Nieuws Groei

Ondernemen in het buitenland? Ambassades maken het verschil (volgens ondernemers)

Nederlandse ondernemers zijn erg te spreken over de hulp van ambassades wanneer zij zaken doen in het buitenland. Dat bleek woensdagmiddag bij de uitreiking van de Ambassadeprijs 2019. Mkb'ers geven ambassades gemiddeld een 9,3, een cijfer dat twee tiende hoger is dan in 2017. Vooral de post in Ho Chi Minh valt positief op.

Redactie De Ondernemer / MVO 30 januari 2019

Jaccovonhof mkb wvdo

De prijsuitreiking vond woensdagmiddag plaats tijdens de Bedrijvendag op de jaarlijkse ambassadeursconferentie. Na Ho Chi Minh was de ambassade in Riyad de populairste post onder ondernemers.

'Uit de enquête blijkt dat mkb-ondernemers de persoonlijke inzet en de proactieve aanpak van de mensen op de ambassades en consulaten erg waarderen,’ aldus Jacco Vonhof van MKB-Nederland. 'Nu is het zaak dat dit nog beter bekend wordt, zodat we samen met de overheid nog meer Nederlandse kleine en middelgrote ondernemers helpen internationaal te gaan ondernemen om zo verder te kunnen groeien,' aldus Vonhof.

Lokaal netwerken

Uit het onderzoek blijkt verder dat 84 procent van de deelnemende ondernemers het afgelopen jaar een beroep heeft gedaan op een ambassade of consulaat. De ondersteuning bestond hoofdzakelijk uit het leggen van contacten met het lokale netwerk (74 procent) en het beantwoorden van specifieke vragen over het land in kwestie. De opvolging bestaat verder vooral uit persoonlijk contact en het doorverwijzen naar relevante instanties voor andere informatie en contacten.

Nog een wereld te winnen

Steven Lak, de voorzitter van ondernemersorganisatie evofenedex, is tevreden met de uitkomsten. Zowel de organisatie als het kabinet investeert in de uitbreiding van ambassades. Toch kunnen mkb'ers volgens Lak nog bewuster gemaakt worden van de voordelen van werken met een ambassade. Lak: ‘Het is nu onze taak om ondernemers meer te wijzen op het gebruik van de posten in combinatie met alle andere inzet van publiek-private samenwerking zoals in NLinBusiness (platform voor informatie bij internationaal ondernemen). Ook bij een goede voorbereiding en nazorg van handelsmissies is nog wel een wereld te winnen.’

De Ambassadeprijs is een initiatief van ondernemersorganisaties evofenedex, VNO-NCW en MKB-Nederland en wordt om de twee jaar uitgereikt. De enquête is ingevuld door bijna 900 ondernemers, die posten in 88 landen hebben genomineerd.