Academy Groei
Mink Beauty Concepts denkt groot: 'Uiteindelijk willen we hét platform van natuurlijke cosmetica worden'
Een flinke stijging van de consumentenverkoop, grotere naamsbekendheid, hogere omzet en meer mensen in dienst: het Groeiplan dat Ashley Korstanje-Jacobs bij Het Groeicollege voor haar bedrijf Mink Beauty Concepts schreef, wierp al binnen een jaar zijn vruchten af. 'Of je nu een groot of een klein bedrijf bent: er is altijd ruimte voor groei. Maar dan moet je wel efficiënt aan je onderneming werken.'

Groeicollege alumni Ashley Korstanje-Jacobs, eigenaar Mink Beauty Concepts. Foto: Machtelt Mostert
,,De colleges hebben enorm geholpen in het verbeteren van het hele proces binnen ons bedrijf. Door samen te werken met andere ondernemers krijg je bijvoorbeeld verschillende perspectieven en inzichten in het proces. Ook al is iedereen anders en werken we niet allemaal in dezelfde sectoren, als buitenstaander kom je soms tot creatieve oplossingen voor een ander, en een ander voor jou," vertelt Ashley Korstanje-Jacobs.
Natuurlijk – Picnic, Takeaway en Coolblue zijn qua omvang niet te vergelijken met het bescheiden Mink Beauty Concepts uit Rhoon, maar Ashley Korstanje-Jacobs kijkt ondanks de verschillen in grootte eerder naar de overeenkomsten. ,,Die bedrijven zijn ook ooit klein begonnen, dus zijn ze een mooi voorbeeld voor ons. Ze zijn erg klantvriendelijk en hun assortiment aan producten is groot, maar desondanks weten ze steeds weer nieuwe groeipaden te vinden. Dat vind ik knap en erg inspirerend."
Meedoen aan de eerste editie van Het Groeicollege in maart 2021, was daarom precies wat Ashley nodig had om het beauty-bedrijf van haar ouders een stapje verder te brengen in de noodzakelijke groei.
'Door samen te werken met andere ondernemers krijg je verschillende perspectieven en inzichten. Als buitenstaander kom je soms tot creatieve oplossingen voor een ander, en een ander voor jou'
,,Zij hebben Mink Beauty Concepts elf jaar geleden opgericht, en ik ben er meteen na mijn studie ingerold. Vorig jaar werd het vanwege corona ineens rustig, omdat onze grootste klantengroep contactberoepen zijn. Die moesten toen dicht. Het Groeicollege was dan ook een mooie gelegenheid om mijn tijd tijdens de lockdown nuttig te besteden, zodat we in de toekomst harder kunnen groeien."
Investeer vandaag in jouw succes van morgen
Het Groeicollege is voor alle mkb-ondernemers die vandaag willen investeren in het succes van morgen. Ontdek jouw potentieel en werk aan een persoonlijk groeiplan tijdens Het Groeicollege! --> meer informatie
Creatieve oplossingen
Het bedrijf in groene, natuurlijke cosmetica en verzorgingsproducten heeft immers een enorme groeipotentie. Dat blijkt ook wel: bevatte de portfolio van Mink Beauty Concepts eerst twee merken, inmiddels is het assortiment uitgebreid naar 29. En het einde is nog niet in zicht.
,,We importeren en distribueren onze 29 merken uit verschillende landen. Drie jaar geleden hebben we ons specifiek op de consumentenmarkt gericht, en sindsdien hebben we een flinke groei doorgemaakt. Vooral op het gebied van marketing en logistiek. De consumentenmarkt is totaal anders dan contactberoepen. We verkopen al onze producten online, wat het soms lastig maakt om onze klanten goed te bereiken en informeren. Voor ons een mooie uitdaging, want daar zit een enorm groeipotentieel."
Wie wil doorgroeien, moet groot durven denken: je bedrijf klaarmaken voor de toekomst, innoveren en schaalbaar maken. Ontdek de groeistrategieën van Jumbo, Picnic en Takeaway en leer deze toepassen op jouw bedrijf tijdens Het Groeicollege. Meer weten? >
De focus tijdens de colleges lag daarom op de vraag: hoe kon Mink Beauty Concepts sneller en beter groeien in die consumentenmarkt? ,,De colleges hebben enorm geholpen in het verbeteren van het hele proces binnen ons bedrijf. Door samen te werken met andere ondernemers krijg je bijvoorbeeld verschillende perspectieven en inzichten in het proces. Ook al is iedereen anders en werken we niet allemaal in dezelfde sectoren, als buitenstaander kom je soms tot creatieve oplossingen voor een ander, en een ander voor jou."
On stage tijdens het Groeicollege, met groei-expert Kees de Jong, initiatiefnemer van nlgroeit.
'De online verkoop van producten maakt het soms lastig om je klanten goed te bereiken en informeren. Voor ons een mooie uitdaging, want daar zit een enorm groeipotentieel'
One Stop Shop
Een mooi voorbeeld daarvan is de inrichting van de webshop van Mink Beauty Concepts. Hoe konden ze die zo klantvriendelijk mogelijk inrichten? ,,Door te kijken naar webshops van anderen, zie je ineens wat er bij jou nog mist. Als je elke dag ergens mee bezig bent, ontstaat er soms een blinde vlek. Als iemand anders die dat ook heeft meegemaakt met een ander product je dan dingen aanreikt, zie je wat er beter kan. Dat is een geweldige aanvulling."
Het plan om te focussen op consumentengroei en op naamsbekendheid, betekende dat er een duidelijk doel was om naartoe te werken. ,,We hebben de webshop aangepast en verbeterd, en we zien meteen resultaat. Uiteindelijk willen we hét platform van natuurlijke cosmetica worden. Dat noemen we een One Stop Shop: wij hebben alles al uitgezocht voor de consument, die hoeft dat dus niet meer te doen. Die kan nu in één keer op één plek alle natuurlijke verzorgingsproducten vinden die hij of zij zoekt."
Persoonlijk groeiplan begeleid door teamcoach
Het initiëren en begeleiden van groei vereist aandacht, structuur en goed leiderschap. Dat betekent investeren in jezelf, in je bedrijf én in je medewerkers. Ontdek jouw potentieel en werk aan een persoonlijk groeiplan met begeleiding door een teamcoach. Ontdek wat Het Groeicollege voor jou kan betekenen.
De lessen van Het Groeicollege werden meteen in praktijk gebracht: niet alleen de webshop werd verbeterd, ook op het gebied van commercieel binnendienst-medewerker werd iemand aangenomen, en een collega volgde een extra opleiding op marketinggebied. Al met al flinke stappen, zeker voor een bescheiden bedrijf van vijf werknemers als Mink Beauty Concepts. Toch waren ze noodzakelijk, vindt Ashley.
,,Natuurlijk willen we groei van omzet en winst. Maar ook de uitbreiding van ons assortiment, ons klantenbestand en kennis zijn belangrijk. We willen op de hoogste blijven van actuele omstandigheden. Of je nu een groot of een klein bedrijf bent: er is altijd ruimte voor groei. Maar dan moet je wel efficiënt aan je onderneming werken. Dat doen we nu, en dat blijven we doen."
Het Groeicollege
Het initiëren en begeleiden van groei vereist aandacht, structuur en goed leiderschap. Dat betekent investeren in jezelf, in je bedrijf én in je medewerkers. Gun jezelf deze investering en maak een vliegende start in 2023! Lees meer over Het Groeicollege.