Podcast

De keten is rond: nieuwe serie met experts over de circulaire economie

De circulaire economie komt er aan en steeds meer businessmodellen draaien erom. In deze eerste aflevering van 'De keten is rond' hoor je waarom en hoe het kansen biedt. De gasten, marketing director Ine Stultjens van Auping, Avantium-ondernemer Tom van Aken en boegbeeld van de chemie-sector Emmo Meijer, praten over de veranderende consument, technologie en partnerships in de keten.

Presentatie: Eldert Kuiken 2 oktober 2020

Kunnen we produceren zonder energie- enwaardeverlies? Biedt circulaire economie concurrentievoordeel en kansen voor ondernemers? Eldert Kuiken vroeg in de nieuwe podcastserie 'De keten is rond' marketing director Ine Stultjens van Auping, Avantium-ondernemer Tom van Aken en boegbeeld van de chemische sector Emmo Meijer naar de veranderende consument, de technologie en de partnerships in de keten.

,,Ik rust de wereld uit”, zegt Stultjens graag. ,,Omdat we producten maken die mensen echt goed laten slapen en dat doen op een verantwoorde manier.” Ze doelt op de Auping Evolve, het eerste volledig circulaire matras ter wereld. Een mooi, concreet voorbeeld van de circulaire economie die er al is.

De Keten Is Rond Circulaire economie Ilse Stultjens Tomvan Aken Emmo Meijer

Foto: Tom van Aken, Ine Stultjens en Emmo Meijer.

Wat nog komen gaat, is de missie van Van Aken en Meijer van de topsector Chemie. Avantium is vooral bekend om het plastic dat ze volledig plantaardig maken, dat volledig gerecycled kan worden en waarmee ze ‘de verpakkingsmarkt volledig op z’n kop gaan zetten’. Met de topsector dragen ze bij aan het behalen van het grondstoffenakkoord: in 2050 volledig grondstof-c.q. klimaatneutraal zijn; ofwel volledig circulair.

Probleem: 'perpetuum mobile' bestaat niet

Maar de ‘perpetuum mobile’ bestaat niet. ,,Honderd procent is in termen van streven. Halen we tachtig tot negentig procent in 2050 dan juich ik, als ik er nog zou zijn.” Twee hoofdzaken moeten daarvoor veranderen, legt Meijer uit: ,,De fatale concurrentie met fossiele brandstoffen doorbreken en zorgen dat consumenten gaan kiezen voor circulaire producten.” Van Aken bevestigt nadat tal van praktische successen over tafel zijn gegaan: ,,Kijk goed naar die consument, die drijft de verandering. Gewoon doen, dan ga je de mogelijkheden wel zien".

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

De Ondernemer Podcasts
De Ondernemer

Geldzorgen? Tijdige ondersteuning voorkomt escalatie

Ervaar jij als ondernemer geldzorgen, bijvoorbeeld omdat je nu ook nog schulden, ontstaan tijdens corona, moet afbetalen? Wacht niet te lang, zoek hulp, voorkom erger en creëer nieuw perspectief. Dat is het devies van het landelijke gratis platform Geldfit. Ondernemer Ralph van Dam: ,,Als je door schulden in de stress zit, mis je inhoudelijke scherpte, inzicht en overzicht. Deskundige hulp van buiten brengt je verder.”

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Kun je als bedrijf succesvol zijn zonder online reviews?

Bestaat jouw onderneming over een jaar nog als je geen reviews verzamelt? Die vraag staat centraal in de twaalfde aflevering van podcastreeks Aandachtstrekkers. Veruit de meeste bedrijven hebben geen reviewstrategie en lopen daardoor achter de feiten aan. Terwijl een klantbeoordeling vragen (en krijgen) een kleine moeite is als je het slim aanpakt.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Dorkas Koenen (cmo Rabobank): 'Wij doen niet aan purpose-marketing, wij zíjn purpose'

Al vijf jaar lang is Dorkas Koenen de Chief Marketing Officer van Rabobank. Een echt zwaargewicht die een doorslaggevende rol speelt bij de huidige visie van de bank: ‘Growing a better world together’. In de nieuwe podcast van Thijs Talks spreekt hij over zijn visie op marketing en talentontwikkeling.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Aandacht trekken? Zo zet jij jezelf als ondernemer in de schijnwerpers

In de podcastserie Aandachtstrekkers spreken de presentatoren Michel Ariëns en Patrick Wessels hoe zij voor zichzelf aandacht trekken en hun dilemma’s daarbij. Zij zetten middelen in om meer klanten te krijgen (Ariëns) of zich meer in klanten te verdiepen (Wessels). Luister hoe zij in dit ‘worstelgesprek’ tot elkaar komen en samen ooit bij Jinek aan tafel willen eindigen.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Trix van der Vleuten (Philips): 'Fout is niet fout, het is goed om ervan te leren'

Het marketingelftal van Thijs van Dijk is bijna compleet. In de twaalfde episode van de podcastserie is Trix van der Vleuten te gast. Tot een half jaar geleden was zij cmo Northern Europa van fastfoodketen KFC, inmiddels is zij overgestapt naar Philips Domestic Appliances. Ze spreekt over lef en de kracht van divers samengestelde marketingteams.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Aandachtstrekkers over... aandacht trekken en aandacht vasthouden

Daar is 'ie dan: de podcastserie Aandachtstrekkers heet niet voor niets Aandachtstrekkers, dus eindelijk antwoord op de vraag: hoe trek jij op de juiste manier de aandacht bij je (potentiële) klant? Presentatoren Michel Ariëns en Patrick Wessels inspireren en motiveren ondernemers in deze podcast met de do's, de dont's en bakken vol tips. Hebben wij je aandacht al getrokken? Ja? Luisteren!

Details