Herenkledingmerk Girav is opgericht in 2010, midden in de kredietcrisis. Met een flink aandeel eigen vermogen en een grote dosis doorzettingsvermogen en lef storten Jopie Geerts (56) en haar echtgenoot Erik de Weerd (56) zich op een niche in de markt: T-shirts voor lange mannen, in verschillende lengtematen. In het eerste seizoen van de podcastserie Sleutel tot Succes in 2022 vertelt Jopie dat de wens voor het bedrijf is ontstaan uit een eigen behoefte.
,,Ik kom uit een lange familie, mijn broers zijn 2 meter plus. Mijn moeder vertelde daar vroeger vaak over, hoe moeilijk het was iets te kopen wat paste, shirts waren altijd te kort. Bij Erik ook trouwens, die is 1 meter 97 en merkte het ook. Hij had een passie voor basics en T-shirts, maar greep altijd mis. Daar ging het binnen de familie vaak over en toen viel opeens het kwartje. T-shirts langer maken, want er was eigenlijk geen maatvoering voor lange mensen. Voor acht miljard mensen over de hele wereld waren er vijf maten. En mensen zijn zo verschillend. Daar zijn we voor gegaan en het bleek dat er veel vraag naar was.”
Lees ook: Esther en Anne Vedder: ‘Mensen denken nog steeds dat succes ons is komen aanwaaien’
Girav ging van shirts naar broeken
Jopie en Erik startten hun bedrijf met een duidelijke strategie: klein beginnen en stukje voor stukje uitbreiden. Kwaliteit boven kwantiteit. Die behoedzaamheid heeft voor een gestage groei gezorgd zodat er anno 2024 een stabiel en financieel gezond bedrijf staat. Veertien jaar na de oprichting is de vraag vanuit de markt niet minder geworden. Sterker nog, de collectie van Girav is de voorbije jaren flink uitgebreid, met overhemden, hoodies, truien en poloshirts. En recent zijn daar ook broeken bijgekomen. Maar de basis, kwaliteit, blijft altijd overeind.
Het zit in ons DNA om altijd kwaliteit voorop te hebben staan
Jopie Geerts en Erik de Weerd Girav
,,Het zit in ons DNA om altijd kwaliteit voorop te hebben staan”, legt het duo uit. ,,We willen kwalitatief hoogwaardige spullen leveren. En mocht dat onverhoopt toch ergens misgaan, dan anticiperen we daar direct op en zorgen we voor passende compensatie. Het blijft het leukst om spullen te maken die gewoon mooi en goed zijn. Daar worden we zelf ook blij van, en daar worden de klanten blij van. Omdat we direct aan de eindconsument leveren, zonder tussenschakels, kunnen we ervoor zorgen dat onze klanten altijd de best mogelijke ervaring krijgen.”
Advies van Girav: luister naar je klanten
De gestage groei van Girav zit hem in het begin vooral in het feit dat het bedrijf iets in de markt zet dat nieuw is, maar in de jaren hierna is de belangrijkste tip die Jopie en Erik geleerd hebben om altijd naar de wensen van je klanten te luisteren. Na de T-shirts volgde immers al snel de vraag om ook truien te leveren en niet veel later kwam de roep om polo’s. Beetje bij beetje introduceert Girav dan ook nieuwe producten in het assortiment. Maar was het niet beter geweest om meteen vanaf het begin breed in te zetten? Is hierdoor niet een aantal kansen, en daarmee de nodige omzet misgelopen?
,,Toen we in 2010 begonnen waren onze middelen beperkt”, vertellen Jopie en Erik. ,,We hadden heus al wel het idee om ook truien, vesten, blouses, polo’s en broeken op de markt te brengen, want als klanten zoeken naar langere shirts, dan is de kans groot dat ze daar ook naar op zoek zijn. Maar we hadden maar een bepaald budget en konden geen extra geld van de bank lenen. Voor ons was het veel logischer om in het begin focus aan te brengen dan meteen aan alle kanten los te gaan. Als je daarna ziet dat iets werkt, dan kun je verder.”
We zitten in een transitie, maar we willen de mindset van snel kunnen schakelen vasthouden
Jopie Geerts en Erik de Weerd Girav
,,Wanneer je merkt dat de T-shirts een succes zijn en je klantenbestand flink groeit, dan weet je dat er mogelijk ook een markt is voor andere spullen. Zodra je daar dan weer de middelen voor hebt ga je daarmee aan de slag, met als bijkomend voordeel dat je veel van je klanten al weet te vinden.”
Lees ook: Bas Smit: ‘Een online shop runnen valt tegen’
Jopie en Erik begonnen met z’n tweeën en namen pas na drie jaar nieuw personeel aan. Voor nota bene de klantenservice. ,,We hebben altijd onze organisatie heel efficiënt ingericht”, legt Erik uit. Daardoor kan Girav altijd snel schakelen en anticiperen. ,,We hebben nu veertien medewerkers, al zullen er de komende tijd mensen bijkomen. We zitten in een transitie, maar we willen de mindset van snel kunnen schakelen vasthouden. De uitdaging zit er in om groot te worden, maar klein te blijven qua mentaliteit.”
Jopie Geerts en Erik de Weerd zien ruimte voor verdere groei Girav
De shirts van Girav zijn ook buiten de landsgrenzen een grote hit en worden inmiddels in bijna vijftig landen gedragen. De belangrijkste markt is nog altijd Nederland, maar sinds een paar jaar wordt ook serieus in Duitsland geïnvesteerd en als het om verdere groei gaat, dan ligt daar de komende tijd de focus op. Maar hoe zit het met de rest van Europa?
,,We zijn een jaar of zes geleden begonnen om naast Nederland de focus ook op Duitsland te zetten”, vertelt Erik. ,,Daar zijn we flink gegroeid en zien we inmiddels een flink deel van onze totaalomzet vandaan komen. We denken nu aan Scandinavië en Engeland en zijn dat aan het onderzoeken. Ook dat doen we behoudend, want een andere markt vraagt om een andere aanpak.”
Lees ook: Atilay Uslu: ‘Corona heeft Corendon zo’n 300 miljoen euro gekost’
Jopie en Erik gaan naar eigen zeggen niet voor snel, maar dat wil niet zeggen dat ze niet soms hele wilde ideeën hebben en die ook ten uitvoer brengen. ,,Zo zijn we samen met een wetenschapper recent aan de slag gegaan met gekleurd katoen, een veel duurzamere optie voor het milieu dan wit katoen. Zo blijven we onze business verder verbeteren en volwassen maken.”
In 2022 maakte De Ondernemer Sleutel tot Succes: een podcastserie waarbij je een unieke kijk kreeg achter de schermen van de meest succesvolle en innovatieve bedrijven van ons land. Twee jaar later blikken we in dit nieuwe seizoen van Sleutel tot Succes terug én kijken we vooruit vooruit om te zien hoe het de bedrijven én de ondernemers sindsdien is vergaan. De eerste aflevering ging over Atilay Uslu’s Corendon, de tweede over ondernemer Bas Smit. Rob Schalker, de man achter A Fish Named Fred, is de derde en Tony’s Chocolonely nummer vier. Het verhaal van Vedder&Vedder hoor je in de vijfde aflevering. Meer luisteren? Open Sleutel tot Succes in je favoriete podcastapp.