Aangeboden door Missie H2
Branded Content Duurzaamheid
Dorine Bosman, chief investment officer Port of Amsterdam: ‘Nú handelen betekent vooroplopen in de waterstofmissie’
Het is juni 2023. Een illuster, achtkoppig gezelschap komt samen. Het zijn niet de minsten; ceo’s en cio’s van Gasunie, Shell Nederland, Remeha, Toyota, Groningen Seaports, Vopak, Eneco en Port of Amsterdam gaan rond de tafel en slaan de handen ineen voor een gedeelde missie: Nederland klaarstomen als hét Waterstofland in 2030.
Initiator van de werkgroep is Missie H2, aanjager van duurzaamheid, maar vooral de drijvende kracht achter de groene waterstofbelofte. En de urgentie is hoog, want 2030 laat niet lang op zich wachten. Om hun strijd nóg meer kracht bij te zetten, helpt Missie H2 de sportkoepel NOC*NSF de sport verder te verduurzamen.
De haalbaarheid van dit waterstofstreven zit ‘m volgens Dorine Bosman, directielid bij Port of Amsterdam in actieve participatie, niet toekijken, maar op eigen benen kunnen staan. Sinds twee jaar is Port of Amsterdam partner van Missie H2 en maakt zich hard voor de energietransitie. Maar is meedoen in de missie belangrijker dan winnen? Bekijk Bosmans antwoord in de video.
Tekst gaat verder onder de video.
Initiatief nemen en op eigen benen kunnen staan: wat bedoel je daarmee?
Dorine: ,,De oorlog in Oekraïne en de energiecrisis geeft weer hoe afhankelijk we zijn van externe brandstofbronnen. We moeten een manier vinden waarop we minder kwetsbaar zijn en zélf brandstof kunnen produceren. En het liefst zo groen mogelijk. Waterstof is daarop het antwoord.’’
Wáárom is de ontwikkeling waterstof zo cruciaal?
Waterstof gaat een grote rol spelen in onze toekomstige, duurzame energievoorziening en klimaatdoelen. Nederland is uniek gepositioneerd. We hebben de Noordzee voor grootschalige productie van windenergie en de zeehavens als logistieke importhubs. Maar we hebben ook bijzonder veel kennis van energiemarkten.
Wat voor rol speelt Port of Amsterdam in deze missie?
,,Wij zijn de grootste benzine-en dieselhaven ter wereld. Daarnaast hebben we de kerosinepijpleiding naar Schiphol. Kortom; we zijn een grote speler als het gaat om brandstofvervoer en -opslag wereldwijd.’’
Met wat voor concrete oplossingen kan Port of Amsterdam bijdragen aan de waterstofdoelen?
,,In de haven zitten bedrijven met enorme hoeveelheden tanks en installaties die we uitstekend kunnen hergebruiken voor waterstof. Daarnaast zijn we in staat waterstof te transporteren naar de rest van Europa.’’
Wat is de kracht achter de achtkoppige werkgroep die deze missie nastreeft?
,,Het is tijd om spijkers met koppen te slaan en dat is exact wat we hier doen. We zijn van elkaar afhankelijk: of het nu gaat om productie, bevoorrading of technologie. Deze stuurgroep is noodzakelijk, willen we een substantiële aanpak vormgeven.’’
Zet jezelf op de kaart
Om de kennis en overtuiging voor waterstof over de bühne te brengen, heeft Missie H2 de Nederlandse Waterstofkaart ontwikkeld. De interactieve kaart toont meer dan 225 waterstofprojecten in Nederland (in diverse stadia van ontwikkeling) en maakt inzichtelijk hoe de waterstofmarkt zich ontwikkelt. Zo zie je wat de actuele status is van de projecten en werpt het een blik in de toekomst.