Nieuws Duurzaamheid

De reden waarom het B Corp-certificaat zo hot is onder Nederlandse bedrijven

Ondernemingen kunnen in deze tijd niet meer om duurzaamheid heen. Om zich te onderscheiden van partijen die loze beloftes verkopen, willen steeds meer Nederlandse bedrijven de prestigieuze B Corp-certificering binnenhalen. Maar het succesvol doorlopen van de strenge beoordelingsprocedure blijkt niet makkelijk. Jasper Gabriëlse (Seepje), Bas van Tongeren (Yarrah) en Tom van der Lubbe (Viisi Hypotheken) delen hun ervaringen.

Van onze redactie 5 mei 2021

Nederland loopt met ruim 125 B Corps voorop in Europa. Alleen Frankrijk en Italië hebben meer bedrijven met het certificaat. Beeld: Shutterstock

Benefit Corporations, oftewel B Corps, worden steeds populairder in Nederland. Het feit dat Albert Heijn vanaf maart 2021 een online webpagina wijdt aan alle B Corps in het assortiment, is veelzeggend. Maar wie denkt dat een B Corp-certificering het zóveelste keurmerk is, komt bedrogen uit. Aan de hand van een waslijst aan vragen moeten bedrijven aantonen hoe duurzaam ze zijn, om het vervolgens vast te leggen in de statuten. Dit om greenwashing te voorkomen.

Meer dan de helft van de bedrijven krijgt certificering niet

De vragen hebben betrekking op duurzaamheid in de breedste zin van het woord. Denk aan de vraag op welke manier de organisatie bijdraagt aan de samenleving. Doen de medewerkers bijvoorbeeld aan vrijwilligerswerk? Meet het bedrijf de personeelstevredenheid en heeft het wel een uitgewerkte missie om sociaal, ecologisch en maatschappelijk te willen ondernemen? En op welke manier reduceert het bedrijf het gebruik van water, energie, materiaal en CO2?

Ondernemingen worden beoordeeld op basis van vijf thema’s: bestuur (governance), werknemers, gemeenschap, milieu en klanten. Wereldwijd krijgt 55 procent van de bedrijven die de vragenlijst invullen de certificering niet.

"We zien B Corp als een veelomvattende beoordeling van onze impact op álle fronten"

Jasper Gabriëlse, medeoprichter Seepje

Lees ook: Dit duurzame merk behoort nu tot het rijtje met Tony's Chocolonely, Patagonia en Dopper

Duurzame zeepproducent Seepje 'uitgedaagd' door B Corp certificering

Seepje werd in 2019 een B Corp. De duurzame zeepproducent maakt wasmiddel, allesreiniger en handzeep met zeepschillen uit India en Nepal (Himalaya). Niet alleen de verpakking en het product moesten duurzaam zijn, maar ook de mensen in India en Nepal moeten erop vooruit gaan. ,,We zien B Corp als een veelomvattende beoordeling van onze impact op álle fronten. Het is een maatstaf die aangeeft wat we echt doen,” vertelt Jasper Gabriëlse (foto onder) als medeoprichter van Seepje.

Het bedrijf scoort vooral hoog op de thema’s milieu en community. Ze gebruiken voornamelijk natuurlijke ingrediënten en door de samenwerking met ontwikkelingslanden voegen zij waarde toe aan de keten.

100 B Corp-punten als target voor Seepje

Toen Seepje de certificering kreeg, was het aantal medewerkers op één hand te tellen. Inmiddels zijn er zestien mensen in dienst. Gabriëlse: ,,De beoordeling wordt strenger als een bedrijf meer dan tien werknemers heeft. Op die manier groeit B Corp echt met ons mee. Tijdens de eerste assessment scoorden we 84,2 punten – voor de certificering moet een bedrijf er 80 hebben – maar we maken er een sport van om de 100 te halen. Het mooie van B Corp is dat het ons inspireert en uitdaagt om het bedrijf nóg beter te maken. Om je punten te verhogen, moet de verbetering aantoonbaar zijn. We hebben ons de laatste tijd voornamelijk toegespitst op Human Resources. Zo hebben we nu een pensioenregeling en een handboek en werken we met een bonusstructuur.”

Lees ook: Seepje haalt miljoen op om te groeien in België en Duitsland

Yarrah haalde B Corp-certificering in sneltreinvaart binnen

In tegenstelling tot de meeste bedrijven haalde het volledig biologische honden- en kattenvoermerk Yarrah de certificering in sneltreinvaart, namelijk in slechts zes maanden. Ceo Bas van Tongeren heeft wel een verklaring voor de snelle certificering: ,,Yarrah is in 1992 opgericht en vanaf de start volledig biologisch. Dus al vanaf het begin moest alles in de productieketen precies kloppen. En dan heb ik het niet alleen over ons eigen productieproces, maar ook over dat van de leveranciers waarmee we werken.”

Het feit dat een product ‘biologisch’ is, weerhoudt Yarrah er niet van om de kwaliteitsmanager op pad te sturen voor een strenge controle. ,,Wij leggen de biologische lat extra hoog voor onszelf, zodat we zeker weten dat het écht goed zit. Daarnaast hebben we een aantal jaar geleden besloten om alleen nog maar Nederlandse windenergie te gebruiken en hebben onze geschenken iedere kerst een maatschappelijke insteek. Afgelopen jaar ondersteunden we bijvoorbeeld de horecabranche door te kiezen voor een dinercheque als kerstcadeau voor onze collega’s. Ook onze verpakkingen zijn sinds kort volledig recyclebaar. We zetten kortom alles op alles voor mens, dier en klimaat.”

"Of het nu gaat om de inkoop van onze ingrediënten of de manier waarop wij onze producten verpakken en vervoeren: wij kijken naar de totale impact"

Bas van Tongeren, ceo Yarrah

B Corp-certificaat sluit nauw aan op DNA van Yarrah

Ook van Tongeren ziet de certificering als een middel om zijn bedrijf scherp te houden. ,,Of het nu gaat om de inkoop van onze ingrediënten, onze receptontwikkeling of de manier waarop wij onze producten verpakken en vervoeren: wij kijken naar de totale impact en willen hierin de juiste keuze maken. Het B Corp-certificaat versterkt deze overtuiging en sluit dus nauw aan op ons DNA. Wij willen ons nu nog meer op de medewerkers focussen om de volgende stap te maken. Employee empowerment, betere ouderschapsverlof- en mantelzorgregelingen en bijvoorbeeld financieel meeprofiteren van bedrijfssuccessen zijn dingen die we nu voorzichtig aan het onderzoeken zijn. We zitten nu op een score van 87.9 punten en we willen graag de 100 puntenbarrière doorbreken.”

Lees ook: MUD Jeans streeft Zeeman voorbij als meest Sustainable Retailer of the Year

Hypotheekadviesketen Viisi zet alle zeilen bij om B Corp-certificering binnen te halen

Terwijl hypotheekadviesketen Viisi nog bezig was met het certificeringsproces, veranderden de criteria, waardoor de B Corp-certificering nog niet is binnengehaald. ,,In 2019 zijn we begonnen met de assessment. Op papier hadden we een aardige score, maar door de criteriawijziging en de daarop volgende coronacrisis hebben we helaas nog niet de tijd gehad om het proces af te ronden. Maar dat gaan we wel doen”, vertelt Tom van der Lubbe (foto onder) als medeoprichter van Viisi.

Hoewel de officiële certificering nog geen feit is, leidde het B Corp-traject al wel tot allerlei verbeteringen. ,,Naar aanleiding van de assessment hadden we onze CO2-uitstoot al eerder kritisch onder de loep genomen. Al snel kwamen we natuurlijk uit bij het woon/werkverkeer van onze medewerkers. Door de coronacrisis en het thuiswerken kwam het thema ineens terug op de agenda. En we zeiden 'als iedereen te voet of per fiets naar zijn werk komt, dan wordt de CO2-uitstoot het meest beperkt.’ De enige manier om dat voor elkaar te krijgen, was door het openen van twee nieuwe filialen. En zo hebben onze collega’s die in en om Hoorn en Zaandam wonen daar kantoren geopend. Nu is iedereen binnen 15 minuten op kantoor en dat is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor het welzijn van onze medewerkers. Iedereen kan flexibel bepalen hoeveel er thuis en hoeveel er op kantoor wordt gewerkt.”

Lees ook: Medewerkers van Viisi Hypotheken investeren in hun eigen bedrijf

Nederland telt momenteel 125 B Corps

Wereldwijd zijn er inmiddels 3.944 bedrijven gecertificeerd. Deze B Corps zijn verspreid over 74 landen en verdeeld in 150 sectoren. Nederland telt er ruim 125. Onder het motto “using business as a force-for-good” zetten B Corps zich samen in voor een betere wereld voor hun werknemers, klanten, leveranciers, samenleving en natuurlijk het milieu. In de afgelopen drie jaar is er elk jaar een groei van 30 procent gerealiseerd. Kortom: ieder jaar zijn er 30 procent nieuwe B Corps bijgekomen. De aanvragen zijn in 2020 zelfs verdubbeld met een totaal van honderd nieuwe aanmeldingen. Ook dit jaar ziet er veelbelovend uit: in het eerste kwartaal hebben zich maar liefst veertig bedrijven aangemeld.

Tony's Chocolonely, Triodos Bank en WeTransfer als lichtend voorbeeld

Nederland heeft hiermee één van de grootste B Corp-communities van Europa. Het moet alleen Frankrijk en Italië voor zich dulden. Binnen de Europese B Corp-beweging worden Nederlandse B Corps vaak aangeduid als pioniers. Nederlandse merken als Tony's Chocolonely, Triodos Bank en WeTransfer zijn door hun positieve impact, gedreven missie, collectieve actie en succesvol leiderschap een voorbeeld voor andere bedrijven in binnen- en buitenland.

Over het B Corp-keurmerk

Het B Corp-keurmerk is een initiatief van de oorspronkelijk in 2006 opgerichte Amerikaanse non-profit organisatie B Lab. De B Corp-certificering is hét bewijs dat een onderneming sociale en duurzame impact realiseert, zonder in te boeten op winst. Door de populariteit van het keurmerk is er na het invullen van de assessment op dit moment een wachttijd van gemiddeld een half jaar.

Klik hier als je meer wilt weten over B Corp.

Schrijf je in voor de dagelijkse nieuwsbrief voor ondernemers, in 2 minuten tijd ben je weer helemaal bij.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws