Samen met partner Maya Slegtenhorst wil deze multicreatieve duizendpoot de wereld veroveren met het nieuwe, high-end merk Toiz. ‘Where art, magic and memories meet’, luidt de slogan. ,,We zijn begonnen met lampen, gemaakt van oud speelgoed’’, legt Slegtenhorst uit in gesprek met AD. ,,Alles wat we maken, heeft een associatie met dingen waar je vroeger mee speelde.’’ Dion Varossieau: ,,Vorige week had ik tweehonderd barbies in huis.’’
Lees ook: De 6 succesfactoren van Michiel Muller (Picnic)
Herman den Blijker 'super enthousiast' over paspop van goud
Bij het Rotterdamse restaurant Goud van kok Herman den Blijker krijg je een goede indruk waar Toiz voor staat. ,,We gingen 14 maart bij Goud eten en daar heb ik Herman aangesproken’’, vertelt Dion Varossieau. ,,Spontaan kocht hij een van onze Toiz-lampen. Wij werken veel met goud, dat past daar helemaal. Kort daarop belde hij: Hé Lampie, zo noemt hij me, ik ben voor Goud bezig met de afscheidingen voor corona, maar kom creatief niet verder. Weet jij iets? Zo ontstond het idee van vergulde paspoppen. Herman was super enthousiast en bestelde er eerst vier en direct daarna nog drie. Plus zijn logo, een beer en Playmobil-poppen, alles in goud. Als je er bent, kun je niet om ons heen.’’
Dion is een rasondernemer die zelden ergens lang over nadenkt
Maya Slegtenhorst, (zakelijk) partner Dion Varossieau
Meegesleept in wondere wereld van ondernemer uit Culemborg
,,Wat Dion zo leuk maakt, is dat hij een wereld creëert die niemand anders ziet’’, zegt Slegtenhorst (31). Ze woont in Rotterdam, werkt in de marketing en leefde een kalm bestaan, totdat vorig jaar de even oude Varossieau uit Culemborg haar pad kruiste. Dát heeft ze geweten, voor ze er erg in had werd ze meegesleept in de wondere wereld van haar nieuwe liefde.
Varossieau staat bekend als kleurrijke, hyperactieve stuiterbal
Varossieau, als DionV tien jaar bezig, stond al bekend als een kleurrijke, gedreven en hyperactieve stuiterbal. Hij beschilderde auto’s, bouwde én verkocht vier escaperoomcaravans, ontwierp een schoen voor het Rotterdamse merk Mascolori en werkte samen met couturier Ronald Kolk. Sinds kort heeft het duo met Toiz een eigen stand in ETC Design Center, een exclusief shoppingparadijs waar vermogend Nederland inspiratie opdoet voor woninginrichting. Dáár is de samenwerking met het luxe verlichtingsmerk Stout geboren.
Tekst gaat verder onder de foto.
,,Dion is een rasondernemer die zelden ergens lang over nadenkt”, zegt zijn vriendin. ,,Dat was wennen, ik ben knap rationeel. Hij laat me wél zien dat het allemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn.’’
Nasleep van pop-up spookhuis bij The Wall in Utrecht
Toch komt haar rationaliteit van pas. In zijn gedrevenheid opereert Varoissieau zakelijk niet altijd even handig. Zo loopt er nog een rechtszaak over de afwikkeling van het opzienbarende, door hem bedachte pop-up spookhuis bij The Wall in Utrecht. Dat trok vanaf eind 2017 in vier maanden ruim veertigduizend bezoekers, maar heeft de bedenker alleen ellende opgeleverd.
Lees ook: Waarom Zeeman, Lidl en Febo zo succesvol zijn met spuuglelijke badslippers
Geweldig avontuur in 68 kamers van Europa's grootste spookhuis
Varossieau wil genoegdoening van de exploitanten, die volgens hem ‘mijn kind hebben ontnomen.’ ,,Het is onder de rechter, laat ik het daar bij houden’’, zegt hij. Liever kijkt hij vooruit. ,,We zijn heel ver met wat het grootste spookhuis van Europa moet worden. In 68 kamers beleef je in 60 minuten een geweldig avontuur. De verschillende aanvragen lopen, het wachten is op groen licht.’’
Tot voor de komst van vriendin Maya kwam het begrip ‘wachten’ niet voor in zijn vocabulaire. ,,Maya is een godsgeschenk. Ik werkte impulsief, maar sinds ik samen met haar dingen maak, denk ik langer na. Maya werkt supergedetailleerd, want dat hoort bij high-end producten die we leveren. Dat dwingt mij om nog beter te kijken.’’