Nieuws Duurzaamheid

Pieter Pot voorop in transitie naar verpakkingsvrije retail: 3 miljoen verpakking bespaard in 1 jaar tijd

Verpakkingsvrije online supermarkt Pieter Pot heeft in 2022 ruim 3 miljoen verpakkingen bespaard. Dat is het grootste aantal sinds de oprichting in 2019. In lijn met de onlangs voorgestelde wetgeving van de Europese Commissie om verpakkingsafval 15 procent te hebben verminderd in 2040, is de supermarkt hiermee voorloper in de transitie naar een verpakkingsvrije retailsector.

Van onze redactie 21 december 2022

Pieter pot schoemaker verpakkingsvrij verpakkingen online supermarkt

Foto: Pieter Pot

Het stijgende aantal producenten dat de toeleveringsketen voor Pieter Pot aanpast, is volgens Jouri Schoemaker, ceo van Pieter Pot, bewijs dat de verpakkingsindustrie anders kan. Pieter Pot biedt handvatten aan producenten en roept de verpakkingsindustrie in de Benelux op naar oplossingen te kijken en krachten te bundelen.

"We hebben elkaar hard nodig om het verschil te maken. Samen met onze klanten laten we zien dat een circulair verpakkingssysteem wel degelijk kan werken"

Circulaire transitie moet én kan sneller

Nederland produceerde in 2021 ruim 900.000 ton afval, wat neerkomt op 571 kilo per persoon. Eind november dit jaar kondigde de Europese Commissie nieuwe wetgeving aan die de verpakkingsafvalberg in 2040 met ruim één derde moet verkleinen ten opzichte van 2018. Dit zou betekenen dat producenten de komende jaren stappen moeten zetten op het gebied van verpakkingsmateriaal door over te stappen op duurzame materialen, te recyclen en te hergebruiken.

Jouri Schoemaker, ceo van verpakkingsvrije online supermarkt Pieter Pot, is blij met de strengere regelgeving, maar ziet ook uitdagingen. ,,In de verpakkingsindustrie schuilt een enorme potentie om milieu-impact te verkleinen, maar een circulair verpakkingsproces is nu eenmaal lastiger en duurder dan een lineaire. De schaal van adoptie is daarom heel belangrijk: als zo’n 25.000 huishoudens maandelijks verpakkingsvrij boodschappen doen, bewijst dit het model en zal dit tot een grote transitie leiden. We moeten verpakkingsvrij of herbruikbare verpakkingen makkelijker maken voor de consument.”

Lees ook: Pieter Pot-oprichter Jouri Schoemaker: waarom goede mensen belangrijker zijn dan een goed idee

Toch vindt Schoemaker niet alle gestelde doelstellingen ambitieus genoeg. De circulaire transitie moet én kan volgens hem sneller. De dit jaar in totaal ruim drie miljoen bespaarde Pieter verpakkingen en een verdubbeling van het klantenbestand van vijftig- naar honderdduizend, dienen als bewijs. ,,We hebben elkaar hard nodig om het verschil te maken. Samen met onze klanten laten we zien dat een circulair verpakkingssysteem wel degelijk kan werken.”

Consumenten, retailers en producenten aan boord

Niet alleen onder consumenten groeit de vraag naar verpakkingsvrije alternatieven, ook grote leveranciers zoeken duurzamere oplossing en zijn welwillend hun keten aan te passen aan het systeem van Pieter Pot. Zo hebben de producenten van Heinz, De Ruijter, Brinta en Autodrop dit jaar hun keten naar (herbruikbare) bulkverpakkingen aangepast en zijn pilots met andere grote merken in volle gang. Deze samenwerkingen laten zien dat de wil vanuit retailers en producenten er is, en dat een verpakkingsvrije of circulaire industrie in lijn met de regels van de Europese Commissie langzaam maar zeker op gang komt.

De grootste uitdaging zit hem in een gestroomlijnde uitvoering, die wat Schoenmaker betreft alleen gezamenlijk gerealiseerd kan worden: ,,Het wordt voor alle stakeholders een stuk makkelijker als overal wordt gewerkt met herbruikbare verpakkingen met een standaard statiegeldregeling en deze ook overal ingeleverd kunnen worden. Alleen dan wordt de uitzondering de regel. Eén oplossingsrichting is de bezorging en retour van statiegeldverpakkingen aan huis, zodat de consument niet hoeft te sjouwen met potten en bakjes én men overal in Nederland en België gebruik kan maken van deze dienst, zonder afhankelijk te zijn van een fysieke verpakkingsvrije winkel in de buurt.”

Lees ook: Plastic verpakkingen gaan in de ban: ‘Ook voor de patatbakker wordt het lastig’

Pieter Pot heeft als doelstelling komend jaar de supermarktketen definitief te veranderen door te bewijzen dat een circulair verpakkingsmodel financieel gezond kan zijn én omarmd wordt door zowel consumenten en retailers als producenten. Pieter Pot hoopt in 2023 twee keer zoveel verpakkingen te besparen, waarmee het bedrijf uitkomt op tien miljoen bespaarde verpakkingen vanaf de oprichting. Dit wil de onderneming onder andere realiseren door als eerste verpakkingsvrije online supermarkt ook gekoelde producten in een circulaire verpakking te kunnen bieden.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws