Nieuws Duurzaamheid

Duurzaam ondernemen hoeft geen extra geld te kosten. Integendeel!

Duurzaam ondernemen? Waarom ook alweer eigenlijk? En hoe dan precies? Maria van der Heijden is directeur van MVO Nederland en legt het in deze blog uit.

RENÉ BOGAARTS | Foto: MVO 6 maart 2018

Maria van der Heijden 1 765x380

Ondernemers zijn bij uitstek degenen die creativiteit en innovatie laten zien bij het veranderen van de economie. Zij kunnen hun eigen koers bepalen en hebben de mogelijkheid hun bedrijf zo in te richten dat het klimaatneutraal wordt, circulair, zodat grondstoffen worden hergebruikt, en inclusief, zodat iedereen meedoet. Ondernemers hebben ook geen andere keuze. Wie afhankelijk is van bijvoorbeeld gas, moet nú gaan nadenken en actie ondernemen. Als je dat pas over tien jaar doet, kost het veel meer of lig je eruit.

Energyflow

Het begint er natuurlijk mee dat je je bedrijf en je hele in- en verkoop-keten tegen het licht houdt. Hoe ga je om met energie? Waar komen de grondstoffen of producten vandaan die jij bewerkt en/of verkoopt? Wat gebeurt er met je afval? Vraag je niet af óf, maar hóe je daar een rol in kunt spelen. Dat hoeft niet altijd extra geld te kosten. Integendeel. Duurzaam bezig zijn wordt nu al door klanten gewaardeerd. Over niet al te lange tijd zal het van je geëist worden.

Businessmodel

Ik ontmoet ook ondernemers die hun hele businessmodel drastisch hebben omgegooid. Ze denken niet meer in een product, maar in een dienst. Auping bijvoorbeeld verkoopt 'lig-uren' aan Landal Greenparks. Het bedrijf levert matrassen en heeft zich verplicht die na een bepaalde tijd terug te nemen en te recyclen. Daarmee wordt voorkomen dat grondstoffen verloren gaan.

Bedrijven als Philips verkopen aan grote afnemers geen lampen meer, maar licht. In veel van die gevallen gaat het om business- to-businesstoepassingen, maar sommige ondernemers hebben de weg naar de consument inmiddels ook gevonden.

Nieuwe ideeën

Natuurlijk hoeven ondernemers niet allemaal zelf uit te dokteren hoe ze kunnen bijdragen aan het achterlaten van een leefbare wereld voor volgende generaties. Er met collega-ondernemers over praten, in dezelfde sector of juist in heel andere, met toeleveranciers en consumenten, kan iedereen op nieuwe ideeën brengen. Gespecialiseerde organisaties als MVO Nederland kunnen daarbij een rol spelen, maar ook organisaties als de Kamer van Koophandel en de Rabobank proberen al die partijen rond dit thema bij elkaar te brengen.