Nieuws Groei
Erotische podcastproducent klaar om te schitteren na Dragons' Den-investering, ook Geraldine Kemper betrokken
Sex sells. Het is een veel gebezigde term in de reclamewereld en Eva de Visser ondervindt het momenteel aan den lijve met Rouze, een platform vol erotische podcasts voor vrouwen. Aan het begin van dit jaar stapte ze ermee in de schijnwerpers door aan Dragons’ Den mee te doen en vier van de vijf investeerders om haar vinger te winden. Met een bod van 300.000 euro tegen een bedrijfsaandeel van 25 procent bleek Shawn Harris de perfecte match. Sinds vandaag zijn de eerste resultaten van deze vruchtbare samenwerking zichtbaar.

Rouze-oprichter Eva de Visser in de podcaststudio waar 'the magic happens'. Foto's: Lin Woldendorp.
Een compleet nieuwe webapplicatie waar alle reeds gepubliceerde verhalen op te vinden zijn, verschillende abonnementsvormen, een verbeterde gebruikerservaring, een intiemere look and feel, je favoriete schrijver kunnen volgen en de optie om de opbouw in een verhaal over te slaan om meteen te kunnen beginnen bij het ‘sexy’ gedeelte. Het is zomaar een greep uit de features die het platform Rouze voortaan te bieden heeft. Presentatrice Geraldine Kemper heeft overigens ook een interessante bijdrage, maar daarover later meer.
Grote behoefte aan investering uit Dragons' Den
Het had namelijk niet veel gescheeld of podcastproducent Rouze was er helemaal niet meer geweest. ,,Ongeveer een jaar na de lancering van Rouze was de behoefte aan een nieuwe investering serieus groot”, verklaart De Visser. ,,Ik was in gesprek met een venture capital fonds dat uiteindelijk geen investering deed, maar mij wel in contact bracht met Dragons’ Den. Ik werd uitgenodigd om aan het programma mee te doen en omdat ik met Rouze voor mijn gevoel echt op een kruispunt stond, besloot ik deze kans te pakken.”
"Shawn liet mij inzien dat dit genuanceerder is. Dat het juist goed is om aan jezelf toe te geven dat er ook dingen zijn die je gewoon niet liggen"
Kennis en kunde van Dragons' Den-investeerder Shawn Harris
En met succes. Tijdens haar pitch vertelt De Visser dat ze 1,50 euro kwijt is aan online marketing voor een luisterverhaal om daar 6,60 euro per klant mee verdienen. De topinvesteerders Pieter Schoen, Nikkie Plessen, Shawn Harris en Michel Perridon vielen spreekwoordelijk over elkaar heen om haar partner te worden. Het werd uiteindelijk Harris en een klein jaar later heeft het er alle schijn van dat de Amsterdamse startup-ondernemer daar de juiste keuze mee heeft gemaakt. Zowel de techniek als de marketing en de content achter Rouze worden naar een hoger plan getild, terwijl de kennis en kunde van haar investeerder minstens zoveel waard is.
De Visser: ,,In eerste instantie dwong Shawn mij ertoe om mijn bedrijf meer te sturen op data. Maar ik ben vooral heel creatief. En ik kan ook wel chaotisch zijn. Bezig zijn met de cijfertjes vond ik daarom best een uitdaging. Ik kan het wel, maar of ik het leuk vind is iets anders. Dat vond ik moeilijk omdat ik in het begin echt dacht dat ik alle aspecten binnen Rouze tot in de puntjes zou moeten beheersen. Shawn liet mij echter inzien dat dit genuanceerder is. Dat het juist goed is om aan jezelf toe te geven dat er ook dingen zijn die je gewoon niet liggen. We zijn daarom nu aan het zoeken naar een persoon die daarin naast mij staat. ‘Jij moet vooral bezig zijn met datgene waar je goed in bent’, zei Shawn. En dat is dus creatief bezig zijn. Ondertussen mag ik ook gebruikmaken van een team specialisten dat zij voor haar investeringsbedrijf Orange Wings om zich heen heeft verzameld. Denk aan financiële expertise, iemand die het recruitment doet of de PR-zaken voor haar rekening neemt.”
Eva de Visser: ,,Ik werd uitgenodigd om aan het programma mee te doen en omdat ik met Rouze voor mijn gevoel echt op een kruispunt stond, besloot ik deze kans te pakken."
Lees ook: Dragons' Den-investeerder Harris: 'Nederland doet te weinig voor jonge ondernemers in startupfase'
"Geraldine is inspirerend, slim en ook nog eens sexy; allemaal elementen die haar zo goed bij Rouze doen passen"
De verhalen die gebracht worden zijn divers en gaan van het ‘standaard’ prins op het witte paard-verhaal tot de aantrekkingskracht van een sexy vrouwelijke leidinggevende. ,,Onze primaire doelgroep bestaat uit vrouwen tussen de 25 en 65 jaar, maar de verhalen zijn voor iedereen met fantasie. We zorgen ervoor dat we het vrouwelijk perspectief altijd waarborgen. Mannen blijken dat ook interessant te vinden; ze beslaan 30 procent van onze gebruikers. Door die grote, brede doelgroep verwachten we eind volgend jaar op 40.000 gebruikers te zitten.”
Rouze-oprichter Eva de Visser.
Lees ook: Theemakers LocalTea steken zonder Dragons' Den-investering Belgische grens over
Erotische verhalen met Geraldine Kemper
Zoals gezegd gaat Geraldine Kemper een rol spelen in het nastreven van dat doel. Althans, de stem van de bekende presentatrice. De Visser vertelt dat Kemper bijzonder open is over haar eigen seksualiteit en daarnaast al meerdere programma’s maakte waarin ze onder andere in de bres sprong voor vrouwen met een seksueel trauma. ,,In de twee fictieve verhalen die Geraldine voor Rouze vertelt, staat consent centraal. Dus wederzijdse instemming bij seksueel contact. Nu is een seksueel trauma wel een heel extreem gevolg van het ontbreken van consent, maar het ligt wel in het verlengde van elkaar. Er wordt weliswaar steeds meer over die wederzijdse goedkeuring gepraat, maar we zien dit belangrijke thema nog te weinig terug in tijdschriften en boeken of de series die we op Netflix kijken."
,,Ik vind het bijzonder dat Geraldine dit voor ons doet", besluit De Visser. ,,Er zijn veel BN’ers die met ons willen samenwerken, maar liever niet geassocieerd willen worden met een erotisch platform. Ze is een uitzondering. Daarnaast is ze inspirerend, slim en ook nog eens sexy; allemaal elementen die haar zo goed bij Rouze doen passen.”
De opnamestudio van Rouze zoals je 'm mag verwachten; licht erotisch getint.