Innovatie

De ondernemerslessen van Derrick Neleman: 10 jaar pionieren in de biologische wijnwereld

 
 
Geschreven door:
Leestijd 6 minuten

Tien jaar geleden begon Derrick Neleman met het verwezenlijken van zijn droom: de traditionele wijnindustrie duurzamer krijgen door biologische wijn toegankelijk te maken voor een breed publiek. Nu, een decennium later, deelt hij zijn belangrijkste ondernemerslessen.

Lees verder onder de advertentie

Nee, het succes is hem zéker niet aan komen waaien maar zijn missiegedreven aanpak heeft het wijnbedrijf van Neleman wel naar grote hoogte gestuwd. Dit zijn de belangrijkste tips van Neleman voor ondernemers die willen slagen.

Lees ook: De kunst van authentiek ondernemerschap: creëer je eigen rol

Durf je droom te leven én te delen

Nelemans eerste les komt voort uit zijn persoonlijke ervaring: ,,Als je een droom hebt, durf die dan te leven én te delen.” Volgens hem is het niet genoeg om alleen een goed idee te hebben; je moet het ook durven uitspreken en anderen daarin meenemen. Dit geldt niet alleen voor het zoeken naar investeerders, maar ook voor het vinden van de juiste mensen om je heen die je verder kunnen helpen. ,,Je komt mensen tegen die jou kunnen helpen op manieren waar je zelf nooit op zou komen.”

Lees verder onder de advertentie

Leer nee zeggen en wees eigenwijs

Als ondernemer is het belangrijk eigenwijs te zijn, stelt Neleman. ,,Eigenwijsheid en lef om door te zetten zijn onmisbaar”, zo leerde Derrick tijdens zijn zoektocht naar de juiste investeerders. Hij waarschuwt wel voor te snelle samenwerkingen: ,,Zorg dat je niet te vroeg investeerders aan boord haalt, want dan kom je al op een pad dat je misschien nog niet op moet. En vormt zich een type bedrijf dat vaak gaat over zo snel mogelijk geld verdienen, terwijl je nog niet de tijd hebt gehad uit te vinden wie jij bent, waar je voor staat, wat je unieke propositie is.”

Omarm samenwerking

Hoewel Neleman eigenwijsheid waardeert, erkent hij ook dat samenwerking de sleutel tot succes is. ,,Ik heb geleerd dat je het niet alleen kan, een goed team en partners zijn onmisbaar.” Zijn bedrijf, dat grotendeels door sharefunding is gefinancierd, heeft inmiddels 5000 mede-eigenaren. Dit laat volgens Neleman zien dat je samen sterker staat in het realiseren van de missie.

Blijf flexibel en durf bij te sturen

Volgens Neleman moet je als ondernemer altijd bereid zijn je plannen aan te passen. ,,Een businessplan is belangrijk, maar wees flexibel genoeg om onderweg aan te passen en bij te sturen.” Hij geeft hierbij zijn eigen ondernemersreis als voorbeeld: toen Derrick begon, had hij een aantal fysieke winkels. Hoewel die in eerste instantie waarde toevoegden door naamsbekendheid en ook geld opleverden, zoals die in Zutphen, besloot hij na verloop van tijd de focus te verleggen naar verkoop via supermarkten en online kanalen.

Lees verder onder de advertentie

Blijf jezelf uitvinden

,,Om te overleven, moet je als bedrijf continu durven veranderen en jezelf ook weer durven opnieuw uit te vinden”, zegt Neleman. Innovatie en aanpassingsvermogen zijn essentieel, vooral in een snel veranderende wereld. Hij ziet zichzelf en zijn bedrijf nog steeds als een scale-up, ondanks de groei en successen die het bedrijf al heeft behaald. ,,Wij zijn verre van perfect, we blijven leren en verbeteren.”

Investeer in een sterk team

Een ander belangrijk punt voor Neleman is het opbouwen van een sterk team. ,,Je doet het niet altijd goed, en dat hoeft ook niet, maar een goed team helpt je om je doel te bereiken.” Met zijn wijnbedrijf heeft hij de afgelopen jaren een topteam gevormd dat helpt bij het realiseren van de missie: het maken en promoten van biologische wijn.

Lees verder onder de advertentie

Focus op wat werkt en durf harde keuzes te maken

Een van de belangrijkste lessen van Neleman is om als ondernemer focus te houden en tijdig keuzes te maken. ,,Je kunt heel veel aandacht besteden aan dingen die niet goed gaan, maar druk de knop harder in waar het wél goed gaat.” Dit betekent ook dat je soms afscheid moet nemen van projecten die niet renderen. ,,Durf je darlings te killen”, benadrukt hij. Neleman sloot bijvoorbeeld zijn winkels in Amsterdam en Utrecht, omdat ze niet winstgevend waren, en richtte zich op de onderdelen die wél succesvol waren.

Blijf verbonden met je missie

Neleman is er sterk van overtuigd dat een missie gedreven bedrijf succesvol kan zijn, als je maar dicht bij je kernwaarden blijft. ,,Financieel gezond zijn is belangrijk, maar geld verdienen mag nooit het enige doel zijn.” Zijn missie staat altijd centraal. Dit zorgt er volgens hem voor dat klanten en investeerders loyaal blijven, zelfs in moeilijke tijden. ,,Het draait om meer dan winst, het gaat erom de wereld een beetje mooier achter te laten.”

Vermijd het ‘plofkipbedrijf’ en kies voor duurzame groei

Neleman vergelijkt snel winst najagen met de ‘plofkip’, een opgejaagd proces zonder oog voor de lange termijn. ,,Alles gaat snel, en daar moeten we soms in mee, maar niet alles draait om zo snel mogelijk winst maken.” Hij vindt een stevige basis en het creëren van waarde die verder reikt dan persoonlijk gewin, veel belangrijker. ,,Heb je bijgedragen aan meer dan alleen je eigen belang?”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Investeren in beginnend bedrijf? 5 tips van een ondernemer die zijn eigen startup verkocht

Hoewel Neleman na bijna tien jaar ondernemen nog geen winst heeft gemaakt, blijft zijn team hard werken om break-even te draaien: ,,We hebben de belofte gedaan dat we dit jaar werken naar break-even en volgend jaar voor het eerst winst gaan maken.” Dankzij de lange termijn focus blijven de meeste investeerders trouw aan de missie. ,,Gelukkig is de grootste groep heel enthousiast en betrokken.”

Blijf inventief en nieuwsgierig

De constante verandering in de markt dwingt Neleman nieuwsgierig en inventief te blijven. Hij deelt een anekdote waarin hij onverwachts inspiratie opdeed bij een bezoek aan Auping, waar hij bedden zocht voor zijn gastenverblijf in Spanje. Hoewel hij dacht dat het tijdsverspilling zou zijn, werd hij verrast door de passie van het beddenbedrijf voor duurzaamheid en circulariteit. ,,Het was een simpel uitstapje, maar ik kwam helemaal geïnspireerd terug.” Dit soort momenten zijn volgens Neleman belangrijk: uit je bubbel stappen en nieuwe ideeën opdoen. Hij zag er in hoe duurzame keuzes en innovatie processen kunnen verbeteren.

Lees verder onder de advertentie

Durf te experimenteren

In de eerste jaren experimenteerde Neleman met verschillende ideeën en strategieën, van fysieke winkels tot nieuwe marketingconcepten. Zijn advies aan andere ondernemers is om niet bang te zijn te falen: ,,Soms moet je iets proberen, ook al weet je niet zeker of het werkt.” Het experimenteren heeft geleid tot unieke marketingstrategieën, zoals zijn Just Fucking Good Wine-campagne, die ondanks interne weerstand een groot succes werd. Zijn partner en anderen vonden het idee geen goed plan, maar Neleman zette door. Het bleek een succesvolle strategie, aangezien deze wijn nu wereldwijd wordt verkocht en enorm populair is.

Bewaak goede werk-privébalans

Tot slot benadrukt Neleman het belang van een sterk thuisfront. ,,Zonder mijn partner Natasja had ik dit niet kunnen doen. Ze geeft me zowel steun als tegengas, ze is het niet altijd met me eens.” Volgens hem is een goede balans tussen werk en privé essentieel voor succes, om als ondernemer te kunnen uitblinken.

Lees ook: Waarom goede reclame begint met moeilijke beslissingen en hoe je die uitlegt

Lees verder onder de advertentie
Derrick Neleman De Ondernemer | Derrick Neleman
De Ondernemer | Derrick Neleman