Podcast

De keten is rond: nieuwe serie met experts over de circulaire economie

De circulaire economie komt er aan en steeds meer businessmodellen draaien erom. In deze eerste aflevering van 'De keten is rond' hoor je waarom en hoe het kansen biedt. De gasten, marketing director Ine Stultjens van Auping, Avantium-ondernemer Tom van Aken en boegbeeld van de chemie-sector Emmo Meijer, praten over de veranderende consument, technologie en partnerships in de keten.

Presentatie: Eldert Kuiken 2 oktober 2020

Kunnen we produceren zonder energie- enwaardeverlies? Biedt circulaire economie concurrentievoordeel en kansen voor ondernemers? Eldert Kuiken vroeg in de nieuwe podcastserie 'De keten is rond' marketing director Ine Stultjens van Auping, Avantium-ondernemer Tom van Aken en boegbeeld van de chemische sector Emmo Meijer naar de veranderende consument, de technologie en de partnerships in de keten.

,,Ik rust de wereld uit”, zegt Stultjens graag. ,,Omdat we producten maken die mensen echt goed laten slapen en dat doen op een verantwoorde manier.” Ze doelt op de Auping Evolve, het eerste volledig circulaire matras ter wereld. Een mooi, concreet voorbeeld van de circulaire economie die er al is.

Foto: Tom van Aken, Ine Stultjens en Emmo Meijer.

Wat nog komen gaat, is de missie van Van Aken en Meijer van de topsector Chemie. Avantium is vooral bekend om het plastic dat ze volledig plantaardig maken, dat volledig gerecycled kan worden en waarmee ze ‘de verpakkingsmarkt volledig op z’n kop gaan zetten’. Met de topsector dragen ze bij aan het behalen van het grondstoffenakkoord: in 2050 volledig grondstof-c.q. klimaatneutraal zijn; ofwel volledig circulair.

Probleem: 'perpetuum mobile' bestaat niet

Maar de ‘perpetuum mobile’ bestaat niet. ,,Honderd procent is in termen van streven. Halen we tachtig tot negentig procent in 2050 dan juich ik, als ik er nog zou zijn.” Twee hoofdzaken moeten daarvoor veranderen, legt Meijer uit: ,,De fatale concurrentie met fossiele brandstoffen doorbreken en zorgen dat consumenten gaan kiezen voor circulaire producten.” Van Aken bevestigt nadat tal van praktische successen over tafel zijn gegaan: ,,Kijk goed naar die consument, die drijft de verandering. Gewoon doen, dan ga je de mogelijkheden wel zien".

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

Thijs Talks

Lessen van Ivar Camps (Alliance Automotive): ‘Leg elke zakelijke afspraak vast, steeds weer

Nog twee open plekken in het marketingelftal van Thijs van Dijk. Na deze aflevering nog maar één. In de tiende episode van de podcastserie Thijs Talks is Ivar Camps van Alliance Automotive Group Benelux, een bedrijf gespecialiseerd in de distributie en de verkoop van auto-onderdelen en –accessoires, te gast. Op welke plek gaan we de retailmarketingmanager terugzien? Je hoort het in deze podcast! Net als het beste advies waar je mee aan de slag kan.

Details
Broodje Verhaal

Hoe vanzelfsprekend storytelling voor een startup als Moonback is

Deze ondernemer heeft een verhaal - en wat voor een. Storytelling-expert Cor Hospes ontvangt dan ook maar al te graag de Meest Inspirerende Ondernemer van het Jaar, Niels Meijssen, in zijn keuken voor Broodje Verhaal. Niels is initiator van Moonback, het eerdere Beterboeken.nl, als nieuwe sympathieke alternatief voor Booking.com.

Details
De Ondernemer Onderweg

Zo helpt Trunkrs webshops aan perfecte klantbeleving

Trunkrs groeit hard. De same day delivery-speler zet in op snel en groen bezorgen, mét een focus op de ontvangstervaring. Het levert de bezorgdienst een groei van 700 procent op. Ceo Jan Wijn is bij Roland Tameling in de studio voor een nieuwe aflevering van De Ondernemer Onderweg. Luister naar deze podcast over het idee, het succes en de ambities van deze bezorgdienst.

Details
Broodje Verhaal

Waarom storytelling ook bij Ellyne Biermans' Reflower werkt

Storytelling-expert Cor Hospes in gesprek met Ellyne Bierman die de 'duurzame bloemenbieb' Reflower startte. Het is een platform om blijvende bloemen te delen, ook wel een abonnement op kunstbloemen. Maar: waarom? Houden ook kunstbloemen van mensen - en andersom? Jazeker. En dus: wat is het verhaal van Ellyne? Luister mee.

Details
Thijs Talks

Peter Zijlstra (Mercedes-Benz): 'Empower je mensen'

Het marketingelftal van Thijs van Dijk wordt steeds completer dankzij alweer de negende aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Dit keer te gast: Peter Zijlstra, Head of Marketing bij Mercedes-Benz Nederland. Waar plaatst uw host hem in zijn ultieme elftal? ,,Het merk, de maatschappij en de media verandert. Genoeg uitdaging.''

Details