Nieuws Groei

Anderhalf miljoen financiering voor 'urban winery' Chateau Amsterdam

Wijn uit Nederland, het bestaat. Zelfs in de toch flink volgebouwde hoofdstad Amsterdam. Met succes, want 'urban winery' Chateau Amsterdam heeft een investering opgehaald van 1,5 miljoen euro. Deze funding is de eerste ronde van de in totaal 7 miljoen euro die het wijnbedrijf nodig heeft om een grotere winery te bouwen in Amsterdam-Noord, nieuwe wijnen te ontwikkelen en het merk ook buiten Amsterdam meer bekendheid te geven.

Jeroen Mirck 8 maart 2022

Urban Winery proeflokaal Amsterdam

Chateau Amsterdam wil fors gaan uitbreiden in Amsterdam-Noord. Foto: Chateau Amsterdam

De financiering is tot stand gekomen dankzij een mix van bestaande en nieuwe investeerders. Dit jaar volgen nog twee tranches van ieder 2 miljoen euro waarvoor Chateau Amsterdam nieuwe investeerders uitnodigt. De eerste tranche start op 8 maart, waarbij Chateau hun ‘Vriendenclub’ gaat openstellen voor privédeelnemers. Investeerders ontvangen dan certificaten van aandelen.

Lees ook: Biowijnen rukken op: ‘Tien jaar geleden zeiden Nederlanders nog: biowijn, dat is toch vies?’

Het wordt mogelijk om vanaf 250 euro mede-eigenaar te worden van Chateau Amsterdam. Dit verloopt via het platform Eyevestor. Private investeerders kunnen zich in deze investeringsronde aan het bedrijf verbinden met tickets vanaf 200.000 euro via een apart investeerders vehikel.

Van 60.000 naar 600.000 flessen

Chateau Amsterdam wil de magische wereld van wijn toegankelijker maken voor een breder publiek en zo mensen bij elkaar brengen. ,,We willen mensen inspireren het leven te vieren”, zegt oprichter Remy Harrewijn. In 2018 besluit hij met zijn vader en zakelijk partner Wijnwereld voor altijd te veranderen: niet langer worden de flessen vervoerd, maar de druiven zelf. Het bedrijf bezit geen eigen vineyards maar maakt de wijn midden in de stad onder het toeziend oog van de consument. ,,Onze wijn verbindt en brengt verschillende achtergronden en culturen bij elkaar in onze winery in Amsterdam: producent en consument, jong en oud, natuur en stad, Europa en Amsterdam."

"Onze wijn brengt verschillende achtergronden en culturen bij elkaar in onze winery in Amsterdam"

Remy Harrewijn, Chateau Amsterdam

Chateau Amsterdam verkocht vorig jaar 60.000 flessen en wil dit de komende twee jaar vertienvoudigen naar 600.000 flessen en groeien naar een omzet van ruim 4 miljoen euro. Daarnaast heeft het bedrijf de ambitie uitgesproken om in 2025 tot de drie bekendste wijnmerken in Nederland te behoren. De wijnen zijn onder meer te koop bij vakhandels, Stach, Jumbo en Hema, maar ook via directe kanalen zoals de webshop en de eigen winkel in Amsterdam-Noord.

Chateau Amsterdam verdubbelt aantal vierkante meters

De plannen zijn ambitieus. Chateau Amsterdam gaat een immens leegstaand pand van 3.000 vierkante meter in Amsterdam-Noord ombouwen tot de grootste 'urban winery' van Nederland. Daar komt een gloednieuwe productiehal met meer dan 50 stalen tanks en een veelvoud aan houten vaten om wijn te maken. Ook is er ruimte voor een proeflokaal met uitzicht op de productiehal, een restaurant met 150 stoelen en open keuken, eigen wijnwinkel, vergaderruimtes, kantoor voor het snel groeiende team medewerkers en aan de achterzijde een grote Franse binnentuin met terras en podium.

Lees ook: Dubbelproost voor Neleman Wijnen: 2,5 miljoen sharefunding en Jumbo-deal

,,Dit wordt ons nieuwe clubhuis waar we alles waar Chateau voor staat samen gaan laten komen", aldus Harrewijn. ,,Een plek om te ontdekken, experimenteren en te genieten van alles wat het leven de moeite waard maakt te vieren."

Chateau Amsterdam is opgericht in 2017 vanuit de gezamenlijke wijnpassie van Remy Harrewijn, zijn vader Jos Harrewijn en co-founder Tom Veugen. Foto: Chateau Amsterdam

Vanaf vandaag altijd op de hoogte met het laatste nieuws voor ondernemers. Rond lunchtijd in je mailbox!

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws