Mark de Bruijn is Vicepresident Marketing EMEA & MEE bij SAP Hybris, een van de grootste softwarebedrijven ter wereld dat zich focust op customer experience. De Bruijn komt regelmatig in het emiraat in het Midden-Oosten.
Enorme expatcommunity
“Het is vooral heel eenvoudig om hier een bedrijf te starten”, trapt De Bruijn af. “Dat is wel kenmerkend voor Dubai, dat echt groot geworden is door de handelscultuur en nu ook voor een aanzienlijk deel leeft op toerisme.” Hoofdkantoren van bedrijven vestigen zich vaak in Dubai om vanuit daar het Midden-Oosten te veroveren, vertelt De Bruijn. “Daarbij is de expatcommunity enorm. Een fijne bijkomstigheid voor buitenlanders die willen ondernemen in Dubai.”
Lees ook: Dit moet je weten als je gaat ondernemen in Japan
Modern en traditioneel
Maar, adviseert De Bruijn, voordat je überhaupt grote plannen op zakengebied voor Dubai maakt: ga er sowieso heen. “Je moet het echt ervaren, uitzoeken of het iets voor je is. Dat is heel lastig uitleggen: de cultuur, de tradities. Dubai is een ‘land van twee werelden’, zoals De Bruijn dat mooi verwoordt. “Het is een hartstikke modern land, maar staat tegelijkertijd bol van de tradities.
Ramadan
Onlosmakelijk verbonden aan Dubai is de Islamitische cultuur. Heb respect voor het geloof en houd er rekening mee, bijvoorbeeld tijdens de Ramadan”, aldus De Bruijn. “Dat is een belangrijke periode voor de mensen hier en staat echt centraal. Wij hebben onze marketingevenementen dit jaar daarom niet tussen half mei en half juni gepland.”
Klimaat
Waar je ook aan moet wennen, is het klimaat. De Bruijn: “Het is ontzettend warm in de zomer, daar moest ik echt even aan wennen. Je leeft van airco naar airco. In de maanden juni, juli en augustus is er een zomerstop, veel expats gaan dan terug naar Europa om even weg te zijn.”
Expats
In Dubai barst het van de expats. Maak daar gebruik van, adviseert De Bruijn. “Meng je daarin, bijvoorbeeld via Facebook- of Whatsappgroepen. Daar zitten ook veel Nederlanders in. Laat je adviseren door deze mensen, vraag hoe zij het gedaan hebben. Zij kunnen je introduceren in de zakenwereld.”
Lees ook: Dit moet je weten als je gaat ondernemen in de VS
Vriendelijke mensen
Een fijn aspect aan ondernemen in Dubai is de vriendelijkheid van de mensen. “De ondernemerscultuur leeft hier heel erg. Mensen zijn echt op zoek naar naar goede verhalen, goede voorstellen en bekwame partners. Daarin gaan ze serieus te werk, maar ze blijven altijd bijzonder aardig.”
Band opbouwen
Waar Nederlanders sneller de neiging hebben om direct ter zake te komen, is het in Dubai gebruikelijk om dat niet te doen. De Bruijn: “Mensen willen je wat vaker zien en ook op persoonlijk niveau meer van je weten. En vice versa natuurlijk. Als je iemand tegenkomt, vraag je eerst uitgebreid naar de persoon in kwestie en informeert naar de familie. Dat wekt vertrouwen en is een manier om een band om te bouwen. Dat betekent overigens niet dat je met elkaar uit eten moet gaan. Dat gebeurt ook wel hoor, maar is dan weer minder gebruikelijk.”
Succes
Heb je succes in Dubai, dan mag je dat zeker wel laten zien. “Je hoeft niet terughoudend te zijn op dat gebied. Als je kijkt naar de auto’s die hier rondrijden, naar de malls en de hele uitstraling van Dubai. Ze willen graag laten zien dat ze voorop lopen, dat ze innovatief zijn. Alles wat ze hier doen is groot, groter, grootst en anders doen ze het niet. Dat moet je wel liggen als nuchtere Hollander”, besluit De Bruijn.
Alles wat ze hier doen is groot, groter, grootst en anders doen ze het niet
Mark de Bruijn, Vicepresident Marketing EMEA & MEE bij SAP Hybris