Lees ook: Jasper Gabriëlse (Seepje): 'Kleine pionierende merken maken de weg vrij voor een Unilever'
Seepje werd in de afgelopen vijf jaar al tien keer zo groot en zet met deze investering in op een aanhoudende jaarlijkse groei van tenminste vijftig procent. De duurzame missie moet daarbij de doorslag geven: ,,Een schone toekomst kan alleen als we samen snel verduurzamen. Zo willen we weg van vervuilende huishoudelijke en persoonlijke verzorgingsproducten, vol met onnodige fossiele ingrediënten. Met deze kapitaalinjectie kunnen we het meest impactvolle zeepmerk van de wereld worden”, zegt Jasper Gabriëlse, medeoprichter van Seepje.
,,Onze investeerders helpen daarbij niet alleen met geld, maar ook met het transparanter maken van onze aanvoerketen door een verdere professionalisering van onze impactmetingen en -rapportages. Daarbij willen we bijvoorbeeld eerlijke prijzen betalen aan het begin van de keten. We dagen andere marktpartijen uit ons voorbeeld te volgen.”
Met deze kapitaalinjectie kunnen we het meest impactvolle zeepmerk van de wereld worden
Jasper Gabriëlse, medeoprichter Seepje
'Seepje is een echte marktveranderaar'
Eerder kreeg Seepje kapitaalinjecties van andere impactinvesteerders, zoals DOEN Participaties, opgericht door de Nationale Postcode Loterij en Fair Capital Impact Fund uit Muiden. En nu ook het ABN AMRO Sustainable Impact Fund, tegelijk met een extra investering door Fair Capital Impact Fund: ,,De oprichters van Seepje maken met hun was- en poetsmiddelen al bijna tien jaar een positief verschil in de strijd tegen de uitputting van de aarde”, zegt Michelle de Rijk van Fair Capital Impact Fund. ,,Wij zijn trots dat wij op deze manier de organisatie verder kunnen verstevigen en zo een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan hun missie.”
Eric Buckens, Investment Director ABN AMRO Sustainable Impact Fund, vult aan: ,,Seepje is een echte marktveranderaar die in staat is sterke invloed uit te oefenen op de duurzame transitie in de huishoudelijke en persoonlijke verzorgingsmarkt. De radicale verschuiving naar natuurlijke ingrediënten en eerlijke betaling in de keten zijn goed voor de planeet én sluiten aan bij de snelgroeiende vraag van steeds meer bewuste, duurzame consumenten. En dat past uitstekend bij de visie van ABN AMRO SIF, waarmee we de transitie naar een duurzame en inclusieve samenleving willen versnellen. Duurzame impact en financieel rendement is daarbij ons doel.”
Lees ook: Seepje haalt miljoen op om te groeien in België en Duitsland
Bestaande markten verstevigen en internationaal uitbreiden
Met de laatste kapitaalinjectie wil Seepje de positie in bestaande markten als Nederland en België verder uitbouwen, alsook nieuwe markten verder verkennen. Zo verwacht Gabriëlse bijvoorbeeld dat zijn bedrijf na een succesvolle introductie in Zwitserland ook daar fors gaat groeien: ,,Onze impactvolle innovaties, zoals de recente introductie van Handzeep met navullingen, zorgen onder meer voor CO2-reductie in de gehele keten en een reductie van plastic afval. Samen met het gebruik van meer dan 99,8 procent natuurlijke ingrediënten maakt dat ons tot de duurzaamste keuze in het schap. We gaan ervoor zorgen dat nóg meer mensen met Seepje voor een schone toekomst gaan, ook buiten onze eigen landsgrenzen.”