Picnic weet sinds de start in september 2015 in een aantal grote financieringsronden honderden miljoen euro’s op te halen. Gerenommeerde en internationale partijen durven het aan om tientallen miljoenen in deze online supermarkt te steken. Begin dit jaar trokken nieuwe en bestaande investeerders de portemonnee en maakten nog eens 355 miljoen euro over. Er is echter nog geen euro verdiend, constateerde begin deze week RTL Nieuws: ‘In minder dan negen jaar werd er in totaal ruim 500 miljoen euro verlies gemaakt. Gaat Picnic ooit nog winst maken?’.
Lees ook: Picnic haalt honderden miljoenen op bij investeerders
Toch is niet iedereen het eens met deze kijk. ,,Het zijn investeringen die Picnic pleegt om te kunnen steken in hun logistiek en uitbreiding in Duitsland en Frankrijk. Het is geen weggegooid geld. Op zijn Nederlands gezegd: de kost gaat voor de baten uit”, aldus Justin Jansen, in het dagelijks leven verbonden aan de Erasmus Universiteit, in een reactie op het artikel. ,,Het laat zien dat investeerders vertrouwen hebben in de toekomst van Picnic. Het is dus eerder een positief dan een negatief signaal, zoals wordt gesuggereerd in het artikel van RTL Nieuws. Het succes van scale-ups of snelgroeiende bedrijven wordt namelijk niet bepaald door groei of winstgevendheid, maar door het realiseren van winstgevende groei. En dat kost veel tijd.”
Picnic en VanMoof werkten hun businessmodellen anders uit
Maar waarom lukt het de oprichters van Picnic zulke financiers aan zich te binnen? Het antwoord van Jansen is: het businessmodel: ,,Om die flinke groei te kunnen realiseren hebben de oprichters eerst het businessmodel onder de knie gekregen, leren begrijpen. Bij VanMoof ging dat fout. Daar was alles gericht op groei, groei en nog eens groei, terwijl er nog van alles mankeerde aan het businessmodel. Picnic heeft zijn businessmodel in de loop van de jaren geoptimaliseerd alvorens grootschalig internationaal te gaan opschalen.”
Om die groei te kunnen realiseren hebben de oprichters van Picnic eerst het businessmodel onder de knie gekregen
Justin Jansen Professor Ondernemerschap
Het effect van de focus op groei in plaats van het businessmodel uitwerken bij VanMoof, leidde tot het failliet van het bedrijf. Jansen: ,,Daar was de toeleveringsketen nog niet op orde en het repareren van fietsen ook niet, toch bleef de onderneming inzetten op groei.”
,,Bij Picnic zijn sinds de start nieuwe technologieën en slimme oplossingen toegepast, daardoor zijn snelle omzetstijgingen in evenwicht gebracht met kostenstijgingen. Want dan kun je schalen als bedrijf en maak je de transitie naar winstgevende groei. Staar je niet blind op winst of verlies van snelgroeiende bedrijven, maar kijk kritisch naar de ontwikkelingen die ze doormaken en de transities die ze waarmaken. Want dat bepaalt hun succes op de langere termijn.”
Muller: ‘Onze autootjes rijden mega-efficiënt’
In een interview met EW begin deze week beschrijft medeoprichter Michiel Muller het ‘onder de knie’ krijgen van dat businessmodel. Het door data gedreven bedrijf kent een fijnmazig, efficiënt logistiek systeem dat tot op de seconde is ingeregeld.
Muller daarover in EW: ‘Onze autootjes rijden mega-efficiënt. Als iemand vraagt hoelang een stop duurt, zegt het gemiddelde logistieke bedrijf: 6 minuten. Wij niet. Wij zeggen: die stop duurt 2 minuut 43 seconden, want het zijn drie kratten. ’s Avonds komen er 6 seconden bij vanwege het donker. Twee trappen op, paar seconden erbij. Voor de deur parkeren, wat eraf. Die route wordt elke avond rond middernacht door slimme software bepaald, zodat er efficiënt wordt gereden en mensen precies weten wanneer hun boodschappen er zijn.’
Staar je niet blind op winst of verlies van snelgroeiende bedrijven, maar kijk kritisch naar de ontwikkelingen die ze doormaken en de transities die ze waarmaken
Justin Jansen Professor Ondernemerschap
Met geduld aan je businessmodel werken
Justin Jansen vindt het slim hoe Muller dat logistieke traject heeft aangepakt. ,,De kunst als ondernemer is ook de rust te nemen om die logistiek eerst goed uit te werken en dan pas grote stappen in het buitenland te gaan maken. Ze zijn klein begonnen in Amersfoort met bewust een wachtlijst. Vervolgens is de onderneming stap voor stap gegroeid. Het klinkt raar, maar geduld, de tijd nemen is ook onderdeel van dat businessmodel. Bij Picnic hebben ze dat goed in de smiezen.”
Lees ook: Slim groeien: leer zélf van de succesvolste bedrijven
Nieuwe VanMoof-eigenaar LaVoie schaaft aan businessmodel
Eliott Wertheimer heeft het businessmodel van VanMoof aangepast. De ceo van LaVoie, een e-stepfabrikant die valt onder het Britse McLaren, nam de failliete boedel over en haalde de bezem door de organisatie. Wertheimer meldde gister dat de producten en technologieën van VanMoof de afgelopen tijd zijn geanalyseerd en geëvalueerd. Met de uitkomsten daarvan zijn de nieuwe fietsen ‘vanaf de grond opgebouwd’. De focus zijn de S5 en A5, de nieuwste generatie fietsen. Daarnaast paste Wertheimer ook de werkwijze van VanMoof aan. Het bedrijf, dat in problemen kwam omdat het alle reparatiewerkzaamheden voor eigen rekening nam, besteedt dit nu uit aan derden. VanMoof werkt hiervoor samen met fietsenmakers op vijftig locaties in zeven landen.