Podcast
De keten is rond: nieuwe serie met experts over de circulaire economie
De circulaire economie komt er aan en steeds meer businessmodellen draaien erom. In deze eerste aflevering van 'De keten is rond' hoor je waarom en hoe het kansen biedt. De gasten, marketing director Ine Stultjens van Auping, Avantium-ondernemer Tom van Aken en boegbeeld van de chemie-sector Emmo Meijer, praten over de veranderende consument, technologie en partnerships in de keten.
Kunnen we produceren zonder energie- enwaardeverlies? Biedt circulaire economie concurrentievoordeel en kansen voor ondernemers? Eldert Kuiken vroeg in de nieuwe podcastserie 'De keten is rond' marketing director Ine Stultjens van Auping, Avantium-ondernemer Tom van Aken en boegbeeld van de chemische sector Emmo Meijer naar de veranderende consument, de technologie en de partnerships in de keten.
,,Ik rust de wereld uit”, zegt Stultjens graag. ,,Omdat we producten maken die mensen echt goed laten slapen en dat doen op een verantwoorde manier.” Ze doelt op de Auping Evolve, het eerste volledig circulaire matras ter wereld. Een mooi, concreet voorbeeld van de circulaire economie die er al is.
Foto: Tom van Aken, Ine Stultjens en Emmo Meijer.
Wat nog komen gaat, is de missie van Van Aken en Meijer van de topsector Chemie. Avantium is vooral bekend om het plastic dat ze volledig plantaardig maken, dat volledig gerecycled kan worden en waarmee ze ‘de verpakkingsmarkt volledig op z’n kop gaan zetten’. Met de topsector dragen ze bij aan het behalen van het grondstoffenakkoord: in 2050 volledig grondstof-c.q. klimaatneutraal zijn; ofwel volledig circulair.
Probleem: 'perpetuum mobile' bestaat niet
Maar de ‘perpetuum mobile’ bestaat niet. ,,Honderd procent is in termen van streven. Halen we tachtig tot negentig procent in 2050 dan juich ik, als ik er nog zou zijn.” Twee hoofdzaken moeten daarvoor veranderen, legt Meijer uit: ,,De fatale concurrentie met fossiele brandstoffen doorbreken en zorgen dat consumenten gaan kiezen voor circulaire producten.” Van Aken bevestigt nadat tal van praktische successen over tafel zijn gegaan: ,,Kijk goed naar die consument, die drijft de verandering. Gewoon doen, dan ga je de mogelijkheden wel zien".