Nieuws Groei

Pieter Maarleveld (GS1): 'Verschuiving naar online verkopen is niet tijdelijk'

Dat de coronacrisis ervoor heeft gezorgd dat Nederland aan het online winkelen is geslagen, is inmiddels geen verrassing meer. Wel kunnen we stellen dat we met z'n allen in één klap ook 'digitaal vaardig' zijn geworden. Standaardisatieorganisatie GS1 zegt dat het er straks bij de verkoop van producten om gaat wie er het beste in slaagt om de fysieke en digitale wereld met elkaar te verbinden.

Van onze redactie 3 augustus 2020

Pieter maarleveld directeur gs1 nederland

Pieter Maarleveld, directeur GS1 Nederland: ,,We verwachten dat de verschuiving naar online verkopen niet tijdelijk is. Mooi om te zien dat traditionele winkelketens die geïnvesteerd hebben in hun online kanaal nu het meest profiteren."

Nadat Mark Rutte in maart de intelligente lockdown aankondigde, zagen we een boost in het aantal online verkopen. Bol.com verkocht in sommige weken tot driemaal zoveel als anders en ook bij Amazon vlogen de pakketjes de deur uit. Pakketbezorgers kregen de drukste periode ooit voor de kiezen en non-food webshops zagen hun omzetten stijgen van wel 60 tot 70 procent rond Pasen. Het zijn berichten vanuit de retail die je meestal pas rond de kerstperiode hoort.

Consumenten bestelden de afgelopen maanden steeds meer online. Om het thuiswerken aangenamer te maken, om de verveling met speelgoed tegen te gaan en om in ons huis te kunnen klussen of de tuin te kunnen verfraaien. Ook vonden we het gemakkelijk om onze boodschappen online te doen en zo aan de drukte in de supermarkt te ontsnappen.

Bol.com: verkoopstijging van 300 tot 500 procent

'Onze klanten bestellen meer artikelen', klonk het in die begindagen van de crisis bij bol.com. De verkoop van producten om thuis te werken, zoals beeldschermen, laptops of webcams, steeg bij de webwinkel met ruim 300 procent ten opzichte van een paar dagen eerder voor de lockdown. ,,Bij de sportartikelen, zoals halters en matjes, merken we een stijging van meer dan 500 procent', zegt Tamara Vlootman van bol.com.

Modesector profiteerde niet van online verkoopmogelijkheden

Niet iedereen profiteerde van de mogelijkheden van online verkopen. In de modesector kon het online verkoopkanaal de crisis het tij niet keren. Daar liep de omzet in eerste instantie terug. Gelukkig herstelde dat na de eerste beginperiode en zit de groei in online verkopen weer in de lift. Op termijn zal blijken of deze crisis het beginpunt is geweest die het winkelen voorgoed heeft veranderd. Een tijdperk waarin online en offline volledig in elkaar zijn opgegaan.

De webwinkels hebben meer kunnen omzetten, maar het is vooral de combinatie van winkel en online verkoop die de sterkste groeicijfers laten zien. Waar oorspronkelijk ongeveer 85 procent van elke euro in traditionele retail werd uitgegeven, zien merken door de uitbraak van het coronavirus nu 'dubbele cijfers' groei in hun online omzetten. Kortom, wie tegenwoordig een product wil verkopen, kan niet meer zonder een online winkel.

Meeliften op bekende verkoopkanalen

Kleine en middelgrote bedrijven kunnen via online verkoopkanalen hun producten aanbieden. Meeliften op de bol.coms, Amazons en Alibaba’s van deze wereld is dé manier om online verkopen een boost te geven. Volgens een onderzoek van Shopping Tomorrow start maar liefst 73 procent van alle Nederlandse consumenten hun zoektocht voor een product op één van de bovenstaande verkoopkanalen.

Ondernemers moeten wel opletten dat ze unieke geregistreerde barcodes aanschaffen als zij hun producten aan de man willen brengen. Het is die code waarmee je je product online én offline kenbaar maakt aan marktplaatsen, verkopers én klanten. Het is dan ook de nadrukkelijke wens van online platformen om aan ieder product een unieke EAN-code te hangen. Daarom is het zo dat als je nu een barcode aanschaft je meteen basisgegevens over je product (zoals merknaam, productomschrijving en foto’s) vastlegt.

"We zien de vraag naar barcodes de laatste jaren alleen maar toenemen. Ook dit jaar zien we die trend, daar heeft Corona in ieder geval geen roet in het eten gegooid"

Pieter Maarleveld, directeur GS1 Nederland

Profiteren van groei in online aankopen

Pieter Maarleveld, directeur GS1 Nederland: ,,Als je bedenkt dat er wereldwijd dagelijks 10 miljard producten worden gescand, moet je je beseffen dat iedereen aan de barcode zit. De realiteit is dat jaarlijks honderdduizenden verschillende artikelen vernieuwd of aangevuld worden. Dan is het evident dat de identificatie van producten op orde moet zijn. We zien de vraag naar barcodes de laatste jaren alleen maar toenemen. Ook dit jaar zien we die trend, daar heeft corona in ieder geval geen roet in het eten gegooid. Integendeel, de groei blijft aanhouden.”

Bedrijven profiteren van de voortdurende groei in online aankopen door de consument. Maar hoe gaat het verder in de winkels? De fundamentele verandering van winkelen zit in het koopgedrag van consumenten. Winkels zijn ‘the place to be’ om te inspireren, online is er voor de gerichte aanschaf en herhalingsaankopen.

Ook uit recente cijfers van het CBS blijkt dat de verkopen van in Nederland gevestigde webwinkels in het eerste kwartaal van 2020 20,2 procent hoger is dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Bij de internetverkopers kan onderscheid worden gemaakt tussen pure webwinkels en ‘multichannelers’. De omzet van pure webwinkels was in het eerste kwartaal van 2020 18,8 procent hoger dan een jaar eerder. Bij de multichannelers was de online-omzet in deze periode ruim 22 procent hoger.

Overbruggen van de fysieke en digitale wereld

Maarleveld: ,,We verwachten dat de verschuiving naar online verkopen niet tijdelijk is. Mooi om te zien dat traditionele winkelketens die geïnvesteerd hebben in hun online kanaal nu het meest profiteren. We leven immers in een verbonden wereld. Het gaat in de toekomst vooral om het overbruggen van de fysieke en digitale wereld. De link tussen technologie, consumenten en bedrijven is dat de identificatie van alles mogelijk maakt. Daarom hebben we die GS1 standaarden nu en in de toekomst hard nodig.”

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.