Podcast

Physee als winnaar KvK Innovatie Top 100 te gast bij De Ondernemer

De meest innovatieve ondernemers van Nederland, Willem Kesteloo en Ferdinand Grapperhaus, zijn bescheiden genoeg om het niet aan te zien komen. Met hun Smartskin eindigde het Delftse Physee bovenaan de KvK innovatie top 100, de ranglijst met 100 concrete innovaties in het midden- en kleinbedrijf. Dinsdag was Kesteloo studiogast in het online radioprogramma van De Ondernemer om te vertellen over hun prestatie, het ontstaan van de Smartskin en hun toekomstplannen.

Van onze redactie 1 oktober 2019

,,We waren al vereerd dat we in de top 100 waren opgenomen", begint Kesteloo trots. ,,We gingen er dan ook onvoorbereid naartoe. Het was een te gekke dag waarin de spanning langzaam werd opgebouwd. Eerst zagen we dat we in de top 50 stonden, toen in de top 10 en ook in de top 3. We waren blij dat de verkiezing goed was georganiseerd en er een aansluitende borrel was. Hier konden we even ontladen van de spanning en vieren dat we hadden gewonnen."

Lees ook: Physee wint KvK Innovatie Top 100

Kesteloo en Grapperhaus presteerden het allemaal met Smartskin, een glazen gevel met geïntegreerde zonnecellen en sensoren. Een vorm van duurzaamheid die de jury betitelde als 'doorbraaktechnologie voor de wereld'. Kesteloo grijnst als hij de woorden nog eens hoort. ,,We zijn in 2014 begonnen met de 'Powerwindow'. Simpel gezegd een stroomopwekkend raam. Door telkens in gesprek te gaan met onze klanten, hebben we deze steeds verder kunnen ontwikkelen. Uiteindelijk heeft dat geleid tot de Smartskin. Gebouwen zijn verantwoordelijk voor 40 procent van alle energieverbruik in de wereld. Wij vinden dat we als samenleving minsten energie neutraal moeten kunnen leven en we zijn dan ook strijdlustig om met dit soort producten impact te realiseren."

Boekencast De Ondernemer Leest

De Blauwe Fabel: hoe trots mogen we op de KLM zijn?

Wat vinden onze Boekencasters Tom van der Lubbe en Erno Hannink van de KLM? De presentatoren van De Ondernemers Boekencast vragen het zich af naar aanleiding van het boek De Blauwe Fabel van klimaatjournalist Ties Joosten. Trots op de Blauwe Zwaan? De hosts zijn kritisch. Waarom? Ze leggen het haarfijn uit in deze nieuwe aflevering van de podcast.

Details
Aandachtstrekkers

Waar ligt de sweetspot van jouw lokale onderneming?

Lokaal ondernemer en ben je op zoek naar de 'sweetspot' van je bedrijf? En is het verstandig een webshop te beginnen als je alleen lokaal of regionaal actief bent? Vragen, vragen, vragen. Aandachtstrekkers Michel Ariëns en Patrick Wessels zouden geen Aandachtstrekkers zijn wanneer ze niet met antwoorden en adviezen komen in hun altijd weer inspirerende gelijknamige podcastserie.

Details
Sleutel tot Succes

Het lange shirts-succes van Girav: 'Voor acht miljard mensen waren er vijf kledingmaten. Da's heel raar toch?"

Hoe de kredietcrisis, ontslagrondes, een romantische ontmoeting en gezonde dosis eigenwijsheid resulteerden in dé oplossing voor een stevig gat in de kledingmarkt: Girav. Met een V. Shirts in zeventien maten, voor lange mannen.

Details
Aandachtstrekkers

Nieuwsbrief net zo spannend als een Netflix-trailer? Zo pak je dat aan

Nieuwsbrieven saai, vervelend en onaantrekkelijk? Onzin. Een digitale nieuwsupdate hoeft alles behalve een spam-waardig moetje te zijn waar je als ondernemer niet onderuit komt. Au contraire: jouw nieuwsbrief kan net zo'n must see-item zijn als een trailer voor de nieuwste Netflix-hit. Hoe? Aandachtstrekkers Michel Ariëns en Patrick Wessels scheppen licht in de duisternis.

Details
Sleutel tot Succes

A Fish Named Fred, uit Nederland: waarom mannen de vrolijke kleding over de hele wereld het dragen

In de tien jaar dat A Fish Named Fred bestaat werd het van een kledinglijn - kleurrijk, vrolijk, onderscheidend - een internationale lifestyle brand. Verkrijgbaar in meer dan dertig landen, te zien in populaire Amerikaanse tv-series, omarmd door tal van bekende mensen, wereldwijd nu gedragen door veel, héél veel mannen. Hoe hebben Rob Schalker en zijn team dit imperium op weten te bouwen, wat is dus dé Sleutel tot Succes?

Details
De Ondernemer

Eén ondernemer, drie branches: hoe keek dus Ed Bindels naar de persconferentie?

Horeca, retail en clubevents. Ondernemer Ed Bindels is actief in deze drie branches, met Food District Liemès, Amac en Club Basis: hoe keek hij naar de eerste persconferentie Rutte-Kuipers?

Details