Aangeboden door Allurion Kliniek
Branded Content Innovatie
Allurion Kliniek verovert markt met maagballon die je inslikt
Een ondernemer en een arts ontmoeten elkaar en bouwen binnen een jaar een succesvol bedrijf dat innovatieve maagballonnen plaatst. Een knappe prestatie midden in de coronacrisis. ,,Ons geheim? De Allurion Kliniek bestrijdt overgewicht zonder ingrijpende operatie.”

Edo Aarts en Nick van Lanschot lanceerden de innovatieve Allurion-maagballon in Nederland. Foto: Marco Bakker
Overgewicht, of erger nog: obesitas, is een snelgroeiend probleem wereldwijd, maar zeker ook in Nederland. ,,Niet alleen is het moeilijk om er van af te komen, maar wie er last van heeft wordt daar vaak ook scherp om veroordeeld.”, zegt Edo Aarts. Hij is bariatrisch chirurg, wat inhoudt dat hij gespecialiseerd is in medische ingrepen bij overgewicht. Al dertien jaar begeleidt hij mensen naar een gezonder gewicht met behulp van operaties en maagballonnen. ,,Zo’n ballon is bijzonder effectief, maar aangezien er narcose en een endoscopie wordt gebruikt, is de traditionele maagballon maar voor een kleinere groep mensen weggelegd.”
,,Voor deze innovatieve maagballon is zowel bij plaatsing als bij het verlaten van het lichaam geen operatie, narcose of endoscopie nodig"
Innovatieve maagballon
Serieel medisch ondernemer Nick van Lanschot werd medio 2019 benaderd door Allurion om de door hen ontwikkelde maagballon in Nederland te introduceren: de eerste ter wereld die zonder operatie kan worden geplaatst. De twee oprichters, twee Harvard-wetenschappers, kenden Van Lanschot door zijn succesvolle uitrol van CoolSculpting - een methode om met behulp van lokale bevriezing de contouren van het lichaam te verbeteren. Van Lanschot was in vier jaar tijd uitgegroeid tot de grootste speler in Europa en dus een zeer geschikte partner om mee samen te werken. Voor de Nederlandse introductie ging hij op zoek naar een arts die hem kon helpen. Na een uitgebreide zoektocht stuitte hij ruim een jaar geleden op Aarts. Het tweetal kende elkaar toen nog niet, maar zou kort daarop de Allurion Kliniek starten in Nederland.
Zes op de tien klanten van de Allurion Kliniek zijn ondernemer. Voor iemand met een eigen bedrijf is het essentieel om fit te zijn en blijven. Lees meer over de innovatieve maagballon op allurionkliniek.nl
Ondernemende arts
Aarts en Van Lanschot bleken een goed team, met dank aan de mix van ondernemerschap en medische expertise. ,,Het klikte meteen”, lacht Aarts. ,,Ik zie mijzelf wel als een ondernemende arts, maar ik ken mijn beperkingen. Nick had binnen een paar weken alles op orde: een website, een slimme beveiligde app en de werving van medewerkers. Sindsdien gaat het bijzonder goed met onze jonge onderneming.”
Na de start in januari 2020 heeft de Allurion Kliniek afgelopen jaar meer dan 250 ballonnen geplaatst met een succesratio van 96 procent. Anders dan bij het klassieke diëten ervaren cliënten een echte kickstart door de ballon en realiseren gemiddeld 12,3 kilo gewichtsverlies in de eerste vier maanden. Deze resultaten hebben ertoe geleid dat de Allurion Kliniek recent al voor de tweede maal het predikaat Centre of Excellence heeft mogen ontvangen.
Prachtige vondst
Hoe werkt het precies? De Allurion-ballon is klein genoeg om met wat water in te slikken. Aan de capsule zit een dun slangetje. Daarmee wordt de ballon door een arts gevuld met 550 milliliter gedestilleerd water. Na zestien weken loopt de ballon door een slim mechanisme vanzelf leeg en verlaat het restant van de ballon het lichaam via de natuurlijke weg. ,,Er is dus voor zowel de plaatsing als bij het verlaten van het lichaam geen operatie, narcose of endoscopie nodig. Een prachtige vondst van die Amerikanen”, vindt Aarts. ,,In de praktijk betekent dit dat je na een plaatsing op vrijdag weliswaar twee dagen aan de maagballon moet wennen, maar in principe de maandag erop alweer aan het werk kunt. Ideaal voor drukbezette mensen, zoals ondernemers met een eigen bedrijf dat niet kan wachten. Pakweg 60 procent van onze klanten is trouwens ondernemer.”
,,Duurzaam gewichtsverlies lukt alleen via een lifestyle-verandering en dan komen onze coaches in beeld"
Lifestyle-coaches
Plaatsing van deze speciale maagballon duurt slechts een kwartier, maar de begeleiding erna is net zo belangrijk voor het te behalen resultaat, benadrukt Aarts. ,,De ballon speelt uiteraard een belangrijke rol bij het gewichtsverlies: je hebt minder behoefte om te eten, je hongergevoel neemt af en het heeft ook effect op de communicatie tussen hersenen en maag. Duurzaam gewichtsverlies lukt alleen via een lifestyle-verandering en dan komen onze coaches in beeld.”
De Allurion Kliniek heeft vier professionele coaches die cliënten gedurende zes maanden intensief begeleiden. Ze leren hen meer over hun eigen gedrag en valkuilen, maar ontwikkelen ook toegespitste bewegingsprogramma’s. Eén van deze coaches is voormalig hockeyinternational Kim Lammers, die vaak jongere cliënten begeleidt die ook aan hun fysiek willen werken. Andere coaches leggen juist de nadruk op het mentale aspect of kennis over voeding. ,,Per klant zoeken we de beste match. Het is de combinatie van de ballon en coaches die zorgt voor onze mooie resultaten”, aldus Aarts.
Van Lanschot vult aan: ,,Dit nieuwe jaar zullen we nog veel meer cliënten verwelkomen. We verwachten drie tot vier keer zo veel maagballonnen te plaatsen als afgelopen jaar.”
Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met de Allurion Kliniek.
Bekijk hier meer informatie: allurionkliniek.nl