Innovatie

CanCanteen zorgt met sociaal horecaconcept voor sparkle in de buurt: ‘Behoefte aan verbinding’

Leestijd 2 minuten
Lees verder onder de advertentie

De heren waren jaren geleden al een koffiezaak begonnen in Amsterdam. ,,We hadden daar veel gesprekken met gasten en we merkten dat vanwege de verharde maatschappij, er behoefte is aan meer contact en meer verbinding. In de snelle en digitale wereld om ons heen zien we dat sociale ontmoetingen steeds minder vanzelfsprekend zijn. Men ziet en volgt elkaar veelal online, terwijl het juist belangrijk is om elkaar fysiek te ontmoeten”, vertelt Galtjo in De Ondernemer Live.

,,Buurthuizen en kerken verdwijnen en deze spelen júíst een belangrijke rol in het tot stand brengen van connecties, in alle lagen van de samenleving. Toen kregen we het idee voor CanCanteen: een horecaconcept met sociaal karakter, ofwel een modern buurthuis.”

In de snelle en digitale wereld om ons heen zien we dat sociale ontmoetingen steeds minder vanzelfsprekend zijn

De eerste locatie van CanCanteen is geopend in de Amsterdamse Houthaven. Je kunt er terecht voor koffie, lunch en diner, en nog veel meer. Mike legt uit: ,,Je kunt er werken, ontmoeten en relaxen. Met de CanCanteen Foundation willen we contact en verbinding stimuleren. We willen sterke en hechte communities bouwen.” Zo kun je er de barber bezoeken, een vergadering houden en worden er geregeld evenementen georganiseerd, zoals de drag queen-bingo. Alles onder één dak.

Lees verder onder de advertentie

CanCanteen werkt met vastgoedpartij

Galtjo vertelt: ,,We werken samen met een vastgoedpartij, met hen hebben we drie locaties gehuurd. Zo spelen we break even en kunnen we snel groeien. Ook voor hen is het een goede samenwerking, want nu is er een sociaal punt in hun woontoren wat voor reuring zorgt. Vaak zijn de commerciële ruimtes op de begane grond van een pand leeg, sfeerloos en kil. Met ons concept worden deze ruimtes getransformeerd tot levendige moderne ontmoetingsplekken.”

,,We zijn ook in gesprek met gemeentes en projectontwikkelaars, want bij nieuwbouwwijken is vaak nog helemaal niks te beleven. En daar zijn wij dan de partij voor, wij zorgen voor sparkle in de buurt.”

Twee nieuwe locaties van CanCanteen

Om nog twee locaties te openen zijn Mike en Galtjo een crowdfunding gestart. ,,Het verbouwen kost geld en ook de nieuwe meubels die we moeten aanschaffen zijn niet gratis. We willen de procedures zo opzetten om snel opschaalbaar te zijn.” De tweede locatie opent in augustus in Amsterdam en een derde volgt later dit jaar.

Lees verder onder de advertentie

Mike: ,,De eerste drie locaties doen we in eigen beheer. Elke locatie krijgt een bedrijfsleider die zich kan inkopen. Wellicht kunnen we later voor een franchiseformule kiezen.” De heren hebben 750.000 euro nodig voor de twee nieuwe locaties. Momenteel is er al 71 procent opgehaald.

Bekijk in bovenstaande video het volledige gesprek met Galtjo Beek en Mike Pietersz tijdens MKB Finance Week in De Ondernemer Live. Meer informatie over CanCanteen vind je hier.

Lees ook: Coupie wil de Rituals van de kindershampoos worden

Lees verder onder de advertentie
Mike Pietersz en Galtjo Beek, de founders van CanCanteen. Eigen Beeld. Eigen beeld. Mike Pietersz en Galtjo Beek, de founders van CanCanteen.
Eigen beeld. Mike Pietersz en Galtjo Beek, de founders van CanCanteen.