Van den Brink is geen onbekende in het culinaire circuit. Hij runde onder meer TheFork (voorheen IENS), Dining City en de Nationale Restaurant Week. Maar toen kwam corona. „De Restaurant Week zorgt voor 40 procent van mijn jaaromzet. De kosten maak ik vooraf. De winst pas vanaf de eerste dag dat mensen uit eten gaan. Vorig jaar stond De Restaurant Week gepland voor 16 maart, maar op 15 maart ging de lockdown in. Met dat kabinetsbesluit ging bijna de helft van mijn jaaromzet in rook op.”
Lees ook: Vervroegde horecasluiting zorgt voor comeback dinerboxen
Van den Brink: 'Cheflix, een soort Netflix voor chefs'
Vorig jaar herfst probeerde Van den Brink het opnieuw. Met De Restaurant Maand in oktober. Na dag tien werd de tweede lockdown aangekondigd. „Dan kun je twee dingen doen. Drie maanden lang bij de pakken neer zitten en niksen. Of omdenken.” De culinaire ceo koos voor optie twee. „Ik dacht: ik heb geen fluit te doen en de beste chefs van Nederland ook niet. Misschien kunnen we samen wat moois maken.” Van den Brink belde vijf sterrenchefs op met een idee: een soort Netflix voor chefs. „Jullie koken. Ik film. Zo verdienen we allemaal wat geld. Zin om mee te doen?”
Wij gebruiken het kapitaal voor het produceren van nieuwe masterclasses met de grootste internationale sterrenchefs. Denk aan de chef van Buckingham Palace
Begin januari ging Cheflix live met online kook masterclasses. Sterrenchefs waaronder Jacob-Jan Boerma, Ron Blaauw en Hans van Wolde trapten af. En wat gebeurde er? Binnen een week telde het platform meer dan duizend abonnees. Dat bleek echter slechts een voorproefje. Want toen het kabinet in januari de avondklok inluidde, liep het echt storm. Cheflix kreeg er duizenden nieuwe abonnees per dag bij. Dat had niemand verwacht. Van den Brink niet. En de chefs al helemaal niet. „De chefs werden knettergek. Zij werden plotseling door heel Nederland suf getagd. Want alle culinaire hoogstandjes werden vanuit de keukens thuis, met een tag naar de chef, op Instagram gepost.”
Cheflix gebruikt kapitaal voor masterclasses met bekendste internationale sterrenchefs
Al snel wist Van den Brink: 'hier zit meer muziek in dan ik dacht'. Hij huurde een professioneel team in, vond in Thomas van Burg (ex HelloFresh) een co-founder en breidde met sterrenchefs zoals Viki Geunes en Roger van Damme uit naar België. Daarnaast startte hij een funding. Met succes. Vorige maand haalde Van den Brink 2 miljoen euro op bij een groot - anoniem - familiefonds. Daarmee hoopt hij zijn internationale groeiambities versneld te realiseren. „Wij gebruiken het kapitaal voor het produceren van nieuwe masterclasses met de grootste en bekendste internationale sterrenchefs. Dan kun je denken aan de top tien beste chefs ter wereld, maar bijvoorbeeld ook aan de chef van Buckingham Palace. Eten zoals de royals. Wie wil dat nou niet?”
Lees ook: Won Yip verwacht kaalslag bij ondernemers: 'Het is gewoon op'
Met Cheflix naast de grote chefs in de keuken
Naast de samenwerking met grote chefs investeert Van den Brink ook fors in de kwaliteit van de films. „Elke masterclass, van gemiddeld zo’n tien minuten, behandelen wij als een kleine speelfilm. De kijker moet het gevoel krijgen dat de chef als het ware naast hem in de keuken staat. Daarom filmen wij de chefs ook niet in hun sterrenrestaurants, maar gewoon thuis, in eigen keuken. Met ingrediënten die overal ter wereld verkrijgbaar zijn. Dat maakt het toegankelijk, want als de chef het in zijn eigen keuken maakt, dan kan de kijker dat ook.”
De focus van Cheflix ligt op eten, maar naast kooklessen van bekende chefs kunnen kijkers binnenkort ook alles leren over champagne, cocktails, etiquette én de perfecte dinner speech. „Hoe schrijf je nou dé perfecte speech? En hoe presenteer je die? Wij vroegen het aan de speechwriter van Barack Obama.”
Content op maat dankzij slimme app van Cheflix
Sinds deze week staat de nieuwe internationale website van Cheflix live. Die gaat gepaard met een slimme app, waarmee kookliefhebbers via smartphone en tablet eenvoudig kunnen streamen. „We investeerden in User Experience en Artificial Intelligence om content op maat te kunnen bieden. Zo krijgen vegetarische kookliefhebbers bijvoorbeeld geen recepten meer met vlees in hun tijdlijn te zien.” De focus? Die ligt de komende maanden op een uitbreiding naar Scandinavië. En gaat dat goed? Dan volgen het VK en USA. „Volgens mij hebben we hier een gouden formule in handen.”