Nieuws Groei
Michiel Muller wint Duits-Nederlandse Prijs voor de Economie
Online supermarkt Picnic heeft de Duits-Nederlandse Prijs voor de Economie 2018 gewonnen voor grensoverschrijdend bedrijfssucces. De prijs is in Den Haag uitgereikt door de Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK) in het bijzijn van minister Wiebes van Economische Zaken en de Duitse ambassadeur Dirk Brengelmann. Eerder kregen onder meer SendCloud, Max Bögl en Greenwheels de prijs.

Picnic won daarmee van designbureau MMID en energiedienstverlener Venios. “Stuk voor stuk bedrijven die uitblinken door hun innovatiekracht en die een sterke economische impuls geven aan zowel Nederland als Duitsland,” aldus Günter Gülker, directeur van de DNHK.
Uitbreiding naar Duitsland
“Deze prijs is een erkenning voor het werk dat het Duitse en het Nederlandse team hebben verricht om in beide landen succesvol te lanceren", zei medeoprichter van Picnic Michiel Muller in zijn dankwoord. In maart dit jaar begon de online supermarkt te bezorgen in Düsseldorf. Daarna is de bezorgdienst uitgebreid naar Kaarst, Neuss, Meerbusch en het Düsseldorfse stadsdeel Oberkassel en Mönchengladbach. Voor het eind van het jaar volgt nóg een stad.
Volgens de jury wil Picnic de wereld van het winkelen veranderen en het marktaandeel van online aankopen aanzienlijk vergroten. "Dankzij de app zijn de lijnen met de consument kort en biedt Picnic een modern en duurzaam alternatief voor traditionele supermarkten."
Picnic werd in 2015 gelanceerd als een alternatief op de traditionele supermarkt. Door lage distributiekosten, gratis bezorging en een app waarmee klanten het bezorgbusje kunnen volgen wist Picnic zich te onderscheiden en uit te groeien tot een bedrijf met 190.000 klanten in Nederland en 10.000 in Duitsland. Dit jaar nog verdrievoudigde de omzet van Picnic naar 100 miljoen euro.
Picnic-oprichter Michiel Muller spreekt tijdens De Week van de Ondernemer op woensdag 21 november in Rotterdam. Schrijf je gratis in.