Feest in Veendam bij het European Hyperloop Center, de start van de bouw van een 420 meter lange testbuis wordt gevierd. Er zijn Duitsers, Belgen, Zwitsers, Indiërs, Koreanen, uit tal van landen zijn hyperloop wetenschappers afgereisd naar het desolate industrieterrein in Veendam.
Hier begint de toekomst, is de teneur van de sprekers. De hyperloop wordt het alternatief voor het vliegtuig. ,,Even snel maar dan zonder de milieubezwaren. Geen uitstoot en geen lawaai. Vliegen zal alleen nog voor intercontintale reizen nodig zijn,’’ bezweert Mars Geuze op AD.nl. Geuze is van het Rotterdamse bedrijf Hardt Hyperloop, een van de drijvende krachten van het European Hyperloop Center.
Lees ook: Startup Hardt verwacht in 2030 werkende hyperloop in Europa
Hyperloop: zo snel als een vliegtuig
De werking van de hyperloop is eenvoudig. Een capsule, zweeft magnetisch door een bijna vacuüm getrokken buis van A naar B. Er is nauwelijks luchtweerstand en geen rolweerstand van wielen. Het lijkt een beetje op de buizenpost bij de kassa’s en balies die winkelketen C&A en Rabobank in de jaren 70 hadden om geld binnen het gebouw te vervoeren, maar dan met mensen en goederen erin.
Snelheden van 700 kilometer tot wel 1200 kilometer per uur liggen binnen bereik; zo snel als een vliegtuig ,,Zonder dat je voelt dat je zo hard gaat. Optrekken en afremmen zal voelen of je in een trein zit.’’ De buis met een doorsnede van 3,5 meter kan bovengronds, ondergronds, verzonken, waar er maar plaats is. ,,Het ruimtebeslag is beperkt. 3,5 meter is even breed als een rijbaan’’, zegt Geuze.
Vanaf 2040 zou je Europese ritten op volle snelheid met de hyperloop kunnen maken
De testbuis die in Veendam wordt gebouwd is 2,5 meter in doorsnede, nog even op schaal om de wisseltechniek te testen. ,,Wissels worden cruciaal bij de hyperloop. Doordat we nu al die techniek ontwikkelen om van de ene buis naar de andere te gaan, voorkomen we dat we eindigen als een solitair hyperloopproject dat nergens aansluiting vindt.’’
In 2030 moet de eerste enkelvoudige hyperloopbuis er liggen. ,,Over een kort stukje, bijvoorbeeld van Eindhoven Airport naar Eindhoven Centraal, waar we snelheden halen van 150 kilometer per uur. In 2035 langere lijnen in Nederland. Daarna kunnen we het netwerk bouwen, vanaf 2040 zou je Europese ritten op volle snelheid met de hyperloop kunnen maken.’’
Lees ook: Valcon SEE wint Gouden Groeier Award Top 250 Groeibedrijven
Zonder de miljarden van Elon Musk lukt het ook
Met dank aan Elon Musk, de rijkste man ter wereld en drijvende kracht achter autofabrikant Tesla en ruimtevaartorganisatie SpaceX. SpaceX schreef in 2017 een prijsvraag uit voor degene die de snelste hyperloopcapsule kon bouwen. Een team van TU Delft, waarin ook Geuze zat, won de prijsvraag. ,,We wonnen eigenlijk omdat we een afwijkend ontwerp hadden. Sinds die dag is de ontwikkeling in een stroomversnelling gekomen.’’
Musk ging op de foto met de winnaars maar hield de hand op de knip. ,,Met zijn Boring Company graaft hij tunnels maar hij heeft geen hyperloopplannen. Hij wil vooralsnog Tesla’s door die tunnels laten rijden. Maar je weet het nooit met hem, misschien komt ie nog met iets.’’
De testbuis in Veendam vergt een investering van zo’n 10 miljoen euro. Ook bedrijven als Tata Steel doen mee.
Zonder de miljarden van Musk lukt het ook. Het European Hyperloop Center werkt met geld van de Europese Unie, de rijksoverheid en de provincies Groningen en Zuid-Holland. De testbuis in Veendam vergt een investering van zo’n 10 miljoen euro. Ook bedrijven als Tata Steel doen mee. Tata belooft staal legeringen die de helft lichter zijn en toch sterk genoeg zijn voor de hyperloopbuizen. Hoe lichter de buis hoe eenvoudiger de fundering en hoe goedkoper het wordt.
Volgens Geuze kan de de aanleg van een hyperloop financieel de strijd winnen van de hogesnelheidslijn. En op snelheid zeker. In een halfuur van Amsterdam naar Parijs moet mogelijk zijn. Binnen een uur kun je overal in Nederland heen zoeven. ,,De hyperloop wordt vooral voor passagiers maar in daluren en ‘s nachts kun je ook hoogwaardige goederen vervoeren natuurlijk. Geen containers, maar een pallet met de nieuwste iPhones moet kunnen.’’
Lees ook: Doekle Terpstra (Techniek Nederland): 'Tekort aan technici gaat rem vormen op energietransitie'
De voordelen op papier zijn duidelijk, maar er is nog een lange weg te gaan voordat de testbuis is gegroeid tot een hyperloopnetwerk in Nederland en Europa. ,,Het is lastig omdat we met niets beginnen. Wie een spoorlijn bouwt kan op andere sporen aansluiten. Bouw een vliegveld en je kunt overal heenvliegen. Wij moeten alles opbouwen. En de veiligheid is belangrijk. We werken met lage druk in de buis, die mag natuurlijk niet wegvallen waardoor de hyperloop opeens luchtweerstand krijgt.’’