht. Het is datzelfde Ibiza-account dat hem naar eigen zeggen een voordeel gaf. Hij was niet de enige die wel brood zag in TikTok, maar had een duidelijk en concreet beeld van wat hij kon doen met video’s op het sociale medium. Het is ook niet zomaar een account, maar één met ruim 1,7 miljoen volgers. Ter vergelijking: meer dan Uber (1,3 miljoen), KLM (387.000), Blokker (49.200), André Hazes (37.800) en bijna evenveel als dj Martin Garrix (1,8 miljoen).
,,Nog steeds kan ik letterlijk laten zien wat ik met TikTok voor elkaar heb gekregen’’, zegt Tammens. Saillant detail: onlangs werd ook de Pacha Group klant, door dat account. Het bedrijf is eigenaar van onder meer Pacha in Ibiza, een van de bekendste discotheken van de wereld.
Robert Tammens werkte ‘dag en nacht’
Het succes dat hij heeft, kwam natuurlijk niet zomaar aanwaaien. Op de vraag hoeveel uren hij per week werkte in het begin, antwoordt Tammens ‘dag en nacht’. Hij glimlacht. ,,Dat was eigenlijk tot vorig jaar zomer. Toen kwam er een moment dat ik naar binnenliep, al die koppies zag kijken en wist dat ik er niet altijd meer hoefde te zijn. Ik kijk nu minder op inhoud mee en ‘hang’ als het ware meer boven het team. Zo voelt het team ook het vertrouwen en de creativiteit om mooi werk te kunnen maken.”
Het gaat goed, hartstikke goed zelfs. Maar sociale media lijken altijd een houdbaarheidsdatum te hebben. Denk maar aan Hyves. Geen dansende bananen meer als je op die website zoekt, maar een spelletjessite. Ook Facebook, X en Instagram lijken alweer wat minder populair bij de jongere generaties. Daar is Tammens goed op voorbereid.
We richten ons ook op andere sociale media en op influencemarketing. Ook kijk ik naar AI, hoe daar content mee gemaakt kan worden
,,We zijn bewust bezig met uitbreiden om zo toekomstbestendig te blijven. Ik ben als TikTok Agency begonnen. Maar we richten ons inmiddels ook op andere sociale media en op influencemarketing. Ook kijk ik naar AI, hoe daar content mee gemaakt kan worden.” Hij tikt met zijn vingers op tafel. ,,Ik ben, denk ik, te ondernemend om niet bij te kunnen blijven.”
Geen loondienst meer dus, voor deze ondernemer. En dat dag en nacht werken is inmiddels ook voorbij. Onlangs kon Tammens zelfs op een vrijdag spontaan een dag met zijn gezin naar de Efteling. Maar dat succes, daar moest hij wel echt zijn best voor doen. Dat probeert hij jongeren ook duidelijk te maken die ook geld met sociale media willen verdienen. ,,Je moet nooit opgeven’’, stelt Tammens. ,,Ook als je tegenslagen hebt met je bedrijf. Er komt altijd weer een nieuwe morgen. En heel belangrijk: een snelle weg naar succes bestaat niet.”