Nieuws Groei
Tegen de wind in: hoe Milad met Timetohire de recruitmentbranche opschudt
Milad Zandi (37), oprichter van Timetohire, heeft in vijf jaar tijd zijn bedrijf laten groeien naar 150 medewerkers. Timetohire helpt organisaties hun recruitmentaanpak te professionaliseren. Hoe Milad uitgroeide tot succesvol ondernemer, ondanks vele hordes maar met een duidelijke visie, meegekregen van zijn grootste mentor. ,,De onverzettelijkheid van mijn moeder inspireert mij nog elke dag."

Milad Zandi, oprichter van Timetohire.
Dat Milad ooit een eigen bedrijf zou beginnen, stond al vast vanaf zijn jeugd. Hij groeide op in Iran en had een romantisch beeld voor ogen: dat van een businessman. Strak in het pak en met een mooie auto. Toch was er ook een ander rolmodel dat hem inspireerde. Het was geen businessman maar een businesswoman: zijn moeder. Zij runde meerdere kapsalons in Iran en had een cruciale rol tijdens de vlucht van hun gezin uit Iran naar Nederland.
"In Nederland wordt recruitment niet als los vak gezien; het is vaak onderdeel van de HR-afdeling. Als het aan mij ligt, krijgt recruitment een seat in de boardroom"
Van Iran naar Brabant
Van zijn moeder leerde Milad doorzetten en dat je klanten altijd op de eerste plaats moet zetten. Al ging zij daar heel ver in: ze stond met weeën in de kapsalon, om pas op het allerlaatste moment naar het ziekenhuis te gaan om te bevallen van Milads broertje. Niet alleen als ondernemer toonde zij doorzettingsvermogen, maar ook tijdens de vlucht naar Nederland. ,,Toen mijn broertje zes maanden oud was en ik acht jaar, heeft zij na een val twee dagen lang met een gebroken knie doorgelopen. Die onverzettelijkheid heeft ons gezin veilig in Nederland gebracht en inspireert me nog iedere dag.”
Tegelijkertijd ontdekte Milad onderweg zijn ondernemersaard. Tijdens de lange reis verkocht hij parfum op straat. Zo was hij als achtjarige de kostwinner. Na een reis van drie jaar kwam het gezin aan in het Brabantse dorpje Standdaarbuiten. Eenmaal aangekomen, ging hij eerst naar school om vervolgens te studeren voordat hij werkte aan zijn toekomstdroom.
Lees ook: Van sleutelend jochie in Iran tot eigenaar succesvolle fietsenwinkel: Farhad flikte het
Passie voor sales
Het doorzettingsvermogen van zijn moeder is duidelijk overgeslagen op Milad. Waar weinig mensen met zijn achtergrond te vinden waren bij een studie Rechten, studenten- of hockeyverenigingen, ging Milad tegen de stroom in en begaf hij zich toch in deze sferen. ,,Ik had nog nooit een stick vastgehouden en had eigenlijk ook weinig met de sport, maar toch voelde ik instinctief dat ik die kant op moest om mijn doelen te behalen.”
Al snel ontdekte hij zijn passie voor sales bij zijn bijbaan in een callcenter: ,,Je kon per twee klanten die je binnenhaalde een lunchbon verdienen. Ik had er al snel honderden.” Via iemand van het callcenter kwam hij in aanraking met recruitment en bouwde hij een succesvolle carrière op als recruiter. Die carrière leidde hem onder andere naar Londen, waarmee hij een stap dichter bij zijn toekomstdroom als ondernemer kwam.
Scheiding van recruitment en HR
Nadat Milad veel vlieguren had gemaakt als recruiter en was opgeklommen tot leidinggevende, besloot hij zelf aan de slag te gaan binnen de branche. Hij zag dat er iets fundamenteels mis ging bij de recruitmentdienstverlening. Milad: ,,In Nederland wordt recruitment niet als los vak gezien; het is vaak onderdeel van de HR-afdeling. Als het aan mij ligt, krijgt recruitment een seat in de boardroom en scheiden we HR en recruitment van elkaar."
,,Hier, in Nederland, werven de meeste organisaties op basis van intuïtie en ervaring. In tegenstelling tot Amerika en Engeland, waar een recruitmentafdeling al met de organisatie verweven is en ze data-gedreven met recruitment bezig zijn. Ze werken daar veel strategischer, recruitment maakt écht deel uit van de bedrijfsvoering. Dat doen wij binnen Timetohire ook. Wij vertalen een bedrijfsstrategie naar een recruitmentstrategie. Een beetje on-Nederlands, kun je wel zeggen.”
Lees ook: Zo liet Jeroen Driessen zijn vaders kantoortje uitgroeien tot uitzendgroep met miljoenenomzet
People first: efficiënter en productiever
Milad beseft dat je samen verder komt dan alleen, en vindt via LinkedIn Edwin de Jonge, die zijn sporen ruimschoots heeft verdiend in arbeidsbemiddeling. Ook was hij al lange tijd succesvol als ondernemer. Zijn frisse blik op het leiden van een bedrijf is precies de toevoeging waar Milad naar op zoek is.
,,Binnen Timetohire hanteren we de mindset van people first. Simpel gezegd behandelen we volwassenen als volwassenen. We gaan je niet vertellen hoe je je werk moet doen. Onze werknemers krijgen alle vrijheid om hun taken op eigen manier te volbrengen. Alleen de output telt. Dit creëerde een ontzettende aantrekkingskracht voor recruitmenttalent dat klaar is met micro-management. Door onze mensen centraal te stellen, ondersteunen we hun welzijn en zijn we als bedrijf efficiënter en productiever. Hier moest ik zelf aan wennen, maar dankzij Edwins overtuiging en volharding geloof ook ik er nu heilig in. Bovendien is deze manier van zelfsturing niet vrijblijvend; we hebben gewoon targets en werken keihard, maar vertrouwen elkaar en zijn future proof.”
Transparant over omzet en winst
Timetohire is gespecialiseerd in Recruitment Process Outsourcing (RPO). Het bedrijf is een gewilde sparringpartner van ondernemingen die zoeken naar de missende schakel tussen recruitment en de bedrijfsvoering. En met succes, blijkt uit de stevige groei van de organisatie. Maar dit is niet vanzelf gegaan. Zo was de coronaperiode een flinke uitdaging. Gelukkig bleek dat de hele organisatie over doorzettingskracht beschikte.
Milad: ,,We hebben met z’n allen de schouders eronder gezet en lopen knallen. Ook zijn we in die periode supertransparant geweest over omzet en winst, en hielden we iedereen betrokken. Dat heeft ertoe geleid dat we ook tijdens de coronaperiode nieuwe klanten hebben binnengehaald en zelfs een mooi resultaat realiseerden. Waar we nu staan komt mede door de mindset die we toen creëerden.”
Veder kijken dan vacatures
Dankzij dit soort overwonnen tegenslagen bouwen Milad en Edwin aan een bedrijf dat recruitment naar een hoger niveau tilt. Milad: ,,Er wordt nog te veel gedacht in: we komen mensen tekort, dus er moeten mensen bij. Dat is niet hoe het werkt. Je moet in kaart brengen welke kwaliteiten er nu in huis zijn, wat je nog mist, en wat de ambities zijn. Daar zoek je de juiste mensen bij en daar begin je op tijd mee. Veel eerder nog dan dat de vraag naar personeel zichtbaar is."
,,Nu leeft vooral het idee dat recruitment geld kost, maar een goede recruiter levert juist geld op. Timetohire is echt een strategische partner. We vullen niet zomaar vacatures in, maar we kijken vooral hoe wij kunnen bijdragen aan het invullen van de ambities van een organisatie.”
"Ondernemen gaat niet over status of geld, maar over samenwerken en goed zorgen voor de mensen die jou helpen om jouw onderneming succesvol te laten zijn"
Europese marktleider
Nu Milad eenmaal gevestigd is in de ondernemerswereld, is zijn visie op ondernemen veranderd. Milad: ,,Ondernemen gaat niet over status of geld. Zodra je dat hebt bereikt, leer je meteen dat deze dingen eigenlijk niet belangrijk zijn. Ondernemen gaat over samenwerken, en goed zorgen voor de mensen die jou helpen om jouw onderneming succesvol te laten zijn.”
Ook succes ziet hij nu anders. ,,Waar ik eerst succes associeerde met meer mensen, weet ik nu dat het niet alleen draait om de kwantiteit. Juist met de kwaliteit van je werknemers kun je impact maken. Daarom zijn we erg streng in onze eigen selectie en werving. We staan nu aan het begin, maar willen uiteindelijk de Europese marktleider in RPO worden. Timetohire moet de partij worden waar je mee gesproken moet hebben als je recruitment serieus neemt.“