Nieuws Groei

Massaal aan de rosé in lockdown: import vertienvoudigd

Nederland is met enorme snelheid een van de belangrijkste rosé-landen voor Franse wijnboeren geworden. De export van de lichtroze wijn van Frankrijk naar Nederland is sinds 2009 bijna vertienvoudigd. De groei wordt door corona nog eens extra aangejaagd.

Frank Renout (AD/Het Parool) 1 juni 2021

In 2009 bedroeg de rosé-export naar Nederland iets meer dan 1 miljoen euro. In 2020 was dat 17,3 miljoen. Foto: Shutterstock

,,De groei van de Nederlandse markt is echt indrukwekkend,” zegt Brice Eymard, directeur van de CIVP, de branchevereniging van wijnboeren uit de Franse Provence. In 2009 werd er nog maar iets meer dan 3.200 hectoliter rosé aan Nederland verkocht, blijkt uit cijfers die het AD heeft opgevraagd bij de CIVP.

Vorig jaar was dat ruim 30.000 hectoliter. Dat is omgerekend een stijging van 426.000 flessen per jaar naar 4 miljoen flessen per jaar. De uitvoer naar Nederland vermenigvuldigde zich daarmee met factor 9,3. Ter vergelijking: de wereldwijde rosé-export vanuit Frankrijk vervijfvoudigde tussen 2009 en 2020.

Lees ook: Terrassen weer open en Nico Dijkshoorn heeft een openbaring: 'Ik zag wat de mensen hadden gemist'

Nederlanders en Britten vormen vandaag de dag de locomotief van rosé-export

Nederland is anno 2021 een van de hardst groeiende afzetmarkten voor Franse wijnboeren. Alleen aan de Verenigde Staten en Groot-Brittannië verkopen ze nog meer. ,,Nederlanders en Britten vormen vandaag de dag de locomotief van onze export,” stelt Eymard. Ook andere landen maken rosé, maar de meeste (en volgens velen ook de beste) komen uit de Provence.

De stijging is nog spectaculairder in euro’s. In 2009 bedroeg de rosé-export naar Nederland iets meer dan 1 miljoen euro. In 2020 was dat 17,3 miljoen. ,,Nederlanders zijn niet alleen méér rosé gaan kopen, maar ook duurdere flessen,” legt Eymard uit. ,,Vroeger kochten jullie vaak een fles rosé voor maximaal 3 of 4 euro. Nu betalen jullie er vaak 5 tot 8 euro voor. Nederlanders willen meer kwaliteit.”

''Nederland is in 2020 echt een hele belangrijke motor geweest voor onze verkoop. Omdat de restaurants lang dicht waren, kochten mensen vaker een duurdere wijn of rosé voor thuis''

Brice Eymard, directeur CIVP

Mede dankzij 'ons' konden Franse roséproducenten tijdens corona het hoofd boven water houden

De Nederlanders hebben er mede voor gezorgd dat de Franse roséproducenten tijdens corona het hoofd boven water konden houden. De export naar Nederland nam afgelopen coronajaar met bijna de helft toe. Alleen in Groot-Brittannië was de groei nóg ietsje groter. ,,Nederland is in 2020 echt een hele belangrijke motor geweest voor onze verkoop,” concludeert Eymard dan ook. ,,Omdat de restaurants lang dicht waren, kochten mensen vaker een duurdere wijn of rosé voor thuis.”

In Frankrijk en in andere landen sloten cafés en restaurants langdurig de deuren. Een belangrijke afzetmarkt verdween daarmee. Gevolg was dat de verkoop van rosé vorig jaar in thuisland Frankrijk daalde. De verkoop in het buitenland groeide: gemiddeld met 6 procent.

Lees ook: Franse bubbel (champagne) maakt opmars in Nederland

Het valt op bij de consument: steeds meer supermarkten zetten rosé in hun schappen

Vereniging van Franse wijnboeren in de Provence CIVP heeft geen volledige verklaring voor de groei van de Nederlandse markt. De Fransen zien wel dat het aantal verkooppunten flink is gestegen. ,,Vroeger werd rosé in Nederland vooral verkocht in wijnwinkels en in restaurants. En heel weinig in supermarkten,” zegt directeur Brice Eymard. ,,Maar toen rosé populair begon te worden, zetten ook steeds meer supermarkten rosé in hun schappen. Dat leidde weer tot meer zichtbaarheid van rosé bij klanten, en ook tot meer verkoop.”

Nu de coronapandemie op zijn retour is, is de CIVP hoopvol over 2021. ,,De eerste cijfers die we binnen krijgen, zijn bemoedigend. We zien een positieve tendens en de export lijkt verder door te groeien, ook naar Nederland.” De vereniging hoopt dat de export naar de Verenigde Staten, de belangrijkste afzetmarkt, herstelt. De afzet daalde afgelopen tijd onder meer door de extra heffingen die de Amerikaanse president Trump instelde voor onder meer Franse wijnen.

Lees ook: Nieuwe fase: Neleman-wijnen straks vanuit eigen warehouse de wereld over

Schrijf je in voor de dagelijkse nieuwsbrief voor ondernemers, in 2 minuten tijd ben je weer helemaal bij.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws