Podcast

De keten is rond: nieuwe serie met experts over de circulaire economie

De circulaire economie komt er aan en steeds meer businessmodellen draaien erom. In deze eerste aflevering van 'De keten is rond' hoor je waarom en hoe het kansen biedt. De gasten, marketing director Ine Stultjens van Auping, Avantium-ondernemer Tom van Aken en boegbeeld van de chemie-sector Emmo Meijer, praten over de veranderende consument, technologie en partnerships in de keten.

Presentatie: Eldert Kuiken 2 oktober 2020

Kunnen we produceren zonder energie- enwaardeverlies? Biedt circulaire economie concurrentievoordeel en kansen voor ondernemers? Eldert Kuiken vroeg in de nieuwe podcastserie 'De keten is rond' marketing director Ine Stultjens van Auping, Avantium-ondernemer Tom van Aken en boegbeeld van de chemische sector Emmo Meijer naar de veranderende consument, de technologie en de partnerships in de keten.

,,Ik rust de wereld uit”, zegt Stultjens graag. ,,Omdat we producten maken die mensen echt goed laten slapen en dat doen op een verantwoorde manier.” Ze doelt op de Auping Evolve, het eerste volledig circulaire matras ter wereld. Een mooi, concreet voorbeeld van de circulaire economie die er al is.

Foto: Tom van Aken, Ine Stultjens en Emmo Meijer.

Wat nog komen gaat, is de missie van Van Aken en Meijer van de topsector Chemie. Avantium is vooral bekend om het plastic dat ze volledig plantaardig maken, dat volledig gerecycled kan worden en waarmee ze ‘de verpakkingsmarkt volledig op z’n kop gaan zetten’. Met de topsector dragen ze bij aan het behalen van het grondstoffenakkoord: in 2050 volledig grondstof-c.q. klimaatneutraal zijn; ofwel volledig circulair.

Probleem: 'perpetuum mobile' bestaat niet

Maar de ‘perpetuum mobile’ bestaat niet. ,,Honderd procent is in termen van streven. Halen we tachtig tot negentig procent in 2050 dan juich ik, als ik er nog zou zijn.” Twee hoofdzaken moeten daarvoor veranderen, legt Meijer uit: ,,De fatale concurrentie met fossiele brandstoffen doorbreken en zorgen dat consumenten gaan kiezen voor circulaire producten.” Van Aken bevestigt nadat tal van praktische successen over tafel zijn gegaan: ,,Kijk goed naar die consument, die drijft de verandering. Gewoon doen, dan ga je de mogelijkheden wel zien".

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

De Jonge Ondernemer

Eigen kledingmerk als mentale missie voor Vlinder (17) en Merlijn (24) Kamerling

Naast broer en zus zijn Merlijn en Vlinder Kamerling ook zakenpartners. Als oprichters van Limitless presenteren zij hun streetwearmerk met coole designs en een belangrijke boodschap: meer aandacht voor mentale gezondheid. Een enorm belangrijk verhaal voor Vlinder (17) en Merlijn (24), te beluisteren in de podcast De Jonge Ondernemer.

Details
Hart voor Zaken

Arnold Mars (cfo AFAS): 'Ga niet boven, maar tussen je mensen staan'

'Liefde vormt de kern van het AFAS-familiestatuut. In dat statuut staat: ‘Die liefde maakt dat je niet vast komt te zitten in eigenbelang. Ze zorgt dat je verschillen kunt overbruggen, en dat je altijd het grotere geheel kunt zien'. Het zijn de woorden van cfo Arnold Mars van AFAS Software. In gesprek met Cor Hospes voor de podcastserie Hart voor Zaken vertelt hij over leiderschap.

Details
Droomstart

Hoe staat het met het businessplan van Droomstarters Angela (Food for Skin) en David (Teazie)

De Droomstart-finale komt steeds dichterbij. Welk businessplan is uiteindelijk topfavoriet bij de vakjury en de luisteraars? Je hoort het zeer binnenkort. Maar eerst: hoe staat het met de startups Teazie en Food for Skin? Welke ondernemer weet de jury te overtuigen met zijn of haar presentatie van tien minuten en gaat net als FinBuddy door naar de laatste ronde? Je hoort het allemaal in deze niet te missen podcastserie.

Details
De Zo Genaamde Podcast

TUI: hoe een onbeduidende Duitse afkorting een merknaam werd die klinkt als een klok

Wie van reizen en vakanties houdt, kent TUI natuurlijk wel. Maar waar komt die naam eigenlijk vandaan? In deze aflevering van de Zo Genaamde Podcast legt Frans Leenaars, chief marketing officer bij de reisgigant, dat in gesprek met naamexpert en presentator Floris Hülsmann haarfijn uit.

Details
Selfmade in Holland

EasyToys-topman Eric Idema: 'Op elk nachtkastje moet iets uit Veendam liggen'

,,Soms moet je dingen gewoon afdwingen. Jezelf forceren om je situatie te verbeteren.” Eric Idema zat met een uitkering thuis. In een woning met een flinke hypotheek. In 2007 verloor hij zijn baan. In de online verkoop van erotische artikelen zag hij een kans. Vijftien jaar later is zijn EQOM, moederbedrijf van EasyToys en Christine Le Duc, met 225 miljoen euro omzet de grootste speler in de Europese markt voor sexual wellness. Nu is hij te gast bij Roelof Hemmen in Selfmade in Holland.

Details
Droomstart

Duurzaam thee-abonnement op kantoor of heitje voor karweitje 2.0: welk businessplan gaat door in Droomstart?

De twee laatste ondernemers mogen de pitchroom betreden om hun businessplan voor te leggen aan een strenge doch rechtvaardige Droomstart-jury. Kiezen ze voor een duurzaam thee-abonnement op kantoor of de digitale buurtversie van het heitje voor karweitje? Het is weer een inspirerende en spannende podcast die je kunt beluisteren. Waar wacht je op?

Details