Nieuws Groei
Watermelon weer terug na fallissement
Opgeven is geen optie voor Alexander Wijninga, een van de oprichters van Watermelon, dat software ontwikkelt voor klantenservices. Een klein halfjaar na het faillissement van het bedrijf bestormt de Utrechtse start-up alweer de markt. En met succes.
Jullie kregen anderhalf jaar na oprichting een geschil met WhatsApp, wat ging er mis?
,,Er ging niet echt iets mis. We hebben bewust een risico genomen. Uit de markt kwam de vraag of we op marketinggebied iets met WhatsApp konden aanbieden. We besloten een dashboard te bouwen, maar om appjes daarin te kunnen weergeven, was er een koppeling met WhatsApp nodig. Die bestond niet. Wel was er een hack beschikbaar voor de Android-app. We besloten het risico te nemen. Dat is voor mij ondernemerschap. We groeiden vervolgens keihard en liepen daarna tegen de lamp. Overigens wisten al onze klanten van het risico dat we hadden genomen."
En toen ging het bedrijf failliet. Hoe ging dat in zijn werk?
,,We hebben zelf faillissement aangevraagd. Doordat WhatsApp onze klanten blokkeerde, stopte onze cashflow en daardoor konden we niet verder. Het zelf aanvragen van het faillissement was een strategische zet, omdat we er op die manier voor zorgden dat we konden doorgaan zonder de druk van WhatsApp. We hadden voorheen grote klanten zoals Randstad en UWV en inmiddels zijn die weer bij ons terug. Dat vertrouwen is hartverwarmend. Het scheelt dat ze vooraf op de hoogte waren van het risico dat we namen en dat ons faillissement niet door mismanagement of andere rare dingen kwam."
Lees ook: De ondernemerslessen van Tribes-baas Eduard Schaepman
Welke lessen heb je geleerd deze afgelopen twee jaar?
,,Dat je moet doorzetten. Natuurlijk voelde ik me een halfjaar geleden klote. Het is echt niet leuk faillissement te moeten aanvragen voor je eigen bedrijf. Voor mijn gevoel moesten we weer helemaal opnieuw beginnen. Maar daar moet je doorheen. Ik heb mezelf maandenlang moeten voorhouden dat ik het faillissement moest accepteren, moest doorgaan en opnieuw een mooi bedrijf moest neerzetten. En dat werpt nu, tweeënhalve week nadat we de registratie van ons nieuwe platform hebben opengezet, al zijn vruchten af. We zitten met meer dan 350 klanten alweer bijna op hetzelfde niveau als vlak voor het faillissement."
Welk advies wil je andere ondernemers meegeven na deze twee bewogen jaren?
,,Ga je eigen weg. Ondernemers zijn eigenzinnige mensen met een heel eigen visie en missie. Houd daaraan vast. Trek je niet zoveel aan van wat anderen allemaal vinden en zeggen. Ga lekker je eigen weg, sta open voor verandering en advies, maar trek vooral je eigen plan. En geef nooit op."