Nieuws Groei

De Radiofabriek maakt van podcast verbindende factor, tijdens en na corona

Traffic Radio, ALLsportsradio, New Business Radio, ZTACK en sinds vorig jaar GoodLIFE Radio. Stuk voor stuk zijn het succesvolle online stations, onderdeel van De Radiofabriek. Maar ook voor dit bedrijf is de coronapandemie een uitdagende periode. Radio maken met alle maatregelen in acht genomen is een andere tak van sport dan radio maken in een pandemievrije wereld. Toch zitten er ook voordelen aan de crisis.

Bart Remmers 4 januari 2022

Lars Schotanus Jaco Bal opening Good LIFE Radio

Het team van De Radiofabriek tijdens het lanceringsfeestje van GoodLIFE Radio in 2020. Foto: De Radiofabriek

Het jaar 2021 zit er op. Het tweede door corona gedomineerde jaar op rij. Hoe kijken oprichters Lars Schotanus en Jaco Bal terug op deze periode? ,,De timing van corona was voor ons heel slecht. Ik weet het, het is een dooddoener, het was voor iedereen slecht. Maar wij hadden net geïnvesteerd in een nieuw pand op het Mediapark’’, vertelt Schotanus. ,,In het pand moesten nieuwe studio’s komen met eveneens nieuwe apparatuur. Begin maart 2020 verhuisden we naar het nieuwe pand en twee weken later was het oorlog.’’

Snel schakelen in het begin van de coronacrisis

Toch ziet Schotanus ook mooie kanten aan de beginperiode van de coronapandemie. ,,Er is direct geschakeld door ons team. Er zijn snel thuisstudio’s ingericht, we zijn met nieuwe techniek op afstand gaan produceren en we hebben De Radiofabriek coronaproof gemaakt. Met de wetenschap van nu mag je zeggen dat er zeker ook mooie dingen zijn voortgekomen uit de crisis. Grotendeels dankzij ons kleine en flexibele team.’’

''Juist in de coronatijd zag en zie je nog steeds de kracht van audio en podcasts''

Lars Schotanus, mede-oprichter De Radiofabriek

Bal: ,,In tijden van oorlog leer je elkaar pas echt goed kennen. In de weken van de eerste coronalockdown voelde dat echt zo. Wat gebeurt er met de wereld, wat moet je ermee? We hebben elkaar ontzettend goed in de ogen aangekeken en vroegen ons af: hoe gaan we dit aanpakken? Hoe komen we hier zo goed mogelijk uit?’’

Juist in coronatijd zie je de kracht van audio en podcasts

In oktober 2020 werd het feelgoodstation GoodLIFE Radio gelanceerd en daarnaast had en heeft corona een enorme invloed op de inhoud van Traffic Radio (er was zeker gedurende de eerste lockdown nog weinig verkeer op de weg) en ALLsportsradio (teamsport was lange tijd onmogelijk vanwege de maatregelen). Hoe ga je daar als radiomakers mee om? ,,Praktisch gezien hebben we met de thuisstudio’s behoorlijk goed door kunnen draaien’’, verduidelijkt Schotanus. ,,Echter, de evenementen, waar wij heel veel mee doen, lagen er voor het grootste deel uit. Maar ook daar kwamen we uit nood bij nieuwe invalshoeken en oplossingen. Juist in de coronatijd zag en zie je nog steeds de kracht van audio en podcasts.

Lars Schotanus (links) en Jaco Bal, oprichters van De Radiofabriek.

Zo is De Radiofabriek coronajournaals gaan maken in opdracht van verschillende bedrijven. ,,Op die manier konden bedrijven hun personeel op de hoogte houden van de interne situatie. Daarnaast zag je dat veel ondernemingen via audio hun verhalen wilden doen. Juist ook de mooie verhalen in deze moeilijke tijd’’, aldus Schotanus. ,,En GoodLIFE Radio was zeker tijdens de lockdowns een succes omdat mensen noodgedwongen thuis zaten. Op die manier hebben we mensen geïnspireerd om er het beste van te maken.’’

Een ommetje met de oortjes in luisteren naar podcasts

Nog even terug naar de projecten in opdracht van bedrijven. Een wel heel bijzonder voorbeeld is Microsoft Radio dat De Radiofabriek in samenwerking met Starlive Events produceerde voor de Amerikaanse softwaregigant. ,,Voor een dag van ‘s ochtends vroeg tot einde middag hebben we radio voor Microsoft gemaakt. Echt radio zoals radio hoort te klinken’’, legt Bal uit. ,,Het overkoepelende thema was ‘Back to Work’. Het was net in de fase dat een deel van de werknemers langzaamaan weer naar kantoor mocht. Om het personeel te betrekken in dat proces is die radiodag opgezet. Alleen voor alle medewerkers en het management.’’

''We maken sinds een tijdje een podcast met het Erasmus MC in Rotterdam. Een podcast specifiek voor en door verpleegkundigen. Het zijn de helden die het dichtst bij het coronavuur staan''

Jaco Bal, mede-oprichter De Radiofabriek

,,Dat was een mooi voorbeeld van iets mooi dat ons is overkomen gedurende corona. Lars zei het al: podcasts, en audio in het algemeen, zijn nog meer omarmd. Voor een groot deel dankzij deze crisis. Puur omdat mensen zochten naar een manier om toch op een goede en fijne manier met elkaar te kunnen communiceren. En als mensen met hun hond of alleen een ommetje maken, zie je steeds vaker dat ze met de oortjes in naar audio luisteren. Dat is een trend die ook na corona zal blijven bestaan. Noem het verbinden op afstand.’’

Erasmus MC-podcast voor en door verpleegkundigen

Lars Schotanus noemde het voorbeeld van Microsoft al: bedrijven zetten massaal meer audio in. Dat merkt het team van De Radiofabriek maar al te goed. ,,Mag ik nog een mooi voorbeeld noemen?’’, zegt Bal, ,,We maken sinds een tijdje een podcast met het Erasmus MC in Rotterdam. Het gaat om een podcast specifiek voor en door verpleegkundigen. Het zijn de helden die het dichtst bij het coronavuur staan. Goede communicatie is voor die groep van levensbelang en daar is podcast een enorm goed middel voor gebleken.’’

Bijna dagelijks hebben Schotanus en Bal bedrijven en organisaties aan de telefoon die de kracht van de podcast zien en er mee aan de slag willen gaan. ,,Dat kan een onderneming met tweehonderd mensen in dienst zijn. Een organisatie die de werknemers op deze manier op maandelijkse basis wil informeren over wat er binnen het bedrijf speelt. Dan kan je je afvragen of zo’n podcast voor een relatief kleine groep nodig is en dan zeg ik ‘ja’. Het kan superbelangrijk zijn.’’

Lees ook: Na ondernemerssucces is er GoodLIFE Radio: zo pakt YPCA, De Radiofabriek het aan

Maandelijkse update Europees Parlement op New Business Radio

Bal: ,,Een tijd terug zijn we door het Europees Parlement benaderd met de vraag of we een maandelijkse update kunnen maken op New Business Radio. Een update waar we ingaan op de vergaderingen van het Parlement. Op een transparante, verhalende en verhelderende manier voor de luisteraar zodat het begrijpelijk is voor iedereen. Wie had ooit kunnen bedenken dat het Europees Parlement ons zou vragen voor zo’n opdracht? Ik kan je garanderen, zeker dit soort producties kan je de komende jaren van ons verwachten.’’

De twee radiomannen zijn het er unaniem over eens: er staan nog zeer veel mooie dingen te gebeuren nu de populariteit van audio in het algemeen en podcasts afzonderlijk een enorme vlucht heeft genomen tijdens de afgelopen twee jaar. Dat biedt kansen voor nu, maar zeker ook voor de toekomst wanneer de term ‘corona’ hopelijk de geschiedenisboeken in kan. Bij De Radiofabriek is het team er in ieder geval helemaal klaar voor.

Lees ook: Sleutel tot Succes: hoe Michiel Muller met Picnic stad voor stad blijft veroveren

Vanaf vandaag altijd op de hoogte met het laatste nieuws voor ondernemers. Rond lunchtijd in je mailbox!

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws