Al jaren worden er zonder resultaat plannen gelanceerd om de Bredase horeca en andere instellingen op een milieuvriendelijke manier te bevoorraden. Sligro Horeca Groothandel heeft nu zelf het initiatief genomen om met een elektrisch oplaadbaar ‘treintje’ klanten te bevoorraden.
Lees ook: Helft ondernemers bezorgd over zero-emissiezones: ‘Overstapt op elektrisch vervoer enorme klus’
,,Er komen allerlei milieumaatregelen aan. Steden gaan zero-emissiezones invoeren. We gaan daar niet op wachten. We hebben besloten om in actie te komen en hebben samen met Trens Solar Trains een duurzaam bezorgsysteem opgezet”, zegt woordvoerder Wilco Jansen van Sligro Food Group. Het zogeheten ‘wegtreintje’ is al getest in Den Bosch en Tilburg. Nu is Breda aan de beurt. Jansen: ,,We zitten in de testperiode. Iedere stad is anders. We willen veel praktijkervaring opdoen met het treintje.”
De wegtrein zorgt voor minder dieselmotoren in de binnenstad en minder voertuigbewegingen
Het Bredase gemeentebestuur is enthousiast. Wethouder Arnoud van Vliet (horeca, binnenstad): ,,Dit is een stap in de richting van het verder verbeteren van de leefbaarheid en bereikbaarheid van de binnenstad. De wegtrein zorgt voor minder dieselmotoren in de binnenstad en minder voertuigbewegingen. De verwachte CO2-reductie met deze trein is ruim 13 ton op jaarbasis. We waarderen het initiatief van deze ondernemer en zijn blij met deze ontwikkelingen en met deze nieuwe opvallende verschijning in het straatbeeld.”
Veel belangstelling voor milieuvriendelijke trein
De smalle ‘wegtrein’ gaat tot maart 2026 door heel Breda rijden. Daarna volgt een evaluatie. ,,Op dit moment zijn we droog aan het oefenen”, zegt manager transport Leslie Wildenberg van Sligro Breda. ,,We bezorgen tijdelijk nog geen producten. Onze chauffeur komt uit Den Bosch. Hij moet Breda eerst goed leren kennen. Daarom zijn we eerst de mogelijke routes aan het verkennen en ook op welke plekken hij kan laden en lossen. Ik verwacht dat we over twee tot drie weken echt gaan bezorgen.”
Volgens Wildenberg is er veel belangstelling voor de milieuvriendelijke bevoorrading. ,,Het treintje gaat dagelijks rijden van maandag tot en met vrijdag op routes door heel Breda. Enkele scholen hebben al enthousiast gereageerd. Verder gaat het om cafés, restaurants, kleine cateraars, bedrijfspanden, verzorgingstehuizen en het Amphia Ziekenhuis.”
Zero-emissiezone in de steden
Het wegtreintje wordt net als een elektrische auto dagelijks opgeladen bij de vestiging van Sligro bij de Kapittelweg. Wildenberg: ,,Daar wordt ook het koelsysteem weer op de juiste koeltemperatuur gebracht. Als het treintje gaat rijden, houdt hij de koeltemperatuur vast. Naar verwachting rijdt het voertuig 40 kilometer per dag in Breda. Dat kan hij makkelijk halen.”
Lees ook: Maar liefst een kwart van de bestelauto’s mag zero-emissiezone volgend jaar niet in
Het vervoersysteem bestaat uit een elektrische ‘trekker’ met daarachter één of twee wagons van elk zes meter lang en kan op de accu’s 80 tot 100 kilometer rijden. De laadruimten zijn geschikt voor gekoelde en diepgevroren producten. Het treintje is stil en heeft geen uitstoot. Vanaf 2027 of 2028 voert de gemeente Breda een nul-emissiezone in net als andere gemeenten. Het betekent dat dan alleen nog volledig uitstootvrije vracht- en bestelwagens de milieuzone de stad mogen inrijden.