Het uit Alkmaar afkomstige ondernemerspaar dat sinds 2018 aan de Ring in Nieuwerkerk woont en daar ook zijn showroom heeft, deed het idee op bij makelaars. Daar hangen bordjes met woningen en vraagprijzen achter de ruiten. Oliver en Elly Wind gingen nog een stap verder. ,,De plaatjes van onze ringen zitten in met leds omlijste frames. Het fonkelt en dat trekt mensen aan. Innovatief is dat je van elke ring met een smartphone de QR-code kunt scannen. Je krijgt de ring dan op onze website te zien, compleet met opties en prijzen.”
Geen dummy's of nepringen in de etallage leggen
Leuk voor het oog, maar de etalage is tevens een vorm van diefstalpreventie. Oliver Wind tegen het AD: ,,We hadden nog geen echte juweliersuitstraling. Er hing alleen een poster. Toch wilden we de showroom een betere uitstraling geven. Dan kun je dummy's - nepringen die we gebruiken om te passen en een keuze te maken - in de etalage leggen, maar dat kan dieven en overvallers op verkeerde ideeën brengen.”
Er stond in vier talen bij dat het geen echte ringen van zilver en goud waren. Toch werd de ruit ingeslagen en alles meegenomen
Oliver Wind, juwelier
Hij haalt een diefstal bij een juwelier in Haarlem aan. ,,Die collega had uitsluitend dummy's in de etalage liggen. Er stond in vier talen bij dat het geen echte ringen van zilver en goud waren. Toch werd de ruit ingeslagen en alles meegenomen. Veel hadden de dieven er niet aan, want dummy's zijn niks waard. Kennelijk nodigt het toch uit.”
Klanten uit een straal van zo'n 70 kilometer: business op bestelling
Glasscherven en gedoe met de verzekering willen de Winds uitsluiten. Daar helpt de slimme etalage bij, denken ze. Er is bovendien niks te halen. ,,Binnen hebben we alleen dummy's liggen. Onze business loopt vooral op bestelling. Klanten uit een straal van zo'n 70 kilometer rond Nieuwerkerk komen hier op afspraak naar toe om te vergelijken en te passen. Mensen willen een ring het liefst aan hun vinger zien. Verlovings- en trouwringen worden vervolgens gemaakt door fabrikanten in Nederland, Duitsland en Oostenrijk.”
De bijna virtuele etalage heeft nog een voordeel. ,,Je kunt een mooie selectie van je collectie tonen. Bovendien zijn de platen met voorbeelden van ringen makkelijk te vervangen, zodat je snel een andere collectie kunt laten zien.” De nieuwe etalage schittert nu zo'n twee maanden. Er zijn geen klachten uit het dorp, zegt Oliver. ,,Nou ja, eentje vond de leds nogal fel. Van de winter, als het vroeger donker is, zullen we een dimmer installeren. We houden rekening met de buren.”
Straks ook ringen voor motorrijders
Vooral vanwege de led-frames vroeg de etalage een flinke investering. De Winds konden een deel bekostigen met een voucher van Impuls/provincie voor innovaties in het midden-en kleinbedrijf. De eis daaraan is dat ze een groeistrategie maken. Oliver: ,,We willen ons verder specialiseren. Volgend jaar willen we het assortiment uitbreiden met zegelringen, solitair ringen, al dan niet met edelstenen erin, en ringen voor bikers.”
Lees ook: Laatste der Mohikanen? Ook stokoude horlogerie geeft zich over aan social media