Met GoodLIFE Radioheeft YPCA, De Radiofabriek een nieuwe loot aan een steeds groter groeiende online radio- en podcastboom. Niemand kan in het digitale radiolandschap nog om het mediabedrijf heen. Best opmerkelijk, aangezien we het over een nog relatief jonge speler hebben. In 2008 startten Lars Schotanus en Jaco Bal met hun eerste online station: de mobiliteitszender Traffic Radio. De afgelopen jaren volgden in ras tempo sportstation ALLsportsradio, zakenzender New Business Radio – onder meer bekend van de programma’s en podcasts van De Ondernemer, en jongerenplatform ZTACK, een samenwerking met Radiocoach.
Versnippering van het radiolandschap
Eerst even in zijn achteruit en terug naar het vroege begin: Traffic Radio. ,,Destijds officieel gelanceerd door onze huidige minister-president, samen met Erik de Zwart’’, memoreert Schotanus. ,,We zagen het medialandschap al een tijd lang versnipperen in allerlei niches. Waaronder internetradio. We zeiden toen al dat online leading zou worden. Via het web naar je favoriete programma’s luisteren. Thuis, op het werk en onderweg in de auto. Echter, de vraag was: wanneer? Twee jaar? Vijf? Tien? Het eerste online radiostation was voor ons een experiment. Gingen mensen inderdaad op deze manier luisteren? Wanneer? Hoe vaak? Waar? Wat ging er gebeuren met wifi, met de roamingkosten? Met Traffic Radio zochten we antwoord op alle vragen. Een experiment. Wel een experiment met een heldere doelstelling. Erbij zijn op het moment dat internetradio zou doorbreken. De doelstelling was niet om de grootste van Nederland te worden, maar wel de sterkste binnen een niche, in dit geval ‘mobiliteit’.’’
Het kan niet anders of sommige personen keken de radio-ondernemers meewarig aan toen ze hun online plannen uit de doeken deden. ‘Internetradio luisteren? Schotanus en Bal moeten een klap van de molenwiek hebben gehad’. ,,Klopt. Mensen die dat dachten had je’’, zegt Schotanus. ,,’Moet ik dan met een internetkabel aan mijn auto gaan rijden?’, werd er grappend aan ons gevraagd. Maar er waren ook flink wat mensen die het idee lang niet zo vreemd vonden. ‘Via het internet naar radio luisteren, daar gaat het wel naar toe in de nabije toekomst’, zeiden ze. Kortom, de reacties waren gemengd.’’
Het heeft na de start enkele jaren geduurd voordat we echt wisten wat we aan het doen waren. Net als elk jong station maak je in het begin fouten
Jaco Bal, YPCA, De Radiofabriek
Beginnersfouten
Hoe anders is dat anno 2020. Traffic Radio, ALLsportsradio, New Business Radio en sinds kort GoodLIFE Radio. Het publiek weet de stations prima te vinden. De scepsis van tien, twaalf jaar geleden is definitief iets voor de geschiedenisboeken. ,,Klopt. De content creëert het luistersucces. Toch is het succes niet eenvoudig ontstaan’’, benadrukt Bal. ,,Het heeft na de start enkele jaren geduurd voordat we echt wisten wat we aan het doen waren. Net als elk jong station maak je in het begin fouten. Het hoort erbij. Kijk naar Traffic Radio. Er kwamen steeds meer luisteraars bij. En steeds meer programma’s. Over zakelijk rijden bijvoorbeeld. Vol advies voor ondernemers. Maar ook een autosportprogramma. Prima shows, leuk om te maken. Toch kregen we van luisteraars te horen dat ze nooit om die programma’s hadden gevraagd.’’
Bal: ,,Logisch, want wat als je voor de verkeersinformatie die je wilt horen eerst een uur naar autosportnieuws moet luisteren, terwijl je daar helemaal niets mee hebt? Dat werd ons door sommigen toch een beetje – op vriendelijke wijze – kwalijk genomen. ‘Goede programma’s, maar ze horen niet op een verkeerszender thuis’, was de boodschap. Conclusie: een valkuil van internetradio is teveel de verbreding opzoeken. Niet doen. Het zijn niche-stations. Je luistert naar Traffic Radio voor de laatste files en andere verkeersinformatie. Wat wij de laatste jaren hebben geleerd is: hoe meer niche, hoe beter.’’
Lees ook: Tonie Broekhuijsen trapt nieuwe podcast-series De Ondernemer af
Ruimte voor korfbal
YPCA, De Radiofabriek had in 2015 een probleem. Er waren te veel goede programma’s. Daar moest meer mee gebeuren, maar niet op Traffic Radio. ALLsportsradio en New Business Radio bleken een perfect platform voor de verweesde radioshows. Daarbovenop kwam nog veel meer zendtijd vrij. Dakar, Tour de France en voetbal, maar ook korfbal kreeg zijn plek op het sportstation. ,,Wij belden de korfbalbond en vertelden dat we met hen een programma wilden maken. Hoe mooi is dat? Het is typisch zo’n sport die zelden ergers anders media-aandacht krijgt’’, vertelt Bal. ,,Hetzelfde principe geldt voor New Business Radio. Radio maken met en over ondernemers die het leuk vinden om hun verhaal te delen met de luisteraar. Ondernemers die de wereld willen veranderen door middel van innovatie en duurzaamheid. Mensen die op andere radiostations zelden een platform krijgen, krijgen het bij ons juist wel.’’
GoodLIFE Radio
De eerste pagina van het nieuwste hoofdstuk werd afgelopen 15 oktober officieel opengeslagen. Het hoofdstuk ‘GoodLIFE Radio’. Elke dag, ieder uur updates, achtergrond en muziek op de nieuwe lifestylezender met thema’s als gezondheid, koken, wonen, persoonlijke ontwikkeling, uitgaan, hobby, showbizz en reizen in de hoofdrol. Klinkt als een klok, maar heeft de schrijver van dit artikel het goed wanneer hij denkt dat het station zich wat meer richt op een vrouwelijk publiek? ,,Nee!’’, antwoord Schotanus kordaat. ,,Het is juist een station voor mannen en vrouwen. Ook voor kinderen. Thema’s als reizen, wonen en gezondheid kunnen natuurlijk op iedereen slaan. Het is precies wat wij voor ogen hebben.’’
Toute Fabienne’ gaat voor een groot deel over muziek en entertainment. Je zult ook veel artiesten langs horen komen, live in de studio
Lars Schotanus, YPCA, De Radiofabriek
Niet alleen de thema’s, zeker ook de presentatoren zullen legio nieuwe en vertrouwde luisteraars GoodLIFE Radio gemakkelijk laten vinden. Een van de bekendste namen is Fabienne de Vries, al een paar jaar te horen op New Business Radio en bij oudere jongeren wereldberoemd in Nederland dankzij het bijna legendarische nineties TMF-programma ‘Toute Fabienne’. ,,Daarnaast maakt Martine Hauwert een programma over gezondheid’’, vult Schotanus aan.
,,Met Michiel de Zeeuw doen we een programma over wonen en als je het nou wel over echte mannenradio hebt, dan is dat het programma van Max Moszkowicz. Vivian Reijs komt dan weer met op vrouwen gerichte radio. Verder is er een programma over seks, ‘Let’s Talk About Sex’ genaamd. Voor mannen en vrouwen. Kortom: GoodLIFE Radio is er echt voor iedereen.’’ Bal: ,,Alles met een positieve insteek zonder de realiteit uit het oog te verliezen. Juist nu. Mensen zijn al die ellende rondom corona zat aan het worden, ze zijn op zoek naar meer optimisme. Dat bieden wij en het wordt gewaardeerd.’’
Boven: de feestelijke lancering van GoodLIFE Radio op 15 oktober. Foto: Paul Ridderhof
Artiesten live in de studio
Nog even een belangrijk punt: tussen alle inspirerende programma’s door wordt de muziek zeker niet vergeten, zo beloven Bal en Schotanus. In hoeverre verschilt de playlist van GoodLIFE Radio met die van de New Business Radio- en ALLsportsradio-soundtrack? ,,Elk station heeft zijn eigen flow en muziek. Denk bij New Business Radio aan een wat meer ingetogen geluid, singer-songwriters. ALLsportsradio is energieker. Overigens gaat de muziek op GoodLIFE Radio een grotere rol spelen in vergelijking met de andere stations’’, zegt Schotanus. ,,Houd rekening met opgewekte, positieve platen die passen bij het idee achter het station. De muziek is ook een belangrijk deel van de storytelling. ‘Toute Fabienne’ gaat voor een groot deel over muziek en entertainment. Je zult ook veel artiesten langs horen komen, live in de studio.’’
Is GoodLIFE Radio wel niche? Zeker wel. Maar wie weet dat het station in de toekomst weer enkele afsplitsingen krijgt. De keus is te over. De radiomakers hebben nog een karrenvracht aan thema’s, onderwerpen en ideeën waarmee een even groot aantal nieuwe programma’s en podcasts kan worden geproduceerd. Schotanus: ,,Wie weet komt er nog een woonzender, een showbizzstation of een station puur over reizen en vakanties! Dat is het mooie van wij doen. Alles voor de niche. Het is wat YPCA, De Radiofabriek in ons land uniek maakt.’’