Nieuws Groei

Onderzoek: faalangst in retail leidt tot gebrek aan innovatie

Faalangst verlamt een kwart van de Nederlandse retailsector. Meer dan 25 procent van de retailers neemt geen beslissingen vanwege de mogelijke gevolgen. Volgens onderzoek, uitgevoerd door Opinium in opdracht van LiveArea, staan bedrijfsleiders in de retail stil en willen zij niet innoveren of nieuwe functies, producten of diensten ontwikkelen uit angst om te falen.

Van onze redactie 13 oktober 2021

Faalangst retail innovatie

De retail in Nederland innoveert niet door faalangst. Foto: Shutterstock.

Toch is innovatie wél een duidelijke prioriteit in de Nederlandse retailsector: 55 procent van de besluitvormers geeft aan dat dit door de pandemie nog belangrijker is geworden. De helft is echter van mening dat zij niet genoeg investeren om te innoveren en om zo met hun bedrijf aan de behoeften van de klant te voldoen. Dat wordt bevestigd door het feit dat meer dan een derde (35 procent) geen proces heeft voor het bespreken van nieuwe ideeën voor producten, oplossingen of toepassingen, terwijl nog eens tien procent niet weet of een dergelijk proces binnen hun bedrijf bestaat.

Tijd, creativiteit en bedrijfscultuur zijn de belemmerende factoren

Naast een gebrek aan bedrijfsstructuur worden tijd, creativiteit en cultuur gezien als de belangrijkste hindernissen voor ontwikkeling van het bedrijf. Gebrek aan tijd (45 procent), gebrek aan ideeën (35 procent) en bedrijfscultuur (20 procent) werden gezien als de grootste belemmeringen voor bedrijfsinnovatie.

,,COVID-19 heeft de Nederlandse retail voorgoed veranderd. Degenen die in staat zijn geweest om snel te innoveren, te testen en te implementeren, overleven en, in sommige gevallen, floreren, terwijl anderen aan de kant blijven staan. Bij veel van de grote winkelketens die gefaald hebben, kwam dat omdat ze het belang van wendbaarheid en innovatie niet hebben ingezien," zegt Samantha Mansfield, Head of Strategy bij LiveArea.

Lees ook: 'Natuurlijk is er toekomst voor de fysieke retail, alleen anders dan wij denken'

,,Geen enkele retailer kan consumentengedrag accuraat voorspellen, dus moeten ze over een platform beschikken dat zich snel kan aanpassen. Dat betekent in de kern dat ze moeten overstappen op een digitale, speed-first aanpak – door middel van technologie en door een cultuur te ontwikkelen die inspireert tot innovatie", vervolgt Mansfield.

Mis vanaf nu geen ondernemersnieuws meer, schrijf je in voor onze dagelijkse update. In 2 minuten tijd ben jij weer op de hoogte.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws