Horeca

Restauranteigenaar Ruud gaat de strijd aan en start juridische procedure tegen ‘eetpiraten’

Ruud Bakker van Dommel 18. Anette van de Goor/DCI Media
Anette van de Goor/DCI Media
Leestijd 5 minuten
Lees verder onder de advertentie

Klanten die hun buik rond eten en zonder te betalen vertrekken. Ook in de Eindhovense horeca komt het met enige regelmaat voor. Ondernemers staan machteloos. want zelfs de politie kan niks doen tegen zulke eetpiraten.

Dat bevestigt een woordvoerder van de politie desgevraagd. ‘Aanlopen zonder te betalen valt onder flessentrekkerij. En dat is pas strafbaar als de dader er een gewoonte van maakt.’ Op de website van Koninklijke Horeca Nederland wordt verder ingegaan op het fenomeen. Samengevat kan de politie pas iets doen als iemand drie keer in korte tijd wordt betrapt.

,,Heel vaak komt het gelukkig niet voor”, zegt Bakker, eigenaar van restaurant Dommel 18 in Eindhoven, tegen het AD. ,,Het afgelopen jaar heb ik twee weglopers gehad. Een stel dat voor 200 euro had gedineerd en dus die jongen in december. Hij kwam al wat aangeschoten binnen en wilde twee broodjes shoarma. Die hebben we niet, dus toen bestelde hij een ossenhaas van een halve kilo. Dat is een flinke, ja, maar hij was zelf ook 2 meter 10 lang.”

Lees verder onder de advertentie

Het ergste is misschien nog wel dat hij vervolgens ook nog een review met één ster op Google heeft geplaatst

Ruud Bakker horecaondernemer

Toen de rekening kwam, weigerde hij echter te betalen. ,,Hij was niet goed behandeld en het was niet lekker geweest, zo’n verhaal. Toen de politie kwam, heeft hij zijn identiteitsbewijs nog gegeven, maar vervolgens rende hij weg. Het ergste is misschien nog wel dat hij later ook nog een review met één ster op Google heeft geplaatst. Ik reageer eigenlijk nooit, maar deze keer wel.”

Principekwestie

Hoewel de politie dus niks voor hem kon doen, laat Bakker het er niet bij zitten. ,,Ik ben inmiddels een civiele procedure gestart. Dat kan overigens alleen omdat ik zijn gegevens heb via zijn identiteitsbewijs. Een principekwestie, want het kost me 450 euro voor een rekening van 73 euro. Een deel kan ik hopelijk verhalen op de klant, maar het kost me waarschijnlijk sowieso 150 euro aan deurwaarderskosten.”

Ook Paul van Boxtel, eigenaar van de café-restaurants Thomas en Spijker, maakt het naar eigen zeggen een keer of vier per jaar mee. ,,Laatst nog drie mannen die voor 270 euro hadden gegeten en gedronken, en niet wilden betalen. Toen ik ze aansprak, begonnen ze zelf over de wetgeving. Eigenlijk is dat nog erger dan als je ze niet betrapt. Want ze staan je gewoon in je gezicht uit te lachen.”

Lees verder onder de advertentie

Marges al niet zo groot

Snel vergeten en doorgaan met ondernemen, dat is volgens Van Boxtel het beste. ,,Ik ben een positief mens en focus me liever op al die klanten die wel tevreden afrekenen aan het eind van de avond. En als mensen niet tevreden zijn, ga ik de discussie graag aan. Dan lossen we het ook altijd op.”

Het is natuurlijk belachelijk dat mensen hiermee wegkomen

Ruud Bakker horecaondernemer

Bakker is dus wel een juridische procedure gestart. ,,Want het is natuurlijk belachelijk dat mensen hiermee wegkomen. De marges in de horeca zijn al niet zo groot. Als iemand zonder te betalen vertrekt, voel je dat dus wel in de portemonnee.” De regelgeving is volgens de ondernemer krom. ,,Als je een biefstuk steelt in de supermarkt, is het toch ook gewoon diefstal? Ik zie het verschil niet.”

Ondernemer Geert Blenckers, met horecazaken in Helmond en Eindhoven, heeft ook maandelijks te maken met weglopers. ,,Het is ook mede de reden dat we klanten op zoveel mogelijk plekken meteen laten afrekenen bij iedere bestelling. Bij een aantal zaken werken we ook met QR-codes. Dan plaatsen mensen hun bestelling met de telefoon en rekenen ze ook direct af.”

Lees verder onder de advertentie

Gastvrijheid

Drinken en eten op rekening kan nog wel bij de zaken waar mensen echt een hele avond zitten. Blenckers: ,,Dat past ook bij de gastvrijheid vinden we. Tegelijk loop je dan het risico dat mensen vertrekken zonder te betalen. Als we het zien, spreken we ze aan. En meestal betalen ze dan alsnog. Maar je kunt verder niet zoveel als ondernemer. Dat is inderdaad heel vervelend.”

Niet alle horecazaken hebben te maken met eetpiraten of tafelschuimers, zoals ze in België wel worden genoemd. Zo heeft Adrian Zarzo van het gelijknamige sterrenrestaurant in Eindhoven het naar eigen zeggen nog nooit meegemaakt. ,,Nou ja, één keer, maar dat was iemand die het oprecht vergeten was. In een jolige bui had hij eerder op de avond zijn Rolex ‘weggeven’ aan een medewerker die hij wel leuk vond. Die lag hier dus nog in de kluis. Hij belde de volgende dag al op en we hebben het keurig opgelost. De rekening is betaald en hij heeft zijn Rolex weer terug.”

Dag niet laten verpesten

Bij de Eindhovense horecazaken van Youri Doreleijers (onder andere Stadsbrouwerij en Luzt) komt het volgens de ondernemer sporadisch voor. ,,Zo weinig dat ik me er ook niet druk over maak. Misschien waren ze wel ontevreden, denk ik dan maar. Ik laat mijn dag er niet door verpesten. Mensen die reserveren en niet komen opdagen, is voor ons veel vervelender.”

Lees verder onder de advertentie

Hoewel de politie wanbetalers ter plekke niet kan beboeten, is het volgens een woordvoerder wel verstandig om aangifte te doen. ‘Want als we de gegevens van iemand registreren, kunnen we later wellicht vaststellen dat de persoon in kwestie er een gewoonte van maakt om niet te betalen. En dan kunnen we er strafrechtelijk dus wel iets mee.’

De niet betaalde bon door een klant van Dommel 18 Dommel 18
Dommel 18

Lees ook: Deze ondernemers toveren voormalig sterrenrestaurant om tot een brasserie

Lees verder onder de advertentie