Nieuws Duurzaamheid

Startup van de Week Regreener helpt bedrijven CO2-uitstoot te compenseren

Ze troffen elkaar in de Leidse collegebanken, maar ook in hun zorg voor het klimaat. Met hun startup Regreener proberen Job van Hooijdonk en Bernard de Wit via een abonnement de C02-footprint te compenseren voor bedrijven en particulieren.

Jeroen Kreule 5 december 2022

Regreener startup duurzaamheid

Bernard (links) en Job kunnen niet meer falen: er zijn inmiddels al meer dan 300.000 bomen geplant.

Regreener is een platform dat zich richt op het groener maken van onze planeet, onder andere via abonnementen. Het bedrijf, begin 2021 opgericht door Bernard de Wit (28) en Job van Hooijdonk (30), focust op de zakelijke markt, maar ook particulieren kunnen een abonnement afsluiten. Simpel gezegd: een bedrijf kan voor medewerkers een abonnement afsluiten waarmee hun CO2-footprint wordt gecompenseerd via projecten die Regreener steunt.

Het gaat om transparante projecten over boomaanplant in onder meer Kenia, Mozambique en Nederland, regenwoudbescherming in Ecuador en projecten rond gecertificeerde groene energie. Binnenkort volgen projecten die focussen op koraalbescherming en het verwijderen van plastic uit zee. Het is ook mogelijk een eenmalige bijdrage te doen.

Meer geloof in de stap na activisme

Van Hooijdonk en De Wit maken zich zorgen over de stijgende CO2-uitstoot, met temperatuurstijging tot gevolg: het waterpeil stijgt, er is sprake van dramatisch verlies van biodiversiteit en extreme weersomstandigheden. Het planten van bomen en het voorkomen van ontbossing is een manier om dit probleem aan te pakken. Ook de overstap van fossiele brandstoffen naar groene energie is een oplossing.

De twee kennen elkaar van hun studie rechten in Leiden. Van Hooijdonk heeft een tijdje gewerkt als advocaat, De Wit was werkzaam bij een softwarebedrijf. De twee vrienden hadden tijdens hun studietijd al eens gesproken over het opzetten van een bedrijf, twee jaar geleden besloten ze het samen te doen. Hun intrinsieke motivatie? Bernard: ,,Klimaatverandering is het meest relevante topic van de komende eeuw. Wij zijn geen types dat aardappelpuree over een schilderij gooien, ook plakken we onszelf niet met lijm vast aan een talkshowtafel. Activisme is zeker nodig voor bewustwording, maar Job en ik geloven meer in de stap daarna.’’ Jobt vervolgt: ,,En zo is Regreener ontstaan: het platform geeft bedrijven op een laagdrempelige en transparante manier de mogelijkheid om een positieve bijdrage te leveren aan de klimaatproblematiek.’’

Hoe en waar zijn jullie begonnen met Regreener?

Van Hooijdonk: ,,We zijn ons bedrijf begonnen in een oud-schoolgebouw in Amsterdam-West. We hadden een startkapitaal van ongeveer 70.000 euro. Een deel eigen geld, maar ook van familie en vrienden. Veel mensen in onze omgeving zijn betrokken en gunnen het ons.’’

De Wit: ,,Om verder te professionaliseren, hebben we 350.000 euro opgehaald bij angel investors. Of we met een volgende ronde bezig zijn? We zijn daar nu over aan het nadenken, maar dat idee staat echt nog in de kinderschoenen.’’

Lees ook: Startup van de Week: Respace wil bouwsector radicaal verduurzamen

Jullie hechten aan transparantie. Waar moet een project aan voldoen?

De Wit: ,,Om te bepalen of we een project gaan steunen, kijken we naar vier criteria. De belangrijkste is het vermogen om CO2 vast te leggen. Vervolgens kijken we naar de impact op de biodiversiteit. Verder kijken we naar de socio-economische impact. Met andere woorden: levert het project ook werkgelegenheid op? En tenslotte moeten de data van onze partners en potentiële partners transparant zijn. Alle projecten die we steunen, worden bovendien door externe partijen gecontroleerd op impact en financiën. Anders gezegd: er wordt gecontroleerd of er echt een windmolen staat of boom is geplant.’’

Van Hooijdonk: ,,We zijn zelf niet in Mozambique of Kenia geweest om projecten te bekijken. Dat zou strijdig zijn met ons businessmodel. Maar wat Bernard zegt: we krijgen veel informatie, bovendien wordt er extern getoetst. Ook zijn er regelmatig satellietbeelden beschikbaar waarop je kunt zien dat een bepaald gebied veel groener is geworden.’’

Hoe zou je de ander als ondernemer willen omschrijven?

De Wit: ,,Lastige vraag, want we hebben elkaar leren kennen als vrienden. Dus ik zie hem niet zozeer als ondernemer, maar als een vriend waarmee ik een mooi avontuur ben aangegaan. Hij is gedreven, werkt met ziel en zaligheid. Job doet een deel van de sales en marketing, ook kan hij ons verhaal goed vertellen.’’

Van Hooijdonk: ,,Ik leerde Bernard kennen tijdens onze studie in Leiden, dus in niet al te serieuze omstandigheden. Behalve tijdens tentamens dan. Bernard houdt zich met sales en de tech-kant van het verhaal bezig. Ik zou hem willen omschrijven als een strategische denker, een scenario-denker. Hij is heel secuur en weet welke kant we op moeten gaan, terwijl ik iets meer een fladderaar ben. We vullen elkaar goed aan.’’

"Alle projecten die we steunen, worden door externe partijen gecontroleerd op impact en financiën"

Heb jullie bruikbare tips voor anderen met een innovatief idee die een onderneming willen starten?

Van Hooijdonk: ,,Als je een goed idee hebt en je gelooft er ook nog in, dan gewoon doen! Het is leuk en leerzaam. We zijn nu anderhalf jaar verder en ik zie dat pionieren en fouten maken als een leuk onderdeel van een reis. Natuurlijk zijn er dingen die je achteraf anders of beter had willen doen, maar dat is niet erg. Als het geloof er maar is, dan komt het goed. En je moet wel tegen kritiek kunnen. Omdat we ‘iets met groen’ doen, krijgen we vaak kritische vragen. Zo van: ‘Dus jullie planten bomen? Werkt dat eigenlijk wel?’ Dat ging er in de advocatuur toch iets anders aan toe. Maar het werkt inderdaad. En we doen veel meer dan alleen maar bomen planten.’’

De Wit: ,,Ik zou dan tegen ze willen zeggen: ga lekker timmeren. Zit een plank niet goed, dan ruk je hem los. Net als Job geloof ik in learning by doing. Ik vind het wel belangrijk om een goed netwerk te hebben met mensen die bereid zijn om hun expertise te delen. Ze hoeven je niet stap voor stap voor te kauwen wat je moet doen, als ze maar meekijken en ons af en toe een spiegel voorhouden. We hebben ook veel steun van investeerders. Ze vinden ons bedrijf sympathiek en fungeren regelmatig als sparring partner.’’

Door wie of wat laten jullie je inspireren?

De Wit: ,,Paul Polman, voormalig ceo van Unilever. Hij heeft het boek Netto Positief geschreven. Het gaat in zijn ogen niet alleen maar om geld verdienen en maximale winst behalen voor de aandeelhouders, maar ook om duurzaamheid. Hij zegt dat het niet langer de vraag is of grote bedrijven moeten verduurzamen, maar hoe ze dat gaan doen. Polman heeft een lans gebroken.’’

Van Hooijdonk: ,,Ken je Ecosia, die zoekmachine? Dat bedrijf plant per x-aantal zoekopdrachten een boom. En ze hebben intussen ongelooflijk veel bomen geplant. Het bedrijf is bijzonder transparant. Daarnaast is het mooi om te zien dat Ecosia een plekje heeft in een markt waar zo duidelijk een marktleider is.’’

Wat zijn de ambities van Regreener over vijf of tien jaar?

Van Hooijdonk: ,,In een ideale wereld zouden we onszelf overbodig maken, dat is ons allerhoogste doel. Maar goed, dat is een illusie. We willen uitgroeien tot een platform waar bedrijven standaard naar toe gaan als ze groene impact willen maken.’’

Stel, jullie avontuur mislukt om wat voor reden dan ook. Is er een plan B?

De Wit: ,,Mislukken kan niet meer, simpelweg omdat er via Regreener al meer dan 300.000 bomen zijn gefinancierd en geplant. Stel dat we móeten stoppen, dan wil ik eerst even op adem komen, dit is geen baan van 9 tot 5. Ik zou op zoek gaan naar een ander avontuur, waarschijnlijk weer iets in de groene hoek.’’

Van Hooijdonk: ,,Ik ben er heilig van overtuigd dat we het gaan redden met Regreener. Moet ik toch stoppen, dan zou ik iets gaan doen in de uitvoering van projecten die we op dit moment steunen.’’

"Mislukken kan niet meer, simpelweg omdat er via Regreener al meer dan 300.000 bomen zijn gefinancierd en geplant"

Lees ook: Startup van de Week: Anyways, flexibel alles-in-één autoabonnement

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws