Combined ShapeAcademy Groei

Hoe bepaal je als ondernemer welke kansen het meeste potentieel hebben?

Wat is de groeiformule van jouw bedrijf? In Het Groeicollege gaat Tom Mom, hoogleraar strategische groei aan de Erasmus Universiteit, samen met ondernemers op zoek naar hun groeiformule. ,,We bekijken onder meer welke ideeën je bestaande business versterken om zo een vliegwieleffect te bewerkstelligen.”

Pepijn Dros 16 september 2021

Tom Mom 120619 031 landscape edit

Prof. dr. Tom Mom – Hoogleraar Strategische Groei, Erasmus Universiteit Rotterdam

Tom Mom is één van de docenten van Het Groeicollege, een initiatief van het Erasmus Centre for Entrepreneurship (ECE), nlgroeit en De Ondernemer. ,,De meeste mkb-bedrijven willen graag groeien, maar hoe? De belangrijkste vraag is: hoe breng je focus aan en hoe weet je welke groeikansen de meeste potentie hebben? Meestal is het zo dat wanneer iemand binnen een bedrijf kansen ziet en ideeën heeft hoe deze te verzilveren, hem of haar wordt gevraagd om het idee uit te werken in een businessplan. Daar gaat het vaak al mis, omdat businessplannen voornamelijk worden beoordeeld op het kostenplaatje. Te duur, te onzeker: en zo worden veel goede ideeën de nek omgedraaid.”

,,Als bedrijf kansen ziet, wordt gevraagd om het idee uit te werken in een businessplan. Daar gaat het vaak al mis."

Prof. dr. Tom Mom – Hoogleraar Strategische Groei, Erasmus Universiteit Rotterdam

Identiteit

Hoe het dan wel zou moeten? Volgens Mom moet je als bedrijf op zoek naar je eigen groeiformule. ,,Eén van de essentiële vragen die je jezelf om de zoveel tijd moet stellen is: ‘Wie zijn wij, waar staan we voor en waar willen we naartoe?’. Het definiëren van je eigen identiteit helpt je bij het bepalen van strategische doelstellingen en je groeiformule. Omdat je weet waar je naartoe wilt met je bedrijf, ben je beter in staat om potentiële groeikansen op waarde te schatten.

Benut jouw groeipotentieel tijdens Het Groeicollege; wetenschap en praktijk gecombineerd in een uniek lesprogramma voor mkb-ondernemers met groeiambitie! Met analyses samengesteld door hoogleraren van o.a. Erasmus Universiteit Rotterdam en Nyenrode Business Universiteit. --> meer informatie

Een aansprekend voorbeeld van een succesvol groeibedrijf is Jumbo. In de jaren negentig wilde Karel van Eerd een andere koers varen met zijn bedrijf door te kiezen voor een formule met als uitgangspunten lage prijzen, hoge kwaliteit en de beste service. Tegenwoordig kijken we daar niet van op, maar destijds was dat een revolutionair idee. De heersende mening was dat je slechts op één gebied kon uitblinken: je was òf productgedreven, òf kwaliteitgedreven òf klantgedreven. Als dit idee toen was uitgewerkt in een businessplan was daar een dikke streep doorheen gezet. Maar de creatieve geest van Van Eerd wist deze schijnbare tegenstrijdigheden te verenigen in een groeistrategie die uiteindelijk enorm succesvol is gebleken.”

Groeien met kennis

In 2015 herdefinieert de familie Van Eerd de identiteit van Jumbo wederom. De uitkomst is dat Jumbo geen supermarkt meer wil zijn, maar een food experience center. ,,Jumbo wil haar klanten vooral een leuke ervaring bieden. Sindsdien volgt een hele reeks van andersoortige overnames om zo invulling te geven aan hun nieuwe groeistrategie. La Place werd bijvoorbeeld overgenomen, vanwege de expertise met het bereiden van vers voedsel om die kennis vervolgens toe te kunnen passen in nieuwe formules zoals Jumbo City en Jumbo Food Market. Ook nam Jumbo Smulweb over, een populair online platform waarop mensen recepten uitwisselen. Enerzijds goed voor de online verkoop, omdat bij populaire recepten op Smulweb een knop is toegevoegd om ingrediënten online te bestellen. Maar belangrijker is de schat aan informatie over eetgedrag en eetgewoontes.”

Denk groot. Groei door. Maak meer impact.
Iedere ondernemer met ambitie wil doorgroeien: groeipotentieel ontdekken, kansen benutten, je bedrijf klaarmaken voor de toekomst. Leer nu de groeistrategieën van Jumbo, Picnic en Takeaway toepassen op jouw bedrijf tijdens Het Groeicollege. Bekijk het uitgebreide lesprogramma.

Groeiformule

Natuurlijk is Jumbo een grote speler, maar ook het mkb kan leren van de Jumbo-casus. ,,Tijdens Het Groeicollege definiëren we de groeikansen voor je eigen bedrijf. Deze bespreken we klassikaal en onder begeleiding van een coach bepaal je welke groeikans het meeste groeipotentieel heeft en je gaat daarmee aan de slag. Zo krijg je een beeld van hoe een nieuw idee binnen je bedrijf kan doorwerken en welke stimulerende effecten het kan hebben op bestaande elementen in je bedrijf. We maken de theorie tastbaar aan de hand van inspirerende praktijkvoorbeelden en samen met jou definiëren we een groeiformule voor je bedrijf.”

Het Groeicollege

Investeer dit najaar in een succesvol 2022. Prof. dr Tom Mom is één van de docenten die je helpt een persoonlijk groeiplan te ontwikkelen. De nieuwe reeks van Het Groeicollege start op 14 oktober. Voor slechts 1.895 p.p. doe je mee aan een volledige opleiding van acht hoorcolleges, acht werkcolleges, persoonlijke teamcoach en een certificaat vanuit de Erasmus Universiteit. Voor deelname van een tweede persoon geldt een gereduceerd tarief. Meld je snel aan er zijn slechts 100 plaatsen beschikbaar.