Buddee-ceo Rob Toonen werkte in de Verenigde Staten bij een internationaal administratiekantoor en zag daar hoe de mkb-bedrijven waarvoor hij werkte alle HR-processen hadden gedigitaliseerd. ,,Eenmaal thuis zocht ik naar soortgelijke oplossingen voor Nederlandse mkb-bedrijven, maar die waren er niet. Buitenlandse software houdt bijvoorbeeld geen rekening met Nederlandse wetgeving. Of men focust zich op corporates en ontwikkelt software met veel toeters en bellen.”
Lees ook: Techleap.nl: 'We benutten potentie techbedrijven van eigen bodem niet'
Hoe Buddee mkb-ondernemers helpt bij war for talent
Het is een probleem dat ook cto Jasper Lammertink in de praktijk ervaarde, toen hij coo was van SEOShop/Lightspeed Nederland. Zo kwamen zij, samen met Jean-Luc Bonnier (Head of Sales), op het idee voor Buddee. ,,Ons online platform helpt mkb-bedrijven alle processen en administratie omtrent HR, salaris, arbeidsvoorwaarden en arbeidsrecht efficiënter te regelen. Dit bespaart bedrijven tijd, waardoor ze zich kunnen focussen op de business. Ook helpen wij kleinere administratiekantoren door de salarisadministratie uit handen te nemen of door middel van ons platform efficiënter en veiliger te communiceren met hun klanten.''
Volgens Toonen, zoon van een Brabantse mkb-ondernemer, is het belangrijk dat juist het mkb geholpen wordt. ,,Het mkb is de ruggengraat van de economie: 70 procent van de Nederlandse werknemers werkt bij een bedrijf tot 250 medewerkers. Uit onderzoek blijkt dat het mkb achterloopt op het gebied van digitalisering, terwijl juist deze Davids (het mkb) slimme software nodig hebben om te kunnen concurreren met de Goliaths (corporates). Wij helpen mkb-ondernemers ook met het opstellen van aantrekkelijke benefit-programma’s, wat ze helpt in de war for talent.”
De coronamaatregelen en het noodgedwongen thuiswerken betekende een grote verandering voor mkb-bedrijven. Hoe moesten reiskosten, verlofdagen en thuiswerk-vergoedingen nu geregeld worden?
Rob Toonen, ceo Buddee (foto onder)
Platform groeit hard sinds corona
Sinds het uitbreken van de pandemie ziet Toonen het platform sneller groeien. ,,De coronamaatregelen en het noodgedwongen thuiswerken betekende een grote verandering voor mkb-bedrijven. Hoe moesten reiskosten, verlofdagen en thuiswerkvergoedingen nu geregeld worden? Ons platform helpt mkb-bedrijven met die administratieve uitdagingen. Bij veel bedrijven gaat de administratie nu nog per mail of wordt in Excel-sheets opgeslagen. Wij bundelen alles in één digitale omgeving. Dat bespaart ondernemers, werknemers en hun boekhouders tijd en rompslomp, zodat ze zich op het welzijn van hun mensen kunnen focussen. Dat is geen overbodige luxe in deze werknemersmarkt.”
De investering van 1 miljoen euro wil de startup gebruiken om het team uit te breiden en diensten en producten te verbeteren. Het platform moet zo niet alleen mkb-bedrijven van dienst zijn, maar richt zich ook op boekhouders en HR-consultants, zodat ze zelf geen salarisspecialisten in dienst hoeven nemen of eenvoudiger de salarisadministratie kunnen verwerken. De investering wordt ook aangewend om de integratie met planning-tools als Shiftbase en recruitmenttools als Homerun en Recruitee te vergemakkelijken. Buddee is naar eigen zeggen al gemakkelijk te koppelen aan de Nmbrs-software en verschillende boekhoudpakketten.
Lees ook: Nieuwe overname in crisistijd start van herpositionering naar Continu Professionals
Dit is Buddee
Buddee is in 2020 opgericht door Rob Toonen, die eerder werkte bij PwC en APEX, Jasper Lammertink, voorheen Head of Product SEOShop/Lightspeed Nederland en Jean-Luc Bonnier (Head of Sales). Het bedrijf gelooft in partnerschappen en is vaak klant bij zijn klanten, zoals bijvoorbeeld bij medewerker-participatieplatform Share Council of Arbodienst Brinqer.
Lees ook: 2,7 miljoen groeikapitaal YourCampus voor openbreken arbeidsmarkt