Actueel

Restaurant vraagt gasten voorzichtig te zijn met parfum: ‘Te veel is gewoon te veel’

Foto ter illustratie: keukenpersoneel aan het werk in een restaurant. ANP /  ANP
ANP / ANP
Leestijd 5 minuten
Lees verder onder de advertentie

Het is zaterdagavond, er is iets te vieren. Het tafeltje is lang geleden gereserveerd, het gezelschap is uitstekend, de voorgerechten zijn al besteld. En dan neemt aan het tafeltje ernaast iemand plaats die wel erg enthousiast met Opium van Yves Saint Laurent in de weer is geweest, zo valt in het AD te lezen.

De walm van parfum in een restaurant kan net zo storend zijn als die van sigaretten destijds. Nu is tabak met succes uit restaurants geweerd, maar dat geldt niet voor buitensporige Coco Mademoiselle of een vergelijkbare aanslag op de neus.

Lees ook: Nog maar 20 jaar en dan al eigenaar van een snackbar: ‘Ik heb altijd al ondernemer willen worden’

Lees verder onder de advertentie

Maar wie bij restaurant Toscanini in Amsterdam reserveert, krijgt een bevestiging in de mail, inclusief dit verzoek: ‘We willen graag dat al onze gasten een geweldige ervaring hebben, maar soms wordt dat bemoeilijkt door overvloedig parfumgebruik. Daarom willen we u vriendelijk vragen hier rekening mee te houden door wat subtieler parfum te gebruiken.’

Te veel parfum bij keuken

Ze zijn er afgelopen november mee begonnen. ,,Het was een paar keer gebeurd dat iemand met heel veel parfum in de buurt van de keuken was gaan zitten”, zegt eigenaar Maud Moody. ,,Zo erg dat koks er ook helemaal niet goed van werden en bovendien de ingrediënten niet meer konden proeven. Dan hebben andere gasten er sowieso ook last van. We hebben niks tegen parfum op zich. Maar sommige mensen overdreven wel een beetje met het spuiten.”

Het zijn niet bepaalde merken die overheersen, aldus Moody. ,,Nee, te veel is gewoon te veel. Het moet subtiel blijven. Maar ja, dat is natuurlijk met alles. Eigenlijk is het raar dat mensen menen dat ze zich zo vol moeten spuiten. Maar ze ruiken het zelf niet, hè. Dat is het natuurlijk ook.”

Lees verder onder de advertentie

het parfum moet niet verder reiken dan je tafelgezelschap

Tot nu toe reageren klanten prima op het verzoek. ,,We hebben inderdaad eens een vrouw aangesproken op haar parfum en een doekje aangereikt, waarmee ze het overtollige eraf kon vegen. Daar was ze op dat moment nogal verbolgen over, maar laatst reserveerde ze weer en zette ze er zelf al bij: ik zal voorzichtig zijn met parfumgebruik.”

Moody kent geen andere restaurants in Amsterdam die hetzelfde van hun gasten vragen. ,,Ik vroeg het nog in onze groepsapp van restaurateurs, maar er was alleen een collega die, als de gelegenheid zich voordoet, een gast met een glimlach en een gastendoekje verzoekt om even naar het toilet te gaan om er een beetje af te halen. Onder het motto: het parfum moet niet verder reiken dan je tafelgezelschap. Dat vond ik ook wel een goeie. En bij Zoldering in de Utrechtsestraat hebben ze het verzoek in de mail om honden die ruiken of geluid maken naar huis of de auto te brengen. Dat is ook heel geestig.”

Zintuiglijke ervaring

Geur en smaak zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Toch komt het zelden voor dat een restaurant eisen stelt aan parfumgebruik, terwijl dat wel makkelijk gebeurt met petjes of sportschoenen. Vorig jaar zomer werd het chique Londense sushirestaurant Sushi Kanesaka wereldnieuws toen het zijn gasten vroeg geen parfum meer te dragen om ‘de zintuiglijke ervaring van andere gasten niet te verstoren’.

Lees verder onder de advertentie

Volkomen terecht, vindt culinair recensent Mara Grimm. ,,In Londen en Parijs heb ik het wel gezien, vaak bij Japanse restaurants, maar in Nederland nog niet eerder. Dus fantastisch dat Toscanini nu het goede voorbeeld geeft. Van mij mag echt iedereen dat doen.”

Restaurant Toscanini in Amsterdam vraagt gasten bij de reservering subtiel parfum te gebruiken. ‘Als de koks er last van hebben, hebben andere gasten er ook last van.’ Rein Janssen
Rein Janssen

Ze noemt overvloedig parfumgebruik bloedirritant. ,,Het komt regelmatig voor dat ik ergens zit en dat iemand voorbijloopt die zo zwaar geparfumeerd is dat het op je keel slaat. Het allerergst is de combinatie van zweet en deo. Dan wil ik echt naar huis. Het geldt niet alleen voor de gasten trouwens, maar ook voor het bedienend personeel. Dat loopt soms ook met die heel heftige deospray.”

Lees verder onder de advertentie

Ongemakkelijk gevoel

Parfum kan een diner makkelijk verpesten. Grimm: ,,Als iemand zwaar geparfumeerd naast je gaat zitten, heeft dat zo’n ongelofelijk impact op hoe je eten ervaart. Dat is echt zonde, zeker als ook goede wijnen worden geserveerd. In Japan snapt iedereen dat je geen parfum draagt als je gaat eten. Eigenlijk zou dat common sense moeten zijn.”

Maar kan een restaurateur er iets van zeggen? ,,Het is best ingewikkeld om aan een gast te vragen om dat parfum even af te doen. Je geeft een gast daarmee natuurlijk wel een ongemakkelijk gevoel. Maar ja, het is wel beter dat één iemand een ongemakkelijk gevoel heeft dan dat de hele zaak er last van heeft.”

Bewust maken

Wouter Verkerk, horecatrendwatcher en adviseur van horecabedrijven, herkent een trend. ,,Het past in de beweging waarin restaurants steeds meer sturend worden naar gasten die ze over de vloer krijgen. Gewenste kleding, gewenste aankomsttijd, gewenste aanbetaling, gewenste besteding en het verzoek door te geven wat de eventuele diëten en of wensen zijn. Aan de andere kant, als restaurants dat niet doen, vergroten ze natuurlijk ook de kans op slechte ervaringen van gasten, en dus op slechte reviews.”

Lees verder onder de advertentie

Verkerk gelooft niet dat een ban op parfum een grote vlucht zal nemen. ,,Het is ook een beetje ludiek, hè. Want als je het leest als gast, dan denk je: ah ja, dat is natuurlijk ook zo. Dus het is ook een beetje opvoeden, bewust maken. Het is ook wel weer grappig.”