Nieuws Groei
Zeynep (29) wil wereld veroveren met torenhoge pumps voor... mannen
De zool is breder, de enkelbandjes zijn groter en de hak kan twee keer zoveel gewicht dragen: schoenenontwerpster Zeynep Dag (29) mag sterren als Rihanna al tot haar klantenbestand rekenen en verwacht met haar nieuwe mannenpump een gat in de markt te hebben gevonden.

Zeynep Dag trekt een van haar mannenpumps aan bij een mannelijk model. Foto: AD/DCI media.
Zeynep Dag, schoenontwerpster uit Eindhoven, ontvangt steeds vaker bestellingen van dragqueens uit Amerika, vertelt ze het AD. Ook veel bekende mannen kloppen bij haar aan.
Voorheen moest ze hen vrouwenmodellen opsturen. En ja, dat onder een zwaarder gewicht een fragiele stilettohak eerder afbreekt, is dan te verwachten. Dag wilde dat voorkomen en maakte van vijf bestaande modellen ook een mannelijke versie. ,,Als vrouwen in mannenkleding kunnen lopen, mogen mannen toch ook hakken aan? Het is een soort fuck you naar de standaard.”
Herenschoenen met torenhoge hakken
Vanaf deze maand worden de herenmodellen - met torenhoge hakken - verkocht bij Alzúarr, het schoenmerk van de ontwerpster. Van standaarden heeft ze nooit gehouden. Op school was ze al anders dan anderen. Ze droeg altijd korte jurkjes of rokjes, gecombineerd met een paar hoge hakken. Mensen vonden dat raar en maakten er opmerkingen over.
,,In het begin trok ik me veel aan van dat commentaar. Ik ging me zelfs ‘normaal’ kleden. Maar toen besloot ik te zijn wie ik ben. En sinds ik dat doe, heb ik zoveel bereikt”, aldus Zeynep Dag. In 2018 werd ze uitgeroepen tot ‘etnische ondernemer van het jaar’, als erkenning van de businessclub EZVN, Etnische Zaken Vrouwen Nederland (zie foto hieronder / ED - Jean Pierre Reijnen).
Rihanna is een trouwe klant
Haar luxe schoenenmerk is nu een kleine drie jaar op de markt. De collectie bestaat uit chique, hoge hakken. Met de schoenen wil ze kracht uitstralen. ,,Ieder mens heeft kracht nodig om door te gaan. Sommigen halen die uit het geloof of de natuur, ik haal die uit hoge hakken”, zegt ze. ,,In de Arabische Emiraten lopen vrouwen vaak in boerka of nikab en kunnen daarom alleen hun schoenen laten zien. Die gebruiken ze om zich te onderscheiden. De opvallende stiletto’s van Alzúarr zijn daardoor erg populair daar.’’
Dag ontwerpt niet voor de minsten, wat ook te zien is aan de prijzen van haar muiltjes. Het goedkoopste paar begint bij 350 dollar. Schoenen met Swarovski-steentjes of bladgoud zijn verkrijgbaar vanaf 2000 dollar. Ze praat in dollars, omdat haar klanten grotendeels niet-westers zijn. Zo mag ze zangeres Rihanna al vanaf het begin een trouwe klant noemen.
"In de Arabische Emiraten lopen vrouwen vaak in boerka of nikab en kunnen daarom alleen hun schoenen laten zien. Die gebruiken ze om zich te onderscheiden."
Business and Fashion Academy
Ondanks dat ze het zo druk heeft, is ze een jaar geleden een particuliere school gestart, de Business and Fashion Academy in Eindhoven. Mode en ondernemerschap komen hier samen. Zelf staat ze ook voor de klas. Binnenkort gaat de school verhuizen, omdat de ruimte te klein wordt voor het groeiend aantal aanmeldingen.
Dag behaalde twee bachelors en een master in kunstgeschiedenis en gaf les bij Fontys Hogeschool voor de Kunsten en het Sint Lucas.